Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Semla är äckligt

Semla är äckligt


...full av kalorier.

En semla innehåller 500 kalorier.

Hur många trycker ni er varje dag.

Själv klarar jag 3st. på raken. Men när jag börjar på den 4:e,då blir det äckligt.

Konditoriet i min by vann semletesten i Göteborgs-Posten. Vad hjälper det.
Den 4:e semlan blir äcklig.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Namnet Kommer från det latinska namnet för fint vetemjöl, simila (det finaste vetemjölet).




http://www.algonet.se/~sv/historia.htm
På Wikipedia står det att den Kristna Julen jämförs med Muslimska Ramadan men jag anser att fastlagsveckan är mera korrekt jämförelse.

Eller?
Semla kommer från det fina ordet att äta en bra bakelse med mjölk! Detta enligt Bra att veta en lördag. Man skall äta den som hetvägg (den serveras i ett fat med mjölk) eller in natura. Detta enligt den enda läroboken om Semla. Ordet semla var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen, utan fyllning. I Skåne och i andra delar av södra Sverige samt i de svenskspråkiga delarna av Finland heter bakelsen fastlagsbulle. Detta är skitsnack, och som leikake säger ibland "gå inte på det!!"
När skall man äta Semlan då? Enligt vissa så skall den käkas enligt askonsdagen vilket många säger är rörigt. Den inträffar enligt kyrkokalendern 40 dagar före påsk, vilken i sin tur inträffar första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen. Det är således månens bana som styr tidpunkterna för varje år.
Men vi som fattar att det är Semlan man vill äta skiter i vilket datum som gäller.
Så nu skall jag snart inhandla 5 Semlor som skall ätas med varm mjölk.
Annons
Viste ni,att semlan har gått upp i pris med 300% på 20 år!!!! Ändå går vi på den lätte!!

Tänk om datorerna gått upp lika mycket!
hade ju hellre önskat att lönen gick upp lika mycket
Hemma kallar vi semlan för hetvägg Jätte gott med semla är inne på min fjortonde.
Semla är gött, i lagom mängd....
Återkommer med min tråd om semlor. Kolla följande enkät.

Där frågas hur många semlor du åt igår.

Det är tydligen inte så populärt som man tror med semla. Jag har inte ätit någon än. Det är fördärvat. Man går från julbordet till semla. Det blir nog
för mycket.

Hur många semlor åt du igår?

60% hade inte ätit någon.??????

29% hade ätit en.

10% hade ätit tre,eller flera.

Undrar om detta är inom felmarginalen.
Låter konstigt.





Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem