Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Jag o mina katter

Jag o mina katter

Ja som sagt jag har ju mina 2 katter o dom är det bästa som finns , förrutom när man ska göra nåt med dom .

Jag har märkt att våran hona som är ca 9 år har fätt en mycke torr päls hon har alltid haft en strävare torrare päls men nu märkte jag att det fattas nog nåt o hon är ju till åren .
Ja så gick jag till Djurfarmacian här o köpte ett medel som man droppar mellan skulderbladen på katten ( finns även för hundar) ja o gissa vilket jobb det blev hon fattade med en gång att nått vad i görningen så jag fick jaga katt stackaren till slut fick hon dropparna men nu sticker hon så fort hon ser mig o hanen är likadan för dom dropparna luktar jätte stark av Rosmarin lavendel o lite andra örter .

Jag hoppas verkligen att dom kommer att hjälpa för hon behöver nåt för sin päls jag köpte även en annan typ av foder som kan innehålla mer vitaminer o dylikt .

Jag undrar har andra oxå såna problem med sina djur , det är ett hellskotta att klippa klorna o att borsta dom fast vad det gäller borstning så är honan lite medgörlig men det är jätte svårt med hanen .
De är vanliga bondkatter men jag vill deras bästa så även att kamma pälsen tycker jag är viktigt helst nu när dom fäller så mycke , men gud vilket jobb fast det är ganska kul för mig inte så kul för dom vad jag kan förstå *S*

Nån som kanske har förslag på hur man kan få dom mindre stressade när man ska göra nåt med dom ?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja juste nån vill kanske veta vad det är för droppar .
Dermoscent animal dermo-care Essential 6

Jag ska testa dom under 4 veckor sen ska man se om det hjälpte .

Foder är oxå viktig så om nån har nån katt eller hund med samma problem testa med att byta foder det kan hjälpa i vissa fall .
Bea . är de innekatter, våran bonkatt gillade att bli kammad , men så var den ute hela dagarna. han blev 18år. innan den drog till skogs
Ja det är dom , jag tror att hennes päls har blivit så torr o livlös för att hon spenderar väldigt mycke tid på fönsterbrädan i o m att det är kyligt o elementet är precis under så dom har det gott o varmt där , men som sagt som hennes päls ser ut nu är inte okej Ha ha men jag såg att granen kollade när jag sprang runt i vardagsrummet o jagade katten å gud han tror nog att jag är GALEN ! men det bjuder jag på *garv*

Men det går ganska bra att kamma honan men nu på senare tid har hon börjat protestera lite mer , hanen är hopplös men jag gör det till en lek så blir det lite kammat i alla fall .

>Göcke< jag minns att du va jätte orolig när våran hona skulle födda det gick ju inte bra och när samma sak hände andra gången så bästemde jag att kastrera hanen , allt annat hade varit djurplågeri . Hennes andra förlossning va t o m värre det va nära vi misste henne så hemskt jobbigt jag grät i flera dagar då hon va helt utmattad .
Nu mår hon jätte bra :D
Annons
"Guben" och jag är inneboende hos Mina tre katter (utekatter),
någon klippning av klor behövs inte, de vässar och sliter
dem ute.
Pälsen har de aldrig haft bekymmer med.

Kamningen är väl lite si och så med, däremot så
har jag en handske som jag klappar dem med och med
den får jag det mesta av all det katthår de fäller.

Det händer ibland att någon av dem får mask och då
är det ett jagande, för efter första dosen vet den att det blir fler.

"Kungen" Nisse,är 11 år och flickorna Nissan och Skrållan är 8 år
alla hör till rasen bonkatt!

"Katter, de är mitt liv de"!
>pensionär< Jag tror just att vissa problem man får med djur som just inne katter har just med det att göra dom är inne i en miljö som även vi människor kan bli sjuka av , jag såg ett program här om dagen där dom sa att allt fler djur börjar få allergiska problem som eksem o annat .

Å ja det är samma här jag ÄLSKAR minna katter väldigt mycke , självklart älskar jag minna när o kära men just katterna är nåt speciellt för min själ o mitt hjärta
Jag har en katt som är en korsning mellan norsk skogskatt och perser,och hans päls år inte av denna världen och ngn kamning kommer inte på fråga .I det fallet har han mycket bestämda åsikter Utekatt och i all denna snö blir ju inte pälsen mindre tovig av så en gång per år blir det rakning skall till veterinären imorgon för han måste sövas för att det skall kunna göras. Brukar göra detta under den kalla årstiden då han ändå inte är ute så mycket.
Jag vill tacka er som grattade mig idag. : ippe.
Bor man i ett tätbebyggt område då skall man ha´
innekatter! Men det är klart att vissa problem kan
det medföra för kattens hälsa kanske. jag vet inte?

Vi bor på landet så här finns utrymme för dem, att röra
sig på, och motion med att klättra upp och ner i träd.

Men jag tror att de anpassar sig efter hur de från
början levt sitt liv!
Mina katter skulle aldrig klara av att nu, bli tvungna att
bara vara inne!
>rutan< jag vet en annan som har precis samma problem som du det går inte att kamma katten så det blir o gå till veterinären , min är ju vanliga bondkatter men jag vill sköta om deras päls i o m att jag just ser att det är problem o jag tycker att har man tatt sig an ett djur så har man ansvar t o m mer än om det är ens barn för dom kan ju inte hjälpa sig själva .
Nu när min dotter är borta ett tag så blir det att beställa tid för klo klippning för det fixar jag inte själv fast jag har en kompis som nog kan hjälpa mig.


>pensionär< ja det är ju så jag bor väldigt när en huvudgata och bakom huset är det en park med en lekplats så självklart får katterna va inne o tydligen har veterinärena märkt som sagt att det är som med oss människor att djuren kan få problem av inomhus miljön samma med hundar tydligen som inte får komma ut tillräckligt .

O ute katter kan ju få sina problem dom oxå me öronskabb osv fast det fick våra inne katter oxå men det är fixat våran lille hane fick t o m öroninflammatio det va så hemskt men det är oxå fixat så han mår prima tyvärr har han stora öron och lite mer utstående ögon så han har lite irritations problem med det lite då å då men det fixar jag lätt ja inte så lätt men jag vet vad det gäller så jag vet vad jag ska göra .

Men vad spelar det för roll älskar man sina djur så gör man ju allt för dom

>ippe< det va så lite så
Om ni tittar i min profil kan ni se hur vacker han va efter rakningen ifjol. Han ser ut som en liten pudel.Skönt att bli av med tovorna men kallt utan pälsen bäst att hålla sig inne

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem