Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ramminne för litet

Ramminne för litet

Enl Norton 360:s Månadsrapport har jag för lite RAMMINNE i min XP 2002

Vet inte vad det betyder?

Vad kan jag ha för nåt, som tar plats och vad ska jag rensa bort?

Har rensat bort bilder, texter mm och lagt dom på en pinne

Tacksam för hjälp
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

256 MB Ram är inte mycket, Du bör sätta mer ram minne. windows xp fungerar med den mängden ram men det skulle påverka din dator till det bättre om du satte i mer ram.

man kan jämföra ram minne med ett arbetsbord, ju större arbetsbord ju mer saker kan man jobba med samtidigt.

hårddisken kan du jämföra med ett arkiv där du förvarar sakerna du inte jobbar med exempelvis färdiga saker och framtida projekt som ligger och väntar.
Berit
Jag är inte proffs..men..
RAM-Minne = Arbetsminne. Är det Datorn: Operativsystem-Webbläsare tar i anspråk för att först och främst hjälpa Dig köra Dina fakturamallar etc.
Det Ram-minne som blir över, det är det Du behöver/får för att köra Dina applikationer. När inte Ram/arbetsminnet-minnet räcker till, då träder växlingsfilen/Virtuellt minne in för att jobbet ska bli utfört. Så kommer man till en gräns, då inget räcker längre. Då blir det kö i systemet. Det är då Du upplever att det går väldigt långsamt.

I övrigt. Läs mitt inlägg ovan.

Finns säkert ngn som kan förklara detta bättre.

Lycka till!

Ps.
Det Du en gång sparat på din hårddisk ska Du inte förväxla med pågående arbete på datorn i realtid. Det är arbetsminnet vi pratar om. Inte det som en gång är sparat. Så ta inte bort sparade bilder osv.
Ds
Om du vill ha mer ramminne så måste du helt enkelt köpa mer och det är väldigt enkelt att installera. Xp kräver minst det dubbla mot för vad du har helst ytterligare lite till. Om du köper ett minne till så du får 512GB kommer du att uppleva det som att du köpt en helt ny dator snabbhetsmässigt sett, sidor på internet kommer att öppnas snabbare, program ladda fortare, datorn kommer att starta snabbare mm.........jag är ganska säker på att du kan skicka efter Ramminne på nån internetbutik. Om du har någon bekant som kan lite om datorer kan han eller hon hjälpa dig att kolla vilken typ av minne du behöver.
Annons
Berit , slår du samman allt de har skrivit till dig så har du facit där.

du själv kollade att du hade
Hoppas att jag kollat rätt: 256 MB Ram

Har man 256Mb i RAM och sen kör program som behöver mer minne än de du
redan har instalerat (256Mb) så får du en varning, du kan aldrig få mer
än det du fysiskt har installerat. och du kommer inte runt problemet med att ta bort något, utan det finns bara en väg ut. skaffa mer Internminne (RAM)

Är datorn en gammal w98 burk , finns risken att du inte kan uppgradera över
en viss storlek på minne, typ 512Mb på två minnesplatser alltså 2*512= 1Gb
är det en gammal bärbar, finns risken att du inte kan gå över 2*256=500Mb

eller backa till w98 eller en lättviktare av linux.
båda är inga bra förslag, eller köp ny dator

du får en bärbar/staionär som förmodligen kan mer för under 5000:- idag
och med W7 installerad.
Nu vet inte jag om jag ställer till det här. Vill bara tillägga att jag själv använder aktivitetshanteraren rätt mycket för att kolla hur mycket RAM och CPU= Processor kraft dom olika programmen och processerna tar i anspråk. Väldigt smidigt sätt att kolla vilka/et program/process som äter kraft om datorn börjar gå trögt.
Finns ju inbyggt i operativsystemet. Klicka start sen skriv aktivitetshanteraren.
Tack Ozzy, jag är långtifrån en fena vad gäller datorer. Jag har lärt mej av mina misstag, så därför får min dator vara ifred utan mina experiment. Det va´en bra förklaring du gav mej, Tacktack.
N´gör så gott en kan..
Men jag var inte ensam.


Ett jättestort TACK till er ALLA, som har lagt ner en massa tid med diverse förklaringar

Ska skriva ut ALLT och försöka förstå och sen handla därefter

Ha en riktigt fin helg

Berit




Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem