Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Jul skinka och svin

Jul skinka och svin

Vem vill ha Jul skinka i år ? Jag vill inte ha det i alla fall, på nyheterna igår fick man veta vad det är man får om man köper jul skinka. Vilka svin dom är som föder upp grisar, man kan ju undra vem det är som borde slaktas. Nej nu får det vara slut på djur plågeriet i vårt land. Jag har alltid köpt svenskt kött för jag inte velat ha kött från djur som far illa, men nu är det slut med det.
Man kan snart inte köpa något ätbart utan att vara skyldig till med hjälp av plågeri i någon form. Att kalla grisar för svin är grymt, svin det är uppfödarna av dom stackars djuren. FY TUSAN.
Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Piggham är svenskt mr taco !!!!!


Läs mer här : http://sv.wikipedia.org/wiki/Piggham
Jag är ledsen om jag har gjort er upprörda med min tråd om grisarnas liv. Jag förstår att det finns bra bönder oxå. Men det är vi konsumenter som till stor del är orsak till missförhållandena på gårdarna. Vi vill köpa vårt kött så billigt som möjligt, dessutom konsumerar vi för mycket. Vi äter som om vi själva vore göd grisar, jag kan inte minnas att det var så många överviktiga för 50år sedan. När jag var barn bodde jag på landet och var ofta hos bönderna på besök, det var inte några hemska djurplågare jag besökte. Min mormor hade kossor som på sommaren fick gå i skogen på dagarna och då det var dags för mjölkning kom kossorna alldeles själva hem. Det var lyckliga kor är jag helt övertygad om, mormor grät om någon av korna hade en skråma eller annan skada. Djuren fick sin omvårdnad först sedan vi mäniskor och aldrig med slag o hugg .
Vi måste ställa större krav på hur vår mat produseras äta mindre och kanske betala mer för att få bättre kvalite på det vi stoppar i oss. Jag ska ialla fall ändra på hur jag handlar köpa mer grönsaker,laga mindre mat och äta mindre.
När mamma och pappa handlade mat när jag var barn inte fyllde dom bilen med kassarna fulla med mat, kan inte heller minnas att jag gick hungrig. Hur gick det till, och alla soppåsar när kastade mamma dom jag såg aldrig så mycket soppor, själv kastar jag en påse nästan varje dag.
Hur kan det blivit så här ? inte undra på att så mycket blir fel. Alla konsumenter får nog ta sin del av skullden till djurens dåliga liv, jag tror att om vi ändrar oss så får djuren det bättre.
Futurum nobis est = Framtiden är vår. ordspråk på latin
MVH / mop
mop

Det var inte alls dumt att du startade tråden ,och mig har du inte gjort upprörd tvärt om .
Annons
mop , ditt senaste svar här , sätter ju oss alla som skyldiga till att det blir så här.

låter intresant, att det var bättre förr,
men då fanns inte kylskåp eller frysbox
vi producerade/förädlade allt själva hemma i köket.
och vi hade fler bönder än människor som bodde i staden

på resans gång så har vi industrialiserat vår matkonsumtion och tillverkning
och det bor otvivelaktikt fler i städer än på landsbyggd,
och matproduktionen görs av allt mindre antal människor i alla led.

vad har vi då för alternativ idag, är KRAV märkning den väg vi vill ha
och kan flera få jobb innom mat tillverkningen så färdvägar blir kortare.
och närproduserat

det är här jag ser skilnaderna mot förr.
Många bönder i dag lever under stora ekonomiska skulder är på gränsen till konkurs ,,,,,,,maten går upp men bonden får inte mer ,,,,handlarna blir allt fetare å grisen mår allt sämre ,,,,,som ja alltid sagt ---man får vad man betalar för .
ja vilken fälla
man får det man betalar till
förr så skapades cooperativ, av den anledningen.
att man inte ville att vinsterna skulle smörja kråset på de redan rika

nu ser det ut som om att vi skall ha cooperativ för att vårt produserade
bestånd håller bra livskvalitet och inte blir genförädlat osv.
julskinkorna ligger redan butikernas kyl och frysdiskar ska vi kasta dom? det vore synd ät å må gott !!! djurvän!
som jag skrev förr inte bättre i Danmark
kolla här:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=56890&a=Fler%20danska%20gri
sar%20misshandlas
Sådana här Djurmarodörer har väl alltid funnits! Men vi har blivit bättre på att hitta dom!! Som väl är.

Vad ska ägarna ha för straff?? Spöstraff kanske?
Vad ägarna ska ha för straff??
De kan väl bli julskinka??

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem