Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ramminne för litet

Ramminne för litet

Enl Norton 360:s Månadsrapport har jag för lite RAMMINNE i min XP 2002

Vet inte vad det betyder?

Vad kan jag ha för nåt, som tar plats och vad ska jag rensa bort?

Har rensat bort bilder, texter mm och lagt dom på en pinne

Tacksam för hjälp
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Ram minne är datorns arbetsminne dvs det minne som används hela tiden.

Dina bilder tog plats på hårddisken så det påverkar inte ram minnet om du nu inte hade alla bilderna öpnnade i nåt bildprogram och då är det bara stänga bilder och bildprogrammet så frigörs ramminnet.

Hur mycket ram minne har du i datorn? det får du fram om du högerklickar på den här datorn och väljer egenskaper sedan fliken allmänt.
zenit

Hoppas att jag kollat rätt:
256 MB Ram
Storlek 104 byte
" disk 4 096 byte

men jag har inte hittat något om hur mycket ramminne jag använder

Det är nog rätt, och din dator skulle må och gå mycket bättre med mera minne (skulle jag iof också behöva i huvudknoppen).
Du har en äldre dator. Jag vet inte riktigt vilket sorts minne det är i din burk, men det borde gå att få tag i för en mindre summa, kansek ca 200:-.

Vad är det för dator du har
Annons
Jag vet heller inte vad som menas med ramminne. Klickar jag på DATOR Kan jag se:

Hårddiskar (2)

HP (C:)
211GB ledigt av 290GB

Recovery (D:)
834MB ledigt av 7.35GB

Är det något av det som är ledigt som är det kvarvarande ramminne?
Högerklicka på Dator Sedan Egenskaper Läs:
Minne (RAM) x.xx GB
På min HP står det 4.00 GB (Detta är det efterfrågade
(RAM-minnet/arbetsminnet) ju större ju bättre

lasse940
Det du visade är C/: Hårddiskens storlek använt / ledigt minne
Där sparar man installerade program mm bilder, dokument etc.

D:/ Är din återställningsdisk. (Recovery)
Den ska du låta vara orörd.
Hej Ozzy. Då har jag 1.00 GB. Hur ser man vad som är kvar av ramminnet eller vad som finns i ramminnet?
lasse940
Det tror jag inte man kan se så där direkt. Men räkna med att har du Vista, då krävs minst 1.00 GB. Vista tar nästan hela ditt Ram-minne för att göra sitt jobb. Då finns det inte mycket över för egna applikationer.
För att köra Windows 7 krävs minst 2.00 GB Ram-minne. Helst 3.00 GB
256 MB räcker näppeligen till att köra Windows XP

Att köpa till RAM-minne är inte så dyrt. tycker du det går långsamt och trögt. Är det min rekommendation att utöka det med 1-2 GB till.
Är Du fena på detta att sätta in det själv, är det inte så svårt.
Annars bör du låta databutiken göra det år dig. Kostar kanske lite extra.

lasse940
Det finns något som heter "Växlingsfil" Den är normalt inställd på ett standardvärde, som är anpassat efter din dator. Men kan påverka den genom att ställa in eget värde.
Men det är inte något jag vill rekommendera. Då bör man veta vad som händer och det är överkurs.
Lite förklaringar hämtat ur Hjälp & Support

Vad är virtuellt minne?

Om datorn inte har det RAM-minne (Random Access Memory) som krävs för att köra ett program eller en åtgärd används i Windowsvirtuellt minne för att kompensera för detta.

Virtuellt minne kombinerar datorns RAM-minne med tillfälligt utrymme på hårddisken. När ledigt RAM-minne minskar flyttar det virtuella minnet data från RAM till ett utrymme som kallas växlingsfil. Genom att flytta data till och från växlingsfilen frigörs RAM-minne för att åtgärder ska kunna slutföras.

Ju mer RAM-minne datorn har, desto snabbare körs i allmänhet programmen. Om brist på RAM-minne innebär att datorn går långsammare kan du frestas att öka det virtuella minnet som kompensation. Tänk dock på att datorn läser data från RAM-minnet mycket snabbare än från hårddisken, så det är en bättre lösning att skaffa mer RAM-minne.

Virtuellt minne och felmeddelanden
Om du får felmeddelanden med varningar om lite virtuellt minne, behöver du antingen skaffa mer RAM-minne eller öka storleken på växlingsfilen så att du kan köra programmen på datorn. I Windows hanteras vanligen storleken automatiskt men du kan manuellt ändra storleken på det virtuella minnet om standardstorleken inte räcker till för dina behov. Mer information finns i avsnittet Ändra storlek på virtuellt minne.

Vet att jag inte är ett teknisk geni, och undrar:

Windows XP, 2002, home, datamodell

Har c:a 20 Favoriter

Internet Start som hemsida

3 fakturamallar, som jag jobbar med

Kan ovanstående göra så att ramminnet blir mindre

Kan någon av er, som är proffs, ge ge mej nåt exempel på vad som räknas, som ramminne, som vanligt fattar jag nada

Fortfarande tacksam för hjälp


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem