Måndag 6 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Övrigt

Reflektion över nobels fredspris

Reflektion över nobels fredspris

Tyckte det var ett konstigt val må jag säga, av pristagare i denna kategori.
Varför undrar ni !!;vad har detta land gjort för freden ??, krigförande och övervakande i snart alla världsdelar ,nej dåligt val helt enkelt det är vad jag tycker .
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Håller inte alls med de flesta av er, vet inte varför vi alltid nuförtiden skall förakta USA, det tycks var en modegrej, jag tycker Obama är väl värd priset, och det tycker jag av följande anledning.

Han har sträckt ut en hand till Muslimerna, han fortsätter jakten på Al Quaida, han har tagit tag i den milöförstöring som Bush vägrade, och han har infört en mer försonlig ton i umgänget Med Sanchez i Argentina,
Ahmadinejad i Iran, Castro på Cuba, och skrotat planerna så hårt kritiserade av ryssarna att placera ut en försvarssköld i Europa, märk väl att allt detta hänt inom 8 månader, jag tycker han är en mycket värdig vinnare.

Vad jag däremot tycker är konstigt är att nomineringarna skulle vara inlämnade senast sista februari, vilket innebär en dryg månad efter hans ämbetsperiod började, någon måste ha varit väldigt synsk.
Tveksamt med Nobels fredspris till en person som bedriver krig på två fronter, det hade nog inte gamla Alfred gillat - möjligen Adolf H.

Nu är det förstås norrmän som beslutar och då vet man ju hur det kan gå...
dom lever ju i en annan värld än vi andra, d.v.s. i sin lilla värld.
Märkligt att så många vill nämna de krig USA f.n är inblandade i, av kommentarerna jag hittills läst, så kommer de mest positiva från Irak och Afghanistan och Pakistan, jag prisar USA för att jag idag lever i ett fritt samhälle, glömmer aldrig deras insatser under slutet av andra världskriget.
Annons
Nu är det ju inte USA som får Nobels fredspris, det är den man som har möjlighet att stoppa deras krig. Man får ju heller inget fredspris för vad man gjorde för 60 år sedan.
Den som skulle kunna förena de olika krigförande religionerna är värd ett fredspris. För oss utomstående liknar det mest "min pappa är starkare än din" och helt oförståeligt att man tror att man kan omvända världen befolkning till "sin" religion med att slå ihjäl sina medmänniskor.

Här försvann 2 inlägg, är de borttagna av moderator?

inget har tagits bort /Göcke
Per66
Ja antar att vi fortfarande har åsikts frihet Sverige ,så var och en får tycka va den vill ,övrigt så är det väl som vanligt att världen häpnar över såna här nomineringar som gått ända fram.
Som norrman får man i dessa tider sitta och läsa och lyssna, och göra sina egna reflektioner inte endast om nobelpriset.
Var lite förvånad jag med att Obama fick priset, var lite tidigt kan tyckas men om det kan sätta lite press på han, att genomföra sin politik är det bra.

När "pergoran" skriver "Nu är det förstås norrmän som beslutar och då vet man ju hur det kan gå..."
liknar mest hans eget konstaterande i andra inlägget: " För oss utomstående liknar det mest "min pappa är starkare än din"
"Och att dom lever ju i en annan värld än vi andra, d.v.s. i sin lilla värld." Om du menar att dom står utanför EU, så får jag tala om att dom betalar mycket till EU för samarbetet som dom är med på, och dom fick betala dyrt för insatsen under andra världskriget, så nog har dom varit med och bidraget till din stora värld, och inte endast levd i sin lilla värld!

På fredag når jag så Gomorron Sverige diskuterades också Norge, av f.d. politiker och nöjesprofiler som det visst heter.
Då var det inget om fredspriset, endast att Norge låg i topp på FN´s lista över dom bästa länderna att leva i.
Och då fick man sannerligen veta att gick man inte på tur hade man inget att prata med norrbaggarna om, och musik fanns inte, kanske lite i Bergen, röstningsförfarande med utjämningsmandat var helt åt helskotta, men av dom sex, var ej alla lika negativa!
Är en tråd om reflektioner detta så jag börjar undra, har den som har varit Storebror så länge, plötslig börjat känna sig liten?
Sen hoppas jag att det går bra i matchen mot Danmark kl. 20:00, må bästa laget vinna!
Pergoran, vad tror hade blivit följden om USA drog sig ur Afghanistan idag, man kan ju bara tro och det kan bara bli spekulationer, men inom en snar framtid så hade Talibanerna och Al Quaida tagit över landet igen med sina uråldriga lagar, kvinnor skulle inte längre vara värdiga människor, oliktänkande hade skaktats och allt hade återgått till deras s.k normala liv.

USA och Obama hade naturligtvis fått bära skulden, hela världen kommer att lägga skulden på dem, det är modernt och fint att kritisera USA, men vad folket i Afghanistan tycker o tänker det skall vi inte bry oss om, det viktigaste är att krutisera USA för deras försök att upprätthålla demokrati, eller så skall de kritiseras för att de nonchalerar att göra det, kan inte vara lätt att vara amerikansk president.

Nu vet inte jag om denna tråd överskrider IS bestämmelser, så jag ligger lågt ett tag, men jag skall gärna fortsätta diskussionen om vi får, detta är liksom mitt stora intresse.
Det verka lite överilat att dela ut fredspris till en man som varit på tapeten knappt ett år. Men får han fortsätta kan det blir bättre,han verka ju att vara mer en förhandlare än våldsbenägen.
-"The whole of my remaining realizable estate shall be dealt with in the following way: the capital, invested in safe securities by my executors, shall constitute a fund, the interest on which shall be annually distributed in the form of prizes to those who, during the preceding year, shall have conferred the greatest benefit to mankind"

-"and one part to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between nations, for the abolition or reduction of standing armies and for the holding and promotion of peace congresses"

Alltså kan det inte vara ett pris han fått för saker han gjort som president då det är en bedömning på vad han gjort förra året. Så ev krig som startats av andra kan väl knappast belasta Obama.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem