Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Vargdebatten

Vargdebatten

Är debatten om vargens vara eller icke vara redan låst?
Resultatet har ju redan visats sig. Redan idag bara några timmar efter licensjaktens start har man redan skjutit av kvoten. Vad grundar sig denna blodtörst i?

Övriga delar av världen hanterar man detta men i Sverige ligger man redan i bakhåll för att få påbörja utrotningen av ett av våra få rovdjur.

Dessa s.k jägare skrämmer mig. Vad kommer härnäst, vilken annan art står på tur för utrotning

Leif B.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Det bevisar väl bara att Vargstammen är mycket större än som påståtts, när den går att avsluta så snabbt.
Mitt enda inlägg i denna debatt.
xyz, du tror inte att det kan bero på att vargen är tämligen oskygg efter att ha varit fredad i många år? Dessutom tillåts ju motordrivet fordon i jakten vilket underlättar betydligt. Ja, jag skriver jakten, men huruvida det kan kallas jakt låter jag vara osagt. Jag tycker snarare det liknar slakt. Är det verkligen så här jakt av vilt ska gå till?
Om jag får se en varg i skogen. Då "skiter" jag på mig. Helt klart.
Jag blir rädd när jag ser en hund av större format.

Så sluta denna idiotiska tråd. Alla är rädda för hundar som man inte känner.

Vi kan undantaga pekingneser och Paris Hilton:s lilla vovve.
Annons
Nuvill Mr Leiake att vi avslutar den här debatten men jag anser att han inte ska styra vad vi diskuterar i det här forumet. Han är inte ens King av IS-forum som han antagligen har inbillat sig.

Jag är bara interesserad av av vad övriga forummedlemmar anser om vargjakten.
Leiekes "roliga infall" kan vi spara till mindre allvarliga spörsmål.
Lif B.
Som jag sa i den låsta tråden så tycker jag synd om jägarna som får sina hundar dödade av vargen!leiake blanda inte hund med vargen på det viset!! ok hunden härstammar från vargen. babo43 läs på om vargjakten det tillåts INTE motordrivna fordon på skyddsjakten på varg!
Ingen är rädder för vargen här,vargen här!!

Sverige är för litet land till att låta vargstammen sprida sig! Till sist fins det varga så det myllra över hela landet. Kolla vildsvinen!!
Jag är jägare men inte trofejägare utan mer köttjägare. Jag skjuter alltså för att få nåt att stoppa i frysen.

Jag bor bara nägra mil från det s.k. Hasselforsreviret där det finns ett 10tal vargar. Jag har aldrig sett en varg trots att jag bor i skogen. Jag kan inte bedöma om det finns för många vargar så att stammen ska minskas, men sättet som myndigheterna genomfört det här på är oacceptabelt.

Dessa massa jägare som ska skjuta så få djur. Tycker att länstrelsen i resp län skulle avdela ett litet antal jägare som i sakta takt fick skjuta av de djur som ska skjutas istället för denna lek.

Såg nåt inslag på TV där man intervjuade en värmländsk jägare som skjutit en varg. Vilken upplevelse han tyckte det var. Löjligt, sitter du på 100m håll så har det väl ingen betydelse vilket djur du skjuter. Eller, handlar det om manlighet, ju större älg man skjuter med massor av taggar, desto mer man är man.

Undrar om man retar upp nån här nu?

Bra sagt Leif till de som är inne o skriver svammel i trådar.
Jag är också inne på att det finns mycket mer varg än vad som räknats då det gått så fort att skjuta av kvoten.
Men samtidigt får man inte glömma att det extremt mycket jägare ute i skogen idag. Och en annan sak är att det många håll inte funnits några gränser idag.
Jag vet ett ställe i Värmland där dom kom överens att om att bara ringa såtarna fram tills kl. 10 på förmiddagen, sen var det telefonkonferens och man ur huse för att samlas där man spårat varg.
Med dessa förutsättningar så kanske det inte är så konstigt att det gått så bra på jakten idag.
Personligen tror jag att det är bra att jaga vargen för att lära den att människan är farlig och få den att hålla sig undan.
Jag skulle tycka det var så tråkigt om min "vargwobbler" (tax) föll offer ulven.

/B
Jag vet inte om det tillåts motorfordon i skyddsjakt på varg, men det är väl inte skyddsjakt som denna tråden handlar om. Och jag läste att det var tillåtet med motorfordon på denna allmänna jakten vilket jag tycker är ömkligt. Sen vet jag att det förekommer motorburen jakt på varg utanför vad lagen säger. Men då kallas det för tjuvjakt. Då är det tydligen ganska poppis att jaga med scooter. Nej det måste vara en förlängare av något slag som gör att det är så macho att jaga varg. Det går ju inte att gömma sig bakom att man vill ha mat. Men det kan jag köpa om man vill skjuta ett djur för att ha i frysen men vargjakten är näppeligen den typen av jakt. Det är väl ändå ren och skär troféjakt.
Mitt hjärta gråter över att jag är svensk när jag hör hur man resonerar när det gäller vargens vara eller inte. Med vilken rätt har vi människor att bestämma om en djurart ska få finnas eller inte. Jag ser ofta hur man samlar in pengar för att isbjörnat och tigrar ska få överleva men dom befinner sig långt i från detta land, ja då går det bra.Men att låta vargen överleva, då det finns i detta land, det går inte för sig.Typiskt Svenskt. Dessutom skällde vi för inte så länge sedan på Norge när dom sköt av sina vargar och nu gör vi likadant.Jag säger än en gång, att rovdjuret skulle vara farliga för människan är starkt överdrivet. Jag beklagar verkligen denna slakt på vargen och inte ska alliansen räkna med min röst vid nästa val, det är otänkbart. som sagt jag skäms att jag är svensk!!!.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem