Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Kolla upp en mac adress

Kolla upp en mac adress

Jag har ett intrång på min router som jag inte kan lösa. Har alla säkerhets grejerna påslagna på routern. Kan man på nåt sätt hitta och kolla upp mac adressen på samma sätt som man kan kolla upp ipnummer?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

https://support.it.secure.su.se/kb/entry.jspa?entryID=233 Prova den ?
Tack men jag menade naturligtvis om man kan spåra en specifik mac adress. Har för mig att denna adressen har med nätverkskortet att göra. Kan nog bli ävligt att spåra men jag har stort förtroende för er ISare.
Reseta routern och ställ in högsta kryptering.
Är antagligen ute o seglar. Men vadå. Kan ju bli rätt.
Annons
Jag tror det kan bli svårt att spåra mac adressen, det är ju den enskilde datorns nummer om jag fattar det rätt.
Du kanske kan spärra den macadressen på din router?


macadressen är en adress som varje nätverkskort får från tillverkaren
tyvär så fejkas denna , percis som man fejkar ipadresser.

Varför gör man det måntro??
är alla ute för att inte synas !!

förmodar att det är en sådant här register du är ute efter.
[http://www.coffer.com/mac_find/] ..
Tack göcke!
Informationen som jag fick ut av detta var ju inte så informativ som jag trodde. men jag kom till en firma som heter Jetway. co. Ltd ligger tydligen i Taiwan.
längre än så blr nog svårt att gå om man nu inte kan anlita en hacker av stora mått.
Har nu satt igång mac adress filtrering på routern så nu får vi se vad som händer.
Det med att fejka macadressen, det är väl detsamma som spoofing som det kallas?
Man kan inte spåra en annans dators macadress om det var det du menade, det döljs av isp m.m...
Tack all ni som svarat på min fråga.
Det är alltså mer eller mindre omöjligt att ta reda på var denna dator hör hemma som gjort intrång på min dator?
Sen tack till Askland som läste mellan raderna och gav mig ett bra svar.
Man kan visst spåra en MAC-adress, men det är inte lagligt.. Till skillnad från en vanlig IP-adress så visas MAC-adressen inte öppet utåt. Man måste helt enkelt ta sig in i en dators nätverk för att komma åt MAC-adressen.. MAC-adressen är inte på något sätt skyddad, och det finns simpla program till Windows, och till Linux ingår det även standardprogram som orginal för att både kunna förfalska och kolla upp MAC-adresser..

Men man ska vara väl medveten om att det är olagligt att kolla upp någon annans MAC-adress utan personens tillåtelse, då du faktist tar dig in i nätverket så kommer det att klassas som olaga dataintrång om du inte har personens tillåtelse..
IP-adresser är omöjliga att fejka..Man kan gömma sig bakom proxyservrar m.m. för att inte visa sin egen IP-adress.. Men att fejka en IP är totalt omöjligt. Man kan inte vara adresslös ute på nätet, men man kan förhindra att ens egen adress visas genom att gömma sig bakom nån annans..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem