Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Bensinpriset

Bensinpriset

Hej!

Nu i dessa dagar då bensin och oljepriserna går i taket borde man väl kanske för villaägarnas del kanske börja satsa mera på solceller på taken för att lindra lite...?

Ps: Skulle jag göra ialla fall..
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Hej igen..

Här kommer ett litet belägg för att kriget mot Irak var fel:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=399756&previousRe
nderType=2
ja usch... tankat bilen två gånger under ca 1 ½ vecka... usch det är inte kul! 10:92 kostade det... fy
Tänk vad spekulationsmarknaden kan ställa till det.
Oljepriserna är ju på väg ned
Men Semmestertiderna vankar och då går alltid Bensinpriserna upp. Och då måste man ju ha något att skylla på, så man kan höja i god tid.

Och andra sidan är det stora hotet att Kina köper upp hela klabbet. De har ju redan gått om USA i att bränna Olja och kol.
Och de är bara i början av sin uppbyggnad, Tänk er när 1/3 del Kineser har en bil och alla deras vägar är asfalterad osv.

Och vi har knapp kommit någon vart med att driva bilar med annat medel än Oljeprodukter.

Så bensinpriserna har nog inte nått sitt tak ännu.
Några kommer att bli stormrika på spekulation i olja.
Fram tills det tar slut på oljan.
Annons

*hmmmmm*

Det finns gott om olja.... Det finns mycket gott om olja, men marknaden måste förstå att vår samlade förbrukning måste regleras, och i det samhälle vi lever i, så finns det bara ett sätt att göra det på, med priset....

Det finns te.x ett mycket stort oljefält längs Sveriges Östkust, ganska nära gränsen till internationalellt vatten..... vilket har gjort att Sverige inte har "vågat" borra upp oljan när Ryssland och östeuropa varit så "tätt inpå". Frågan idag, varför det inte investeras i projektet, ligger på politisk nivå, och eftersom sossarna regerar, så lär det inte hända något inom överskådlig framtid.... Det ryktas att fyndigheten motsvarar det samlade oljefältet utanför Norges västkust! Det säkrar vår ekonomiska framtid i generationer framöver! Men det finns givetvis andra aspekter, såsom fisk & Fågelliv i Östersjön och inverkan på dessa......

Jag är fullt förvissad om att bensinpriset kommer att överstiga 12:- till sommaren, och varför inte ? Vi har ju råd med det! Hade vi inte haft råd med det, så skulle vi ju inte åka omkring i bensinslukande monster av modell SUV !

Självklart så drabbas låginkomsttagarna värst, men var det något nytt ?

// Minion IT
Det gäller verkligen att satsa på alternativdrivmedel. Tekniken finns ju. Vätgas är ju ett alternativ och det fins det ju gott om i vår luft.

Svar till Bubben....

Etersom det är relativt dyrt med solpaneler, och återbetalningstiden ganska lång, så är det inget som lönar sig på "kort" sikt, utan möjligtvis på längre sikt ( typ 50 år ), och vem är benägen att investera sina skattade pengar i något som inte betlalar sig innan man har klätt sig i träfracken ?

Det krävs regeringsbeslut om kraftiga subventioneringar och beslut om alternativa energikällor för att detta skall ha någon framtid, och vad gäller uppvärmning med Olja, eller för all del elvärme, så borde den helt avreglerasd och ersättas med ren vattenkraft!

Med tanke på miljöförstöringen i det långa loppet, så borde det ställa sig solklart att bygga ut vår vattenkraft istället!

Självklart så påverkar detta naturen drastiskt, men sätt över ett längre perspektiv, så är det bara fördelar med vattenkraft!

Gärna en statligt reglerad sådan, då konkurrens inom denna branch endast resulterat i dyrare el priser!

//
Bubben , solceller uppe i Kirruna under vintern, när de behöver
mest energi, :)
Annars under sommarhalvåret borde det ju vara kanonbra.
sålde föresten mina thermoregulatorer till en Kirrunabo som skulle köra med eluppvärmd panna på sommaren via solpanel.

Minion IT, jo oljan i Östersjön kan väl vara reserv ett tag till.
Förmodligen så vill alla inblandade länder runt Östersjön vara med och dela på den.
Ni gnäller och nämner att priset på bensin och olja, har höjts igen.
Kasta inte enbart sten på oljebolagen, visst ska bolagen ha en skopa ovett för sin prissättning.
Men av priset på bensinen så är över 60 % skatt och moms, som staten gladeligen tar emot.
Vad procent satsen är på villaolja vet jag inte i skrivandets stund.

Om dessa pengar gick till vägar och kollektivtrafiken osv. skulle väl alla vara glada.
Men det går till utlandsskulderna och att höja politikernas löner osv.
Vi andra får skaffa både hängslen och svångrem för att hålla byxorna uppe.

Fortsätter sedan arbetsgivarna på samma sätt, som de har gjort sista tiden.
Så har ingen ett arbete att pendla till, vilket innebär mindre bensin och diesel förbrukning.

Vilket innebär mindre pengar till staten och oljebolagen!
Som höjer priset, skatt och moms för att få in mer pengar.
Kort sagt vi är inne i en cirkel med en negativ trend.
Det är dags att tänka om.
Utmärkt, för min del anser jag att priset på bensin borde vara över 20:- litern. Dessutom dryga vägtullar för passage i bensindrivet fordon till och från alla orter med fler än 250K invånare!!

Bara för att resten av världen är mongo, behöver inte vi i Sverige vara det .. det FINNS ekologiskt hållbara allternetiv, och om folk börjar köpa dem så kommer tillverkarna utveckla dem!!
Bensinpriset är i dag alldeles för högt. Jag bor i ett landskap där man är tvungen att ha egen bil för att kunna komma till tätort, skolor m m. Mina barn går i skola 1,5 mil från vår bostad, jag arbetar 2,0 mil från bostaden. Skolbussarna fungerar bra, men bussar för oss som ska till arbete, läkare etc finns bara inte.

Vad ska VI ta oss till? Vi har ingen tunnelbana eller pendeltåg, inte heller någon "pendelbuss"!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem