Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Bevara Svenska språket.

Bevara Svenska språket.

Jag tycker det är lite oroande eller synd att svenska språket urholkas av alla amerikanska uttryck.

Måste det vara så?

Varför säger vi Skateboard? Rullbräda heter det ju.
Rullskridskor är väl lika bra som inlines eller rollerblades.

Jag har tonåringar hemma och retar mig mycket på hur amerikanska uttryck tar över allt mer.
Är jag överkänslig eller?
Fransmänen till och med lagstiftar om ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Har begrundat och funderat på inläggen här.
Antar att man inte kan streta emot, språket kommer att bli ihopblandat bara att acceptera.
Finns det någon vettig anledning att streta emot, som t.e.x fransmännen gör?
Något egenvärde i att bevara språket?
Det är the question,
Naturligtvis finns det inget egenvärde i att bevara språket.
Ända sedan den höge slog sönder vårt torn i Babel har människan tvingats kommunicera endast med sina likar i sitt närmaste grannskap. Detta har kraftigt bromsat globaliseringen och förstärkt kännslan av "Us and them", för att använda ett engelskt uttryck.
Det är empiriskt att ju närmare folkgrupper och nationer kommer varandra, ju mer de handlar, kommunicerar och delar kultur med varandra, desto mindre risk för krig och konflikter.
Jag längtar till en värld jag inte kommer hinna få uppleva, där fler och fler gränser sprängs, där fler och fler människor talar engelska med varandra. En värld där konflikter mellan nationer är en historisk anekdot.
Som sagt, kommer inte att få hinna se den, men tänker jobba för att hjälpa till på vägen.
Varför skulle domänförluster vara dåligt för ett språk?
Annons
Bubben när du säger Window menar du operativsystemet windows då? Eller brukar du säga "jag ser en bil utanför windowet"?

Jag studerar svenska på högskola och där har vi diskuterat kring huruvida språket på internet och språk kring den nya tekniken leder till språkförluster. Det som är synd, tycker jag, är att det svenska språket får luckor...alltså det finns ord och uttryck för olika saker där det helt enkelt inte finns ett svenskt ord att tillgå. Det här tror jag tunnar ut språket och gör det fattigare. Vad tror ni?

(det är för övrigt dessa luckor ordet domänförluster, använt av Jonas här övan, syftar till)
tycker det bästa låne-jobb-namnet är "merchandiser", låter jättebra men innbär att stå och erbjuda smakprover på ICA, blir sugen att söka ett sånt jobb bara för titeln.
Malin:
Förstår inte riktigt vart dom där luckorna kommer ifrån. Om det kommer nya ord från andra delar av världen så gör väl inte det oss fattigare, utan snarare tvärt om, vårt språk blir rikare. Vi täpper igen luckorna.
Eftersom det kommer nya saker/uppfinningar som vi måste benämna med ord, så var gör det om vi tar ett som engelsmännen redan använder? Om vi nu måste ha ett nytt ord, är det väl bättre att ta ett som redan spridits och används?
Elias:

det är ju just det, det kommer in nya ord och uttryck
och det skapas inte svenska motsvarigheter utan vi använder
de engelska orden istället...vilket då leder till att det för det ordet inte finns något svenskt...

Det kan väl inte göra det svenska språket rikare om vi tar det engelska orden??


Något som jag aldrig fattat,är varför vissa,här i Sverige födda
människor studerar svenska språket.

Det kan man ju automatiskt,genom modersmjölken.När jag var
två år visste jag vad presens var.När jag var tre år,kunde jag
imperfektum.Det har varit tillråckligt för mig.

Studera Svenska Språket i 20 år.Uridiotiskt,men man får ju
bidrag.Det är nog orsaken.

Har ni annan uppfattning,eller är jag helt korkad(stupid)
Leif:

Tror du inte att studenter i England och USA studerar engelska?

Trots att man har svenska som modersmål är det inte säkert att det inte finns mer att lära, eller hur?
Många kan nog inte grammatiken som språket byggar på.
Många kan nog inte genom olika textanalysmetoder analysera språket. Och genom textanalys kan man faktiskt studera vilka texter som helst och därigenom bland annat se till eventuella dolda budskap.

Men visst, det är ju bara min åsikt.
Visserligen får vi bidrag, men främst så lånar vi pengar varje månad för att kunna studera. Och visst finns det säkert de studenter som studerar endast för att få pengar varje månad utan att behöva arbeta. Men att det då speciellt skulle vara vi som studerar Svenska, det tror jag verkligen inte. Dessutom måste man ta ett visst antal poäng varje år för att ens "få" de där pengarna.






Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem