Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorn stängs ner

Datorn stängs ner

Hej
Mitt problem är:
När jag startar upp datorn så startar den som det ska ända tills just i slutet, då slocknar den helt.
Men när jag startar i felsäkert läge med internet går det bra.
Jag har försökt att starta med senast fungerande också men det går inte heller.
Jag har tagit bort en massa onödiga program ur datorn ifall det var något som var dåligt.
Ibland när jag ska startar hör man ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

När du startar i felsäkert läge så kolla i loggen (utgår från att windows 7 loggar allt som händer vid uppstart) efter felmeddelanden och felkod det kan hjälpa att få veta vad det står i den.

tar det lång tid innan datorn kommer till den punkt då den startar om? eller är det normal uppstartstid?

du råkar inte ha dubbla antivirus eller liknande som startar med datorn? säkerhetsprogram kan orsaka att datorn stängs ner

i felsäkert läge kolla vad som startar med datorn.

kolla också att inget är inkopplat på usb eller firewire med mer annat än vad som behövs, mus & tangentbord är det enda som ska behövas (min tanke är i detta fall drivrutin till usb enhet som inte funkar som den ska)
zenit.
Uppstartstiden är normal. Men precis före skrivbordet kommer fram slocknar allt om jag inte kör i felsäkert läge.
Dubbla virusprogram? Jag kör Xp på en HD och W7 på den andra och ja, jag har ett virusprogram på varje.
Jag har försökt starta datorn normal med allt som är möjligt utdraget, internet, iptelefon, högtalare, det enda som varit ikopplat har varit skärmen. Det går inte att starta normalt utan jag måste använda felsäkert läge.
Bergslagen +2 grader
har du kollat om inte w7 loggar uppstarten ? vet tyvärr inte var men dom flesta operativsystem gör det, för att man ska kunna felsöka.
Annons
W7 , har felhanteraren i kontrollpanelen
kanske är det ide att leta där

annars så är min reflektion, att går det i felsäkert läge , så är det drivrutinsproblem om det skiter sig i standardläge.
finns det hårdvara som är flaggad??

har man dual boot som jag mistänker ThePikeKing kör med,
kan även detta strula till det.
Det finns mycket riktigt felsökning i kontrollpanelen i w7 men den går inte att köra i felsäkert läge kommer det upp en dialogruta som säger.

Det här med dual boot förstår jag inte vad det är, kan du förklara för mig?

Vad det gäller drivrutiner har jag uppdaterat dom som går. Jag vet f-n i mig inte vad jag ska göra.
Det börjar luta åt nytt grafikkort & kanske nätdel.
Gör jag fel?
vad jag kan se så finns det ingen drivrutin för W7 med det grafikkortet
troligen har du uppgaderat drivrutier och fått fel efter det.
gör en reparation av installationen från skivan.

men kontrollera även opptiskt att fläckten faktiskt går på grafikkortet
kortet gan gå bra i vga läge (Felsäkert) men när du kör vanligt så går den glödhet. och då kan även nätdelen visa svagheter

dual boot är när man har två OS som man kan välja att starta från, endera på
två partitioner på disken eller separata diskar.
Tack för hjälpen alla som har givit mig råd och tips om mitt problem.
Jag vet inte vilket tips, jag har provat allihop som fixade det. Men nu Funkar datorn som den ska
Göcke, zenit, Per Ask, Deda Pera, visbytompa och Harlekin33

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem