Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Negress?

Negress?

Vi har diskuterat lite i kretsen.. Man får ju inte säga neger längre, men får man säga negress?
Får man säga Nigeria, Cato Negro, Montenegro osv?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3

baloo!

OK! Men då är det ju bara att skriva det i sin profil.

"Jag vill ifred"

Men då undrar nog många. Varför skall man vara på
ett Forum om man vill vara ifed.

Personligen är jag på Forumet, för att inte känna mig så ensam.

Jag vill inte bli lämnad ifred.
Jag vill bara hålla min personlighet och mitt privata ifred.
Detta väljer jag för att på ett enkare sätt kan sväva fritt i mina ordval.

Om jag med mitt namn skriver saker så måste jag ta hänsyn till min offentliga roll och då måste jag följa de regler jag ha för att företräda mina åtaganden.
Det slipper jag nu.

Du som själv sitter i en föreningstyrelse borde veta att man inte kan prata hur som helst när man med sitt namn och personlighet representera föreningen.

Som sagt. Jag är en enkel kille som vill kunna skriva fritt vid vissa tidpunkter.
Och det känner jag att jag kan göra här
Ursäkta, men vad handlade tråden om!

Jag tycker också att det här med neger och negress har gått för långt, känns som det är vi som gör ett problem av ingenting.

En neger är en mörk person, har alltid varit så och alltid varit accepterat fram till nutiden, men hur mycket man än diskuterar detta så är en neger en neger, hade vi låtit dem vara det så hade de kunnat vara stolta över sin ras.
Annons
Eftersom neger betyder svart, så är det väl i såfall lika nedsättande att säga svart? Det är ju bara en översättning av det "laddade" ordet. Man kan väl säga att någon är svart eller färgad eller något annat lika nedsättande isåfall om man vill, utan att använda ordet neger. Menar man inget illa med det (och varför skulle man det) så tycker jag att man kan säga neger. Det är de som "förbjuder" folk att säga som det alltid har hetat, som gör ordet laddat. Likadant med zigenare. Det "får" man ju inte heller säga. Om man nu tycker väldigt illa om zigenare, så blir det ju inte bättre av att man säger romer? Snart låter ju det lika illa isåfall, om nu zigenare låter illa. Jag tycker att vi säger "Blåman" om neger, som man sa förr Då kan man ju sedan få kalla en negerboll för negerboll, för negern heter ju Blåman istället
Vi lägger ner denna tråden. Vi kommer inte längre.

Jag kommer alltid att kalla en neger för en neger. Men inte nedlåtande. Neger finns i Svenska Akademins ordlista. Då är det det bara så.

Men däremot "dj..la nigger". Då blir det kränkande.

Man går ju inte fram till en neger och frågar om han är neger. I så fall är man ju
gravt synskadad eller färgblind.

Ofta tycker jag att färgade är snyggare än vi "blekfisar".

Vad säger ni om han Bolt.
Man får tydligen inte säga negerboll längre
har för mej att dessa numera kallas chokladboll
chokladboll
arracboll osv duger väl
och varför inte bara säga afrikan , som någon nämnde.
eller varför inte , kongoles, egyptier osv.

Negerboll och arracsboll är inte samma sak, göcke.

Afrikanare med mjäll kanske?
Det är på svenskt fint språk: chokladboll med kokos.
det var inte innehållet i bollarna som jag menar att jämföra

utan snarare vår ovilja att ändra på oss.
Vi är ju vanedjur, man gör och säger som man brukar.

tyvärr blir det fel ibland och andra tar illa upp, eller man sårar någon, helt omedvetet.

Ni som sett sunes sommarfilmen, Sunes pappa ska stå i cafeterian och sälja negerbollar och det kommer in ett basket lag med just...svarthyade stora grabbar, de frågar vad det är och pekar på en negerboll och får till svar:
It is called nege...Wienerbröd

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem