Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn stängs ner

Datorn stängs ner

Hej
Mitt problem är:
När jag startar upp datorn så startar den som det ska ända tills just i slutet, då slocknar den helt.
Men när jag startar i felsäkert läge med internet går det bra.
Jag har försökt att starta med senast fungerande också men det går inte heller.
Jag har tagit bort en massa onödiga program ur datorn ifall det var något som var dåligt.
Ibland när jag ska startar hör man att fläkten inte går för fullt och jag får ingen bild på skärmen, och den vägrar att starta upp, till slut stängs den ner.
Min dator:
Fujitsu Siemens Scaleo T
W 7 Ultimate
CPU: Amd Athlon 64, 2400 MHz 3400+
Moderkortsnamn: Asus K8V-F (FSC OEM) (5 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM.
Moderkortschipset: VIA VT8383 Apollo K8T800 Amd Hammer
Systemminne: 1024 MB
Grafikkort: NVIDIA GeForce FX 5500
Är det nåt mer som ni måste veta om datorn?
Hoppas det finns någon vänlig själ därute som har ett förslag om vad det kan vara som felar, själv är jag ingen expert på datorer.
Hälsningar från Bergslagen
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag tror hela Sverige såg din rubrik.

Släpp Caps Lock!

Edit:

Första frågan:

Vad var det sista du gjorde innan datorn började fela?

PS: Fläkten ska inte gå för fullt om den inte måste det.
Kan kanske vara Nätagregatet som är för svagt eller är på väg o bli kass eller(är)

Har du kanske bytt grafikkort nyligen kanske det drar lite extra ström o då inte aggregatet räcker til tillräckligt. eller fel inte riktigt rätt drivdrutin till grafikkorte
Annons
Sitter grafikkortet klok i ända i botten?
sitter alla sladdar i klokt.

Om du varigt inne i dator o "fingrat"
är det mycket damm i datorn?
Dra ur sladden bak låt den stå typ en halvtimme om du varigt inne i burken o "fingrat" dom kan bli lite konstiga i bland av antistatiskt i kroppen.
För det första att det inte är bild och och att fläkten (förmodligen den på grafikkortet) går för sakta tyder ju på att grafikkortet har skakat loss lite eller att just fläkten är på gång att ge upp helt (förmodligen har grafikkortet några år på nacken)

Att det bara går att starta i felsäkert läge kan ju vara så att när du tog bort en massa onödiga program (beror på HUR du tog bort dom programmen) har även tagit bort några systemfiler och därför inte kan starta i normalläge...

1024 MB i minne är i minsta laget för att ha en Win 7 installerad på

Mitt råd är att byta Grafikkort (eller se till att fläkten är helt okej på den) uppgradera minnet till minst 2048 MB för att Win 7 ska "må bra"

eller byta till Win XP vilket tyder på att datorn är avsedd för med tanke på minne och processor...

Viktigt är även att se till att processor fläkten är helt okej och att det inte sitter en massa damm (skit) i flänsen som fläkten sitter på
Hej alla hjälpsamma
Tack för alla svaren jag fick. Jag ska kolla igenom dom en efter en.
Vad jag vet är: Jag har inte varit inne och "fingrat" i burken. Det enda jag gjort är att jag försiktigt dammat av efter dom råd och rön jag fått. Jag har inte bytt ut något i datorn, grafikkort eller så. Det är sant att datorn är anpassad för Xp för det var det i den från början. Det konstiga är att det har funkat utmärkt med W7 hela tiden. Det enda som inte har funkat är Aeroeffekten men det har tydligen med grafikkortet att göra. Oavsett vad jag har för OP, tycker ni att jag ska byta grafikkort och i så fall till vilket. Jag vet att jag har en "föråldrad" dator men jag har inte lust att köpa ny just nu. Att minnet var lite i minsta laget visste jag, det blir nog till att uppgradera det. Jag tog inte bort program från datorn förrens efter problemet visat sig. Jag använde mig av dels av windows lägg till/ta bort och dels av Final Uninstaller.
Jag tror inte att jag har gjort några "konstigheter" med datorn för att den ska uppföra sig så här.
I och för sig går det ju att köra i felsäkert läge, men man får ju inget ljud.
Okey, det blev mycket text så här tidigt på "möra" så nu slutar jag.
Från ett snöigt Bergslagen
Som jag skrev innan så tippar jag på att det är grafikkortet som spökar och framför allt fläkten på den (har själv haft det problemet och efter byte av den lilla fläkten på grafikkortet så har det rättat till sig)

Du ska ju självklart välja ett grafikkort som har drivrutiner till Win7

PS!
Min dator är med "föråldrad" så du behöver inte känna dig ensam....

Du har inte pillat på några drivrutiner eller så, och då speciellt till grafikkortet?
Prova att leta reda på om det finns några nya drivisar att ladda ned till ditt kort.
Du kanske får köra i felsäkertläge med nätverk, för att kunna göra detta.
Sista drivrutinen heter 96.85
Ladda ned här om du inte har den redan

http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_96.85_2.html

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem