Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Varg

Varg

får man inte uppskata varg här alla mina inlägg försvinner
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Det antar jag att du får. Jag har inget svar och har inte läst något av dina inlägg.
kentr10

nu lyckades du även svara på mailet.

orsaken om du inte kan läsa mailet
är / var ditt språkbruk
Har funderat på vad som händer med alla vackra vargskinn. förstörs de eller säljs de till körsnärer eller exporteras de? Vem bestämmer det . Om man nu ändå har skjutit vargarna är det väl synd att inte tillvarata de varma pälsarna
Annons
@rutan:

Typiskt kvinnligt. Var gör dom med pälsen.

Personligen tror jag dom eldar upp hela vargen efter obduktion.
Vad jag har förstått så är vargarna sjuka och i dålig form. Så pälsarna är
nog inte så säljbara.
rutan
pälsarna går tillbaka till respektive jägare med hårda restriktioner om hur de ska förvaltas

Min personliga åsikt är att det var för dålig tilldelning , det finns mer varg än vad forskningen har koll på

Men att döma av föregående trådar (som tur är låsta) så kan man börja om hur funtade vissa människor är ,det är väl bättre att vi som bor på landsbygden får sköta detta ,så som jag alltid har sagt jag gillar INTE vargen,å kommer inte att göra detta heller
Det är, tycker jag, över- och uppförstorat, med vargen. Vi har både björn och lo som jagas. Ser inte någon debatt om det. Vi har varg, björn och lo bl.a. bara ett par hundra meter från vårt hus och vi bor, inte i skogen, utan i södra dalarna i ett samhälle på ca 10000 invånare.
Min man har pimplat på sjön på vintern med vargen sittande i skogskanten och titta på honom. Möjligen väntade han på en kvarglömd fisk. Lo har vi också sett vid sjön och jag har legat i ett tält med en nyfiken björn puffande i tältduken. En häftig känsla, vi hade barn med oss också. Men jag hade inte vett att bli rädd. Jag är antagligen för dum i huvudet för det.
Jag sticker ut hakan igen för det är jag bra på. De vilda djuren fanns före oss i detta land. Vi borde kunna få plats allihop.
Jaha, hoppas nu att jag inte förstört tråden igen som jag gjorde förra gången då jag talade om ett annat " djur". Nu håller jag tummarna.
Ursäkta mig, men jag glömde nog det allra viktigaste, det som jag egentligen skulle skriva. När varjakten tilläts så sa man att det fanns så måna inavlade och dåliga djur så det var bra att skjuta av dem så vi fick en friskare vargstam! Jag säger då????? vaddå????? skulle då jägarna först kolla varje varg innan de sköt för att se om det var en "dålig" varg.? Dessutom sa man att med jakten så skulle man återinföra vargen rädsla för människan.!!! Jaha!
Hur dåligt insatt får man vara egentligen? Jägaren skjuter snabbt, jägaren hinner se om han skjuter ett alfapar. Vad händer om han gör det? Jo, det rakt motsatta mot vad man ville uppnå. Utan alfapar som lär de yngre jaga så blir det förvirring i flocken och de söker sig närmare människan och letar slaktavfall och kanske en och annan bunden hund på en gård ett litet barn som leker ute... skrämmande. Skall man idka någon jakt på vargen så skall det vara skyddsjakt och det skall ske på korrekt vis.
Nu får jag ursäkta mina långa inlägg. Men jag är lika upprörd som många andra i den här frågan.
@ Har ni inte fått nog av denna eländiga vargdebatt snart??
@varg skinspälsen värmer gött nu när det är kallt!
Glömde mössan och handskarna med!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem