Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Vad är Linux för något?

Vad är Linux för något?

Den som vill lära sig vad Linux är och hur det allt började kan läsa denna trevliga bok som är laglig och gratis (tyvärr endast på engelska):

http://www.gnu.org/philosophy/fsfs/rms-essays.pdf

Antal svar på detta inlägg: 50
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Ok. då får kanske nån dra i gång en liten makro-kurs?

Sånt underlättar en hel del.

ubuntu parralellt med windows,funkar det bra eller? är det knökigt o göra så, måste man ha en ledig partition eller går det bra ändå?
Lazze
Kolla här:
http://blogg.tkj.se/wubi-installera-ubuntu-linux/

Ska funka utan några problem.
Annons
Det man bör tänka på som nybörjare är att hålla sig till LTS=(L)ong (t)erm (s)upport som är dom mest stabila och minst kunskapskrävande ver. Ex: 8.04.3

Och INNAN man ger på Ubuntu så SKA man skaffa sig en bok som man läser INNAN man gör nåt dumt!

toppen,tack för det per o harlekin,ska läsa på lite innan jag går i skarpt läge.
Edit: Dumt och dumt finns det egentligen inget som heter men har man läst boken "Uptäck Ubuntu 8.04" så minskar man risken att göra bort sig eller tappa bort data. Det var i allafall så jag började och sen gick det som på räls!
Och!! Vad ska man med 2 os till??
Jag har ställt mig frågan då intresse finns. varför pendlas det från Svenska sidor för att helt plötsligt när man bläddrar, så kommer det en Engelsk.
Själva Ubuntu 8.04 OP. På vilket språk är det egentligen ? Inklusive Hjälp & Infosidor.
Frågande, undrande
@Thomas2 , en bra fråga

@Ozzy , Engelska är modersmålet, på alla OS oavsätt vilket
om man vill nå alla.
och att det blir en mix , beror på att det är en brist på frivilliga att göra översättningar. och att det finns så många olika distrubutioner (Ubuntu är en sådan) alla är gurrus i sin egen lilla svär så det är svårt att samla allt under samma flagg.
@Thomas2: Det har jag alltid undrat också. Antingen så kör jag den ena eller så kör jag den andra.

Men en del är nybörjare av sig eller osäkra och då är det bra med så kallad "DualBoot" då man kan använda det andra OS:et till att studera på utan att riskera att förstöra nåt. Det är därför det är så.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem