Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Semla är äckligt

Semla är äckligt


...full av kalorier.

En semla innehåller 500 kalorier.

Hur många trycker ni er varje dag.

Själv klarar jag 3st. på raken. Men när jag börjar på den 4:e,då blir det äckligt.

Konditoriet i min by vann semletesten i Göteborgs-Posten. Vad hjälper det.
Den 4:e semlan blir äcklig.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Men den första är god!!! En i veckan får räcka!!
en Semla räcker väl i veckan?
Vi käkar upp 45 miljoner semlor om dagen ser jag på Google. Bara i Sverige.

Det låter mycket. Jag har nog läst fel.

Men det blir 5/pers. Men jag har inte ätit någon än. Så det finns dom som
ätit 10 st./dag.

Jag trodde vi var ensamma om detta semle-vansinne. Men det finns semlor runt hela världen.

En konditor i Göteborg är från Iran att döma av namnet.
Han bakar Göteborgs godaste semlor. Då blev jag förvånad.Minst sagt.

Dessutom fick han rosor för utseendet på semlan. Den var verkligen
vackra semlor. Jag håller med.

Jag länkar ett foto om jag hittar det.
Annons
1 Semla räcker, min fru brukar baka semlor och till fettisdagen så äter vi dem med glädje. Storleken på semlorna hon gör är ca 18 centimeter i diameter, massor av grädde och mandelmassa och då menar jag verkligen massor. Det totala kaloriinnehållet brukar vara ca 1000 kcal så det räcker absolut med en coh därefter blir det ingen mer mat den dagen. Konditorierna brukar ju börja med saffranssemlor kring jul och en sådan kan jag rekommendera ifall någon har missat dem.
Här kommer fotot på den vinnande semlan i Göteborg med omnejd. Så
ser troligen semlor från Iran ut. Mycket snygg och tydligen väldigt god.

Han som bakat är i alla fall från Iran.

Jag blev så förvånad. Jag trodde vi svenskar var ensamma om att äta semla.

Men att dom äter semlor i Iran det fanns i min värld. Dessutom vinner dom första pris i en tävling i Göteborg. Mysigt!

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03728.jpg

Jag håller med den var snygg, smakar den som den ser ut så är den säkert smarrig.
Varför kallas denna gräddbulle med fyllning för Semla någon som vet
Citerat från Wikipedia:
Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland heter bakelsen fastlagsbulle. En semla är på finlandssvenska, i närmare anslutning till ordets ursprungliga betydelse, vad man i Sverige kallar småfranska, fralla, rundstycke eller Pain Riche.
Jag blev inte klokare men kanske du.
Fettisdag, bullamåndag och karneval [redigera]

Fettisdagen är i Kristendomen den sista dagen i fastlagsveckan och fastan börjar nästa dag, på askonsdagen. Fastlagsveckan är den period då man äter upp sig inför de sju veckornas fasta före påsk. I flera katolska länder är det karneval under fastlagen, efter orden carne och vale som betyder "kött farväl". Det finns belägg för att namnet fettisdag använts i Sverige redan 1594 och ordet återfinns i många språk, till exempel i franska: mardi gras. I Skåne och Danmark var det dock på måndagen som man åt de fyllda bullarna, därav den skånska benämningen bullamåndag ("bollemandag" på danska).
Den 16/2, det räcker.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem