Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Rådjuren

Rådjuren

Nu har Rådjuren det jobbigt att hitta föda, flera nätter i rad har jag haft besök av en Råbock på tomten, jo det är en bock för jag har sett den en natt, den stod och sparkade under ett äppelträd där det ligger ett och annat sent nedfallet äpple som den ville åt, nu på morgonen är det spår både kors och tvärs på min och grann tomterna, så nu har jag införskaffat lite pellets som jag skall hälla upp i en hink och ställa ut i kväll då blir det ett litet tillskott i den annars så fattiga dieten, den får bara ungefär ett kilo i natt så att han inte blir för stinn första natten, jag har ungefär femtio kilo pellets så jag får öka på lite vart efter som.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

xyz , menar du vanliga eldningspellets.?
Nej det är samma pellets som man ger till nötkreatur, men dem ger bra energi iaf.
Man ska inte ge dom hö,om dom inte är vana vid det! Dom får svårt att smälta det.

Djur pellets är bra föda. Mina rådjur äter fågelfrö åxo. Dom sparka ner fågel holken och äter upp så mycket dom kan.
Annons
det du menar är det det sk avrenspellets:
består av sönderslagna kärnor,
ogräsfrön, skal och agnar som rensats bort
från spannmål.
Avrenset finmals och vid pelleteringen
tillsätts cirka tio procent melass som bindningsmedel.

annars så går äpplen , torrhö, eller ensilage ner i deras magar denna tid.
@Göcke, äpplena är tyvärr slut.

@Thomas2, nej hö skall man inte ge dem.

Vi har en liten vintergrön häck precis utanför dörren som råbocken brukar gå och smaska på. Jag gillar inte att han är där, framför allt inte eftersom han är så oskygg...

Häromdagen när jag skulle gå till soptunnan med en soppåse kommer han rusande rakt mot mig och jag höll på att skita ner mig. Dock vände han innan han kom ända fram och knatade iväg åt andra hållet igen.

Jag hörde i höstas av en kunnig på området att oddsen att möta en råbock i en fight är samma som att gå in obeväpnad mot en vuxen man beväpnad med två knivar. Vet inte om det är sant, men men...

I fortsättningen kommer jag alltid ha med mig ett bollträ när jag skall slänga skräp...
äplena våra gick åt som smör, likaså morötterna.
Ni har rätt att man skall veta vad man sätter ut nu så här i 11 timmen.
här stog det mycket bra
[www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/Vasterbotten/Jakt-och-Viltvard
/Radjur-utfodring/] ..
@Andreas, du kan vara glad att den är hornlös nu då, nej det är nog ingen fara att du skall bli attakerad..
Min har horn... ludna sådana...
Den här bocken har bara små knölar, men dem växer fort nu, bast horn kallas dem för..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem