Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Negress?

Negress?

Vi har diskuterat lite i kretsen.. Man får ju inte säga neger längre, men får man säga negress?
Får man säga Nigeria, Cato Negro, Montenegro osv?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Lite vad jag hittade, vet inte varför ordet har blivit så negativt laddat. Jag tycker själv att negress låter vackert, men det kanske bara är jag?

"Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en i nutida språkbruk kontroversiell beteckning[1] för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien. Ordet härstammar från spanska, portugisiska[2] och äldre italienska[3] negro, som betyder svart och som härstammar från latinets niger med samma betydelse, och följaktligen har inte ordet lika laddad betydelse på dessa romanska språk.

Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg, men en indelning baserad på andra kännetecken än hudfärgen ledde på 1800-talet till att man från begreppet neger skilde inte bara dravidfolken i Deccan och alla malajer utan även aboriginer (Australiens urbefolkning) och papuaner (på Nya Guinea).

Inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom khoikhoi och sanfolket i Kaplandet skildes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen.

Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av många vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv. Andra använder det dock fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord. Jämför exempelvis mulatt.

Ordet blandas ibland ihop med det ursprungligen anglosaxiska skällsordet nigger. Termen "nigger" används dock ibland utan nedsättande betydelse i slanguttryck, främst bland svarta amerikaner."

Nog måste man väl få säga neger?
Om man beställer en negerboll tex, annars måste man ju ändra väldigt många ord, VIT choklad tex eller finne?!

Hur vill du ha kaffet? Sva....utan mjölk eller socker
Vill du ha någonting till? Ja tack jag tar gärna en neg......wienerbröd

Man kan ju inte gärna säga att man vill ha en mörkhyad boll till kaffet?
Det blir ju helt fel och då är man illa ute.
Men hallå patrikke...vad tror du österrikarna säger om du beställer wienerbröd då...nä kanelbulle får det bli. Min dotter (5år) hon gör faktiskt negerbollar och jag vet inte om jag måste lämna in en anmälan mot henne till JÄMO eller nåt.
Annons
nja "kanelbulle" då får du hela taxichaffiskåren på dig.
Om jag inte minns helt fel så va det för några år sen som just ett konditori som va speciallister på negerbollar tvungna att byta namn så nu beställer man en chokladboll eller arraksboll , även i skolorna här i Thn har ungarna blivit tillsagda att det hetter INTE negerboll .
Jag får erkänna att jag aldrig har tyckt att negerboll skulle va ett skälsnamn men men tydligen är det stötande .
I New york är orden " nigger" helt förbjudet , så det är nya ord som gäller o det är ju inget negativt me det för från början så va det ju vi vita som fick för oss att kalla folk lite vad vi kände för .
Fungerar det med pepparkaka...då borde man inte stöta sig med någon
försök tillskriva invandrarministern med titeln pepparkaka!
En Afrikan stod och pratade med en Svensk
"Ni är röda när ni föds, blir sedan rosa,
solar ni så blir ni bruna, mår ni illa blir ni gröna,
och när ni dör blir ni grå ! Jag är svart när jag föds,
svart när jag solar, svart när jag mår illa
och svart när jag dör! Och ni kallar mig färgad!!"
Pensionär! Den stämde bra:)

Man kan inte säga pepparkaka om man vill ha en negerboll.
Då kanske man får en pepparkaka och ingen negerboll.


Hur är det med prinskorv och falukorv då? Är det skällsord eller är det fint?
pensionär!

Den få 10 du poäng för.

När jag talar om invandring så säger jag bara brunögda.

Brunögda med krulligt hår. Kan ej missförstås.

Jag tror att man får säga neger om en neger. Det kan inte vara nedlåtande.

Men däremot "nigger" är förbjudet i USA.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem