Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Arbetslöshet....

Arbetslöshet....

Jag tycker inte att det är konstigt med stor arbetslöshet i landet då jag nu mer och mer läser om toppfolket och att de har dubbla arbeten.

Jag anser att dubbelarbeten bör utredas för att på så sätt lämna plats åt en del av de som inget arbete har.

Vad anser Ni här????
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Jag är studerande nu och tror mig ta Civ ing-examen någon gång efter sommaren. Då ska jag kasta mig ut i (hemska?) verkligheten och försöka arbeta.

Det är mycket som jag känner mig osäker på vad jag vill ha för jobb men en sak är jag i alla fall säker på. Jag vill kunna komma och gå från jobbet som jag vill, inom vissa ramar naturligtvis. Verksamheten måste ju klara sig hjälpligt även när jag är borta. Håller alltså med Los Lovos helt och fullt.

Jag tror att lösningen på arbetslösheten är att släppa arbetsveckan fri för alla så kommer folk jobba mindre, må bättre och i slutändan prestera mer. Sen är jag säker på att jag inte kommer jobba som konsult. Fy tusan för att prostituera sig på det sättet. Eller har jag fel?
Jorak om man kan sin sak är det inte fel att konsulta.
du styr mycket av din tid själv, iallafall är det så för mig.
Det kan bli mycket resande och hotellum, men det kan ju uppvägas av att man jobbar hemifrån emellanåt.
det är ju inte någott 9till5 jobb precis.
mvh // göcke
Arbetslösheten beror på ett systemfel och det är att marknadskrafterna har tagit över. Det är "friheten" att göra kvartalsrapporter som gör att företagen är "fria" att försöka minimera sina utgifter och maximera sina vinster så att det ser bra ut i kvartals rapporten annars kommer inte de som är "fria" att köpa just dina aktier. "Fria" om man har pengar innebär inte "frihet" för alla bara för de som har marknadens drivkrafter inom sig och vet hur man ska nyttja de.

Om det ska vara "frihet" så ska väl alla kunna göra samma val.

Men jag har inte möjlighet att "fritt" välja om jag blivit "friställd" från mitt arbete. Jag är tvungen att stämpla på a-kassan.

Autoliv "friställde" just ett par hundra för att maximera sina vinster. De flyttade tillverkningen till ett annat land där de säkert var glada för. Så där ökades "friheten" medan i Sverige minskade den...framför allt så ökade "friheten" för de som kunde håva in de ökade vinsterna som man gjorde av den här förflyttningen av arbetskraft...

"fri" marknadskraft kan dessutom minska allas "frihet". För snart har vi inte "frihet" att fiska torsk i östersjön eller andas frisk luft...

Mycket beroende på den här typen av "frihet"

Fri marknad betyder inte frihet...snarare en begränsad frihet för många och ökad frihet för ett utvalt antal få....
Annons
esa:
Nej det var nog inte för nöjets skull. Men man har alltid ett val, och nu gjordes valet att göra sig av med 200 000 anställda!
I och för sig skedde detta under borgarnas tid. Och det är ju deras politiska uppfattning, att en stor offentlig sektor inte är bra.
Det som egentligen är konstigt och värt att kritisera är att sossarna har följt deras spår. Faktum är att 94-97 minskade sossarna de offentligt anställda med ytterligare 100 000(alla dessa uppgifter kan variera, detta är det senaste fått tag på).
Den lilla återställningen som skedde 90-00 var inte mycket att tala om.

Att sedan den offentliga sektorn fått mindre och mindre del av BNP har nog sin del i att det måste sparas, och att det inte nyanställs.
1990 hade offentlig sektor en andel av BNP på cirka 59%. 2007 räknar man med att det är nere på 52.3%. Låter kanske inte så mycket, men det är det!
158 miljarder(!) kronor rättare sagt.

Man kan ju bara tänka vilka enorma förluster det har medfört den offentliga sektorn. Tråkigt men sant.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem