Onsdag 1 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Hobby och motor

Vargdebatten

Vargdebatten

Är debatten om vargens vara eller icke vara redan låst?
Resultatet har ju redan visats sig. Redan idag bara några timmar efter licensjaktens start har man redan skjutit av kvoten. Vad grundar sig denna blodtörst i?

Övriga delar av världen hanterar man detta men i Sverige ligger man redan i bakhåll för att få påbörja utrotningen av ett av våra få rovdjur.

Dessa s.k jägare skrämmer mig. Vad kommer härnäst, vilken annan art står på tur för utrotning

Leif B.
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag vet inte så mycket om jakt men jag kan läsa. Nedanstående är kanske en förklaring till att det fällts så många vargar första dagen. Läs och begrunda. Kallar ni det sedan för jakt - ja då vet jag inte vad det jag kallar jakt är. Jag citerar ett utdrag ur AB den 2 januari.

"– Risken är stor att man skjuter betydligt fler än kvoten. Det finns väldigt många registrerade jägare. Dessutom har flera viktiga bestämmelser i jaktlagen lyfts.

– Motorfordon får användas och det är mycket tätt i skogsbilsvägnätet. Jakten kan bli vansinnigt effektiv, säger Rovdjursföreningens ordförande Krister Persson. " slut citat.

Jag tror nog att i de länder där de har isbjörnar runt knutarna så är de nog rätt så griniga på oss som bor långt därifrån för att vi vill ha dem kvar och samlar in pengar för att rädda dem.

Lika är det med varg debatten, vissa undantag finns.
De som bor långt från vargarna vill ju ha de söta djuren kvar, vi som bor där de härjar vill ha bort dem, så enkelt är det.

Jag bor där det finns vargar och har sett dem ett antal gnger och de är skräckinjagande, jag har suttit i bilen alla gånger.
OM bilen gått sönder i samma veva så har jag inte gått ur den.

Sen så är nog mestadelen av alla vargar i sverige utsläppta av djurparker.

Allt detta är min tanke.
patrikke ser du en varg låt den vara ärdeten schäfer pussa den ha det bra
Annons
Efter att ha läst insändare o Ledare i Jakt o Fiske o allt vad dom heter så blir man ju mörkrädd efter allt detta hat som strömmar mot våra sk.Rovdjur typ Varg Björn Mård osv.

Förutom vissa Viltvårdare,så är de flesta "Jägare"citerar:den
perfekta träffen,o man anar att det inte gäller för Djurets skull,utan för DÖDANDET.

Titta vad som erbjuds i dessa Tidningar,jo Gevär,Kikarsikte,Knivar o alla Fetishdödare sitter o dräglar...

Nej fram för en kontrollerad o med ansvarsfulla Viltvårdare avskjutning som syftar till att förhindra t.ex. inavel...O nu pratar jag inte om Kungahuset,ty det är en annan historia...
Säkert kör de med åtel också, nä fy f-n för dessa "jägare" att kalla det jakt är skrämmande jag kallar det utrotning. Jag tycker det är viktigare att hålla nere björnstammen för björnar har då dödat fler människor under 1900-talet än vad vargen har.
Jag personligen tycker inte att vargen stör det minsta, men å andra sidan så bor jag inte iheller där den härjar fritt.

Hade säkert varit ett annat resonemang om jag hade dom i trädgården var & varannan dag.

Men det är som dom rika säger: Pengar är bara ett bekymmer.
Renskötarna säger: Vargen är bara ett bekymmer.

Är vargen ett problem så måste man försöka ta itu med det.
Längre upp i tråden så nämndes vildsvin, det är samma sak med dom.

Man måste hålla dessa djur under en rimlig nivå/mängd annars blir det inte bra.


Jag är medlem på ett annat forum där denna diskussion har varit uppe ett tag nu.
För er som vill följa den:
www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Forum&PAGE=3&ID=40566&ID2=17
8 (ev. Klipp&Klistra)
Öppet forum att läsa men vill man deltaga så måste man regga sig.
Men snälla människor..12000 jägare.med skarpladdade vapen+minst,säkert 3000. HUNDAR...De e va ja kallar DÅLIGA ODDS.. mot 22st vargar. jo som sagt 22st vargar .ha ha ha ha ha ha..snacka om förlöjligande av jägarna..största krigs arsenalen i modern tid mot 22 vargar...fy fan ja skäms för o vara jägare..!!!!!
AJ,Aj Har ni sett hur dom bär sig åt när dom dödar ett lamm,eller en hund?????

Nej håll nere vargstammen. Helst ser jag att den försvinner i från vårt land.

Våran Kung har ju rätt!
Håller med dig Thomas2!!
Hade en varg haft en bössa och kunnat skjuta så hade den med skaffat sin föda genom skjuta.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1832228/hetsjakt-paeldad-av-eu-hatare

H
oppas att Naturskyddsföreningen kan stoppa detta vansinnes blodtörstiga jakt på rovdjuren. Dom jägare som jagar vargen är inte ett dugg bättre än rovdjuret själv, ett djur har lika stor rätt att överleva som vi människor, jag skäms över det som händer här i Sverige.

En varg dödar ett annat djur för att överleva precis som vi människor slaktar djuren för att leva.
En varg jagar och dödar inte för att få ett trofé att skryta med och hänga upp det på väggen som prydnad, men det gör vi människor.....


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem