Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Arbetslöshet....

Arbetslöshet....

Jag tycker inte att det är konstigt med stor arbetslöshet i landet då jag nu mer och mer läser om toppfolket och att de har dubbla arbeten.

Jag anser att dubbelarbeten bör utredas för att på så sätt lämna plats åt en del av de som inget arbete har.

Vad anser Ni här????
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Nej.
Alla skall ha friheten att arbeta hur mycket de vill och ha hur många jobb som helst.
Vi måste värna om den personliga friheten och integriteten.

Staten skall blanda sig så lite som det är möjligt i enskilda medborgares liv.

Fram för frihet, inte statskontroll.

35-timmars vecka!

Det vore bättre att införa 35-timmars vecka på "vanliga arbeten".
Då skulle fler få jobb. De som har eget företag, jobbar på provision m.m. kan ju få arbeta hur mycket de vill.

Jobba är inte allt, livet är större!

Fler i arbete, mindre bidrag, mindre fusk!



Kallas det för frihet att inte ha ett arbete pga att bl a toppolitiker har dubbla arbeten.

"De som haver varder givet"...Ett känt uttryck från bibeln som faktiskt är riktigt bra.

Annons
Egentligen har inte politikerna dubbla arbeten, utan dubbla uppdrag. Fast betalt som för två jobb (eller mer).
För vem kan jobba på flera ställen? Om man verkligen jobbar?

Bibelcitatet var bra!
Eller det här: mycket, vill ha mer!
Om nu staten ville att arbetslösheten skulle vara lägre än den är, skulle den också ha varit det idag!
Om vi hade haft kvar antalet offentligt anställda på samma nivå som på 90-talet så hade de varit 200 000 fler offentligt anställda idag.
DVS 200 000 FÄRRE som gått på bidrag, 200 000 FLER som bidragit till ekonimin genom att tex konsumera mer vilket i sin tur gett nya jobb. Dom jobben hade då tilldelats andra arbetslösa som i sin tur kan konsumera mer och skapa nya jobb... ni förstår principen.

Och så har vi ju det här med NAIRU som sätter käppar i hjulen för våra kloka politiker.
ZvenOlof:

Arbete åt alla principen har ju provats förr av en viss före detta supermakt i öst.
Och det gick ju jätterbra, eller hur.

Trist att vara arbetslös det förstår jag, jag känner med dig.
Jag har också varit arbetslös.

Men att någon skall arbeta mindre för att någon skall få jobb tror jag inte på.
Och har du kompetens att ta topp politikerns extra jobb?
Om en läkare går ner några timmar i jobb, hur hjälper det dig.
Såvida du inte är läkare också.

Fram för mer personlig frihet i samhället.
Låt mig bygga ut mitt hus hur jag vill, med vilka brädor somhelst.
Jag får väl själv ta konsekvensrna om det inte håller.


En intressant tanke det där med läkaren.
om han jobbar i tid mindre så skulle en sjuksjöterska/sekreterare kunna ta hans/hennes skrivbordsgöra, det påstås ju att läkarna är mer vid skrivbordet med pappersexersis än just att vara läkare.
sedan kan han/hon jobba på privatpraktik övrig tid om han/hon vill det.
skulle det inte vara mer positivt

Det där med plankorna var väl inte så bra ;)
hade du inte tänkt att sälja huset någon gång.
och skulle alla resonera så. så kommer självriskerna
på försäkringarna att rasa i höjden.
Vissa byggnormer måsste man ha. annars så kan det rasa ihop
som ett korthus när som hellst. :)
Vi har ju stormar och mindre jordbävningar här i Sverige också
Hehe, Göcke.
Jag visste att någon skulle svara ungefär som du.

Jag säljer ju huset precis som det är, köparen som också är för personlig frihet, köper det efter en av honom gjord inspektion.
Han har då den personliga friheten att köpa eller avstå.
Det är möjligt att jag aldrig lyckas att sälja eftersom det är så illa byggt.Men det är ju ett val JAG har gjort.

Jag bara menar att det kan gå lite väl långt med normer och regler.Det kväver till sist all kreativitet.Plus att det fördyrar.
Tänker mig livet lite som i Vilda västern.
Ser en bit land, mutar in det. Bygger ett hus efter bästa förmåga.
Det är frihet. Visst jag förstår att allt land har en ägare idag.Men principen kan du väl förstå.
En utopi? javisst. Men trevlig

Om läkaren jobbar sammanlagt 12 timmar om dan på ett ställe eller 2, är det inte samma sak??
Äsch, fram för större frihet i arbetstiden.
Vissa kanske vill jobba 6 timmars dagar, vissa kanske vill jobba 4 dagar i veckan. Även om bägge fallen skulle innebära lite lägre lön är jag övertygad om att många skulle tycka att det var skönt.
Det är så himla tråkigt med det jäkla 40 timmars tvånget här i landet. Resultatet blir ju ändå bara att folk sjukskriver sig när de vill vara lediga en extra dag eller två.
Min dröm att arbeta på en arbetsplats där man är så flexibel att alla kan och får arbeta så mycket eller så litet som de har lust med per månad. Kanske iofs inom vissa ramar, men absolut inte så snäva som de är idag.
zvenolof, jag tror inte att man löser arbetslöshet genom att reglera dubbelarbeten. Sen är det som påpekats tidigare knappast toppfolket som är arbetslösa och behöver ett av de arbeten som toppfolket har, om det nu var just det du menade.

Elias, fin tanke det där. Men ack så ohållbar. Tror du verkligen att staten minskade de offentligt anställda med 200 000 för nöjes skull? Och tror du att alla de 200 000 blev långtidsarbetslösa? En kvalificerad gissning är nog att ett antal av dessa gick över till den privata sektorn, dels på egen hand och dels genom olika privatiseringar av statliga företag.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem