Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Jul skinka och svin

Jul skinka och svin

Vem vill ha Jul skinka i år ? Jag vill inte ha det i alla fall, på nyheterna igår fick man veta vad det är man får om man köper jul skinka. Vilka svin dom är som föder upp grisar, man kan ju undra vem det är som borde slaktas. Nej nu får det vara slut på djur plågeriet i vårt land. Jag har alltid köpt svenskt kött för jag inte velat ha kött från djur som far illa, men nu är det slut med det.
Man kan snart inte köpa något ätbart utan att vara skyldig till med hjälp av plågeri i någon form. Att kalla grisar för svin är grymt, svin det är uppfödarna av dom stackars djuren. FY TUSAN.
Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Det är inte ens säkert att den nya influensan kommer ifrån grisar..
Viruset består av åtta DNA-segment och fem av dessa kommer ursprungligen från gris, två från fågel och ett från människa.

Mutationen kan då ha skett såväl från oss människor, eller från fåglar. Det kanske snarare är grisarna som ska vara rädda över att vi människor kommer att smitta dom?

Litet citat med:

"FAO menar att rubriceringen "svininfluensa" är olycklig. FAO, WHO och OIE, Världsorganisationen för djurhälsa, har kommit överens om att inte kalla sjukdomen för ”svininfluensa” utan ”A/H1N1-influensa”. FAO understryker att det inte finns någon anledning att slakta djur för att förhindra A/H1N1-virusets spridning. Fläskkött och fläskprodukter, som hanterats enligt hygienföreskrifter från FAO:s och WHO:s Codex Alimentarius-kommission kan inte vara en smittokälla."
Jag er helt enig,men som det ser ut då profiten er det viktigaste till dom riktiga
"sociopatdirektörerna"i dagens affärer lär det bara bli mer av det "goda"
Undrar när svenskarna verkligen får nok å tar sitt land tillbaka av "profitjägare"
Regeringen er ju alltids varit rikemanshora!
Jag avstår från skinkan i jul!

Rauski.
Jag kommer att tillaga mig en Veganskinka i år.
Kokt senapsgriljerad kålrot.
Inte på grund av Svininfluensans härjningar, utan på det sätt som en del grisfarmare behandlar sin djur. Dock inte alla, bör i rättvisans namn tilläggas.
Annons
Jag ska då köpa lokalt producerad färdigkokt julskinka , då vet jag vad jag får
Jag har aldrig ätit skinka över huvud taget på julbordet. Tacka vet jag brysselkol, köttbullar, Janssons och sill :)
Inte tror jag att det blir bättring hos de som behandlar sina grisar som svin om vi låter bli att köpa julskinkan.
De har ju redan sålt dem till butikerna, sedan om inte butikerna får dem sålda så gör de köttfärs av dem, som sedan kanske blir köttbullar....
Vissa bilder är ju direkt avslöjande att djuren är vanvårdade..

Men man ska inte döma alla för ens en utredning har skett. Det kan ju faktist vara så som vissa leverantörer säger, att dom har fotat burarna med sjuka eller skadade grisar.

Det dumma är att aktivisterna vänt sig till media innan dom vände sig till myndigheterna.

Det ger dom som verkligen vanvårdar sina djur tid att röja upp innan dom får hembesök av myndigheterna..
Kolla www.ettlivsomgris.se där finns det bilder från samtliga gårdar. Normalt sjuka grisar. Nä knappast. Kolla själv och döm. Blir man sen sugen på skinka till jul så blir man. Inte jag iallafall. Möjligtvis dansk eller tysk. Dom grisarna har det säkerligen inte sämre än de svenska. Trots alla djurskyddslagar.

Vad lätt vi har att dömma allt efter en kam.

Just nu kan jag inte annat är tänka på alla Bönder som gillar sitt yrke
till dem.

Utan dem , hade vi ingen mat över huvud taget.
Vi resonerade igår om julskinka eller inte iår.
Vanans makt är ju stor men frågan är om man inte skulle ha ett annat julbord.
- Lamm passar ju alltid och troligtvis har de fötts upp under bättre förhållanden än svinen. En lammragu med rotsaker tillagad i ugnen skulle säkert sitta fint.
- Lax tillagad i ugnen. Enkelt, gott med fräscha såser, bysselkål och kokta ägg.
- Älgkött som tjälköl, köttbullar och rotsaker.
- Inlagd sill, Jansson, ägg och en liten.

Enkelt att laga till även om man blir 10-12 pers.
Visst kan man klara sig utan skinka men vanans .......

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem