Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Jul skinka och svin

Jul skinka och svin

Vem vill ha Jul skinka i år ? Jag vill inte ha det i alla fall, på nyheterna igår fick man veta vad det är man får om man köper jul skinka. Vilka svin dom är som föder upp grisar, man kan ju undra vem det är som borde slaktas. Nej nu får det vara slut på djur plågeriet i vårt land. Jag har alltid köpt svenskt kött för jag inte velat ha kött från djur som far illa, men nu är det slut med det.
Man kan snart inte köpa något ätbart utan att vara skyldig till med hjälp av plågeri i någon form. Att kalla grisar för svin är grymt, svin det är uppfödarna av dom stackars djuren. FY TUSAN.
Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jag är glad över att vi är vegetarianer allra helst nu när man sett dom fruktansvärda bilderna från grisgårdar som verkligen är hämska.

Men det finns faktiskt glada o goa bönder men för oss vanliga konsumenter är det ju svårt att veta vilka som är bra o vilka som är dåliga , men jag tror nog att man kan hälsa på nån bonde som ligger utanför stan jag tror inte dom skulle ha nåt imott det allra helst nu när det är så mycke skriverier .

Nåt som jag tycker är mycke värre som det ståg om här om dagen är att i Latinamerika har man mördat människor för att sälja fett till kosmetika fabriker , det känns väldigt läskit att ta på sig makup o man lär inte få reda på i vilket smink det fettet finns *brr* kanske bäst att va naturligt .

Det känns som att folk nu för tiden går lätt över gränsen det verkar vara brist på både ettik o moral i väldigt många samanghang .

vet inte vad en vegan har med uppfödning av grisar att göra.
mer än att de har visat på att det finns uppfödning, som inte är acceptabel.

men det har jag för mig, ligger på myndigheter att spåra.
så man kan ju lika väl säga att det slår mot de myndigheter som inte
följer upp sin roll som granskare.

Någon av dem har suttit still på arslet och inte gjort det de skall.
Jag bojkottar definitivt skinkan denna jul!

Detta som protest mot hur djuren behandlas. Ni som skriver om dansk och tysk skinka, vet inte vad ni pratar om! Dom länderna har ju inte ens acceptabel djurskyddslagstiftning. Dom kan ju plåga djuren lagligt. Vi har åtminstone (svag) lagstiftning, som tyvärr inte efterlevs,visar det sig. Alternativet med halal är inget alternativ. Tömma ett djur på blodet och låta det sakta dö. TVI!

Jag är inte vegetarian/vegan e.dyl, och kommer att börja äta skinka igen när jag tror att djuren har det drägligt.
Annons
Finns det någon grisuppfödare på IS som kan komma till skott och försvara sig?

Sen undrar jag hur många som klagar på hur grisarna har det som har varit inne i ett grisstall och sett sig omkring eller överhuvudtaget varit på en bonnagård och sett hur det går till eller minst pratat med en grisuppfödare som kan förklara hur vissa skador kan uppkomma även om grisarna har det bra.

Jag har det och jag har varit inne i ett grisastall och sett hur dom har det och i detta stall så hade dom det bra. Visst detta var bara ett av många stall och visst är det ynkligt att svenska myndigheter kan tillåta det som händer, men julaskinkan landar iallafall på mitt julabord.
Ni som inte ska ha skinka, ska ni inte ha revbenspjäll eller köttbullar då heller? Visst det finns alternativ till gris men attans så gott är det.
Jag och min fru köper våran gris från en bonde i skåne där jag är och jobbar ibland och där har djuren det bra så här i detta hem så kommer frysen att fyllas med allehanda styckdetaljer av gris.
Fjällkobonde verkar ha koll på detta. Har för mig att han är nån sorts bonde så han bör väl ha svar på tal.
Ja vi kommer att äta dessa fina gris skinkor även i år som vi alltid har gjort.
Jag förstår inte skillnaden eftersom dessa konstiga rapporter kommer periodvis. I sommras var det myggor som inte trivdes i Norrland. Förra året var det kycklingar som hade influensa. När kommer shack spelarnas förkylning?
Nä jag köper dessa billiga grisar nu, ge mig gärna tips vart jag hittar bra kilo priser på myggor och grisar.
Jigsaw och alla andra

Har väntat i det längsta att svara , men eftersom du nu vill att jag ska ge svar på tal, så ska jag ge min syn på detta ämne.

Först å främst vill jag säga att JAG INTE FÖRSVARA ELLER GILLAR att man plågar djuren som det har gjorts på dessa gårdar , TAR STORT AVSTÅND till dessa människors beteende .

Jag har tittat på dessa bilder , kolla på en bild i 2 sek sen mådde jag uruselt .

Filmen kollade jag max 1 sek av sen måste jag säga att jag fick nog

OCH DENNA FJOLLFÖRENING SOM JAG ANSER inte har existens berättigande tänker jag inte skriva här vad jag tycker om , det skulle nog vara starka ord milt sagt .

Men jag måste få försvara de gårdar som verkligen sköter sina grisar med STOR OMSORG , det är dessa som ska komma till tals och visas för alla .

Man ska inte dra alla gris och nöt bönder över en kam bara för att det finns några j...................a avarter som förstör för oss andra som lägger ner tid på våra djur ,OCH VI ÄR MÅNGA må jag säga ,både stora som små producenter

Vi kan hjälpas åt i detta ämne ,ställ frågor så ska jag försöka ge er svar så gott jag kan, men inget påhopp att den och den bonden är si och så utan konkreta frågor .

MEN EN SAK SKA NI VETA ,DET ÄR NI KONSUMENTER SOM HAR MAKTEN .

Med hopp om att denna tråd kan utvecklas till en trevligare tråd ,än vad som hittills vissa inlägg ger syn på / Peter
Det blev ett långt inlägg


Bara för att det finns några j....a avarter. Ja, ja. Av hundra besökta gårdar fick om jag förstått det rätt över 90 anmärkningar och 40 blev polisanmälda. Är det några avarter. Och som vanligt. Vi duktiga svenskar framhåller så gärna våra djurskyddslagar men vad hjälper det när ingen, nästan ingen iallafall följer dom. Dom som gör det är nog lätt räknade. Detta borde ju om det fungerat någorlunda upptäcks mycket tidigare, då det finns både inspektörer och veterinärer som borde upptäckt det men det är väl med dom som mycket annat här i Sverige att dom är "köpta". Detta är ju ingenting som hänt över en natt. Fram för fler "olagliga" kontroller så visar nog Sverige sin rätta sida. Landet med alla lagar som "ingen" följer. Jag kommer att mumsa på dansk skinka till jul och med gott samvete därtill. Tack svenska bönder, avarterna iallafall.

Vi duktiga svenskar framhåller så gärna våra djurskyddslagar men vad hjälper det när ingen, nästan ingen iallafall följer dom.

Jaha ,har du belägg för dina uppgifter ??

Detta är ju ingenting som hänt över en natt. Fram för fler "olagliga" kontroller så visar nog Sverige sin rätta sida.

Ja men det tog 2 år innan ni lade fram bevis bocarlsson????

Som jag förstår dig rätt nu så stödjer du alltså fjollföreningens smygfilmade och smygtagna bilder ???


Jag kommer att mumsa på dansk skinka till jul och med gott samvete därtill. Tack svenska bönder, avarterna iallafall.

Även här stödjer du djurplågeri med fixerade suggor ,stallar med konstant mörker , överfulla smågris boxar som är staplade på varandra ,slakt sivn som bor i stallar utan fönster och transporteras till syd Tyskland för slakt bla ,även transporter till sydligatse delen av polen transporteras danska grisar till

Så ha gott samvete när du stödjer djurplågeri ,hoppas din danska mat smakar gott




Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i denna debatt! Jag är inte för denna grymma djurplågeri som pågår runt om i sverige, jag kommer att köpa pigham skinka från danmark. Vad är det som säger att tex danmark, norge , finland är bättre? Fins det någon statestik på det?
Här har ni en eko gård :
www.gladautegrisar.se


Här är bilder från en konventionell gård :

http://www.lrf.se/Garden/Djur/Gris/
Här kan man även söka info

Så detta bevisar din motsats bocarlsson

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem