Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Bevara Svenska språket.

Bevara Svenska språket.

Jag tycker det är lite oroande eller synd att svenska språket urholkas av alla amerikanska uttryck.

Måste det vara så?

Varför säger vi Skateboard? Rullbräda heter det ju.
Rullskridskor är väl lika bra som inlines eller rollerblades.

Jag har tonåringar hemma och retar mig mycket på hur amerikanska uttryck tar över allt mer.
Är jag överkänslig eller?
Fransmänen till och med lagstiftar om att offentliga personer och politiker som talar alltid skall använda ett franskt ord om det finns istället för ett amerikanskt/Engelskt,Vite utdöms annars.

En stor bov är näringslivet som tar till sig alla amerikanska uttryck,poliker är likadana kålsupare.
på svenska visitkort står det allt oftare "salesmanager" m.m
Och andra mer eller mindre konstiga titlar.
Min brorsa har titlen "service engineer" på´visitkortet.
Vad innebär det?
Han servar maskiner som de sålt till företaget.
Jag var Lastbilschaufför innan jag drabbaddes av ledgångsreumatism.Vad skall det stå på ett sådant visitkort:
Logistic Service engineer??
Truck operator?
Heavy duty loads and parcels manager.??
The carry your shit up 5 stairs sorry ass truckdriver guy??
Vad tycker ni om uppblandingen av värt språk??

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

truckdriver tycker jag hade låtit bra.
vi är nog inte klara med vilket språk vi skall ha på visitkorten i
EU. Men vänder man sig till den globala världen så är engelska
ett av språken som är gångbara. Snart så får vi kanske ha kinesiska också. när de har brett ut sig. Men vilken dialekt skall man då skriva i.

Jag är lika irriterad på att det dubbas till svenska.
de som är hörselskadade har då ingen hjälp av att
kunna läsa en del på läpparna.
Men man dubbar för att bevara svenskan eller?

Man dubbar väl inte så mycket i Sverige.
Det är väl mest film för de mindre som inte har lärt sig engelska och inte hinner med texten.

Idag är det ju praktiskt med DVD filmerna.MAn kan välja hur man vill se filmen och på vilket språk, med eller utan text.

Så om jag förstår dig rätt Göcke så tycker du inte det gör något att vi vattnar ur språket.Om 50år kanske vi alla pratar något globalt språk.
Men du har kanske rätt.Finns ju fördelar med det.

Göcke har rätt.Ett globalt språk som engelska,skulle underlätta
livet för miljarder människor.

Jag gissar vi är där om 300 år.
Annons
Nä jag är nog inne lite på att den lokala prägeln/språket är värt att bevara. men språket förändras ju hela tiden med nya låneord.
Även svenskan.
Jag gillar annars dvd-n med språkval.
Att säga att Rullskridskor är samma sak inline är ju fel, med rullskridskor hänvisar man till de där som var poppulära på 70-talet med 4 hjul, två fram två bak och inlines hänvisar till blades där hjulen sitter på rad. Medans att säga Rollerblade är helt korrekt eftersom det är namnet på en tillverkare.

Eftersom jag har ett internetionellt yrke som programmerare tycker jag det bara är irriterande när folk börjar översätta termer och ord till svenska, all kurslitteratur jag läst är på engelska. Min grundutbildning som flymekaniker som jag har från gymnasiet, så var även där all kurslitteratur på engelska och det är jag tacksam för.

Jag tror på vad Leif säger att om 300år så kommer vi nog inte ha så många språk kvar, snackar alla samma språk så blir det lättare att kommunicera över gränserna.

Göcke ang kinesiskan så ska du lära dig det så är det mandarin som gäller, det är den mest utbredda dialekten.

Själv ska jag lära mig Japanska. :)
Finns väl inget negativt med att utveckla språket. Det har vi gjort i alla tider, så varför skulle vi stoppa det nu?

För tusen år sedan vad engelskan och svenskan nästan samma språk, men sen har vi utvecklats åt olika håll. Och nu är vi helt olika. Det ända som kopplar oss samman är orden som fanns på den tiden också, tex benämmningar på våra kroppsdelar (näsa/nose, tå/toe, finger/finger m.m.).

Hur kul vore det om språket förbjöds att utvecklas? Internet har satt en extra sprut på det och det är bara kul!
Hej!

Jag håller faktiskt med om att man bör behålla det Svenska språket!
Hej igen!

Detta handlar ju inte bara om det Svenska språket utan att allt mer och mer kommer från amerikanska språket som "telemarketing (Telefonförsörsäljnig), Postmarketing (Postreklam), Telefonoperator" telefonoperatör" (Telefonist), Windows (fönster), Scanna (söka) mm..mm..
Listan kan göras hur lång som helst numera...
Vad tror ni moderator,kommer ifrån.

Snacka om kasta sten i glashus.He,he

Under posta inlägget,står infoga en smiley.Väldigt svenskt.

Drömmen om att bevara svenskan,är nog en utopi.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem