Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Efter windows update

Efter windows update

Hej,tog ner uppdateringar från windows update igår,efter val att starta om datorn så är skärmen svart,verkar ha tappat sina drivrutiner,problemet är ju att jag ej kan starta upp datorn nu o o ångra uppdateringarna, för datorn får ej kontakt med skärmen..så min fråga är. Hur gör jag nu.? är grabbens dator så han e ju laaagomt gla ida..)) MVH Lazze ps.. xp home edition, amd, acer.
Antal svar på detta inlägg: 37
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Vill inte skrämma dig Lazze, men samma sak hände för mig för ett år sedan, lämnade in datorn och fick beskedet att hårddisken var kraschad.

Tyvärr fick det bli en ny dator, och allt inklusive mina hundratals bilder blev jag av med.

Tog kontakt med Microsoft som bara beklagade det inträffade, någon ersättning eller förklarring fick jag aldrig.

Hoppas verkligen att du inte råkar lika illa ut!!!
mm.börjar tro att det är hårddisken som kraschat efter microsofts update..kör ju xp på burkarna..å det vill dom ju ha bort från marknaden så dom kanske skickade med ett "extrapaket me nå gott i"ha ha.ja va vet ja..blir nog som du sa att lätta på lädret o äta blodpudding några månader igen..)) men tack anyway för visat intresse..MVH Lazze
du skulle kunna prova att använda bart pe för att kolla om det är xp eller hårddisken om det är xp så ska du kunna trigga igång systemåterställningen omdu har den aktiverad eller kunna rädda det som ligger på hårddisken. Eller köra en hårddiskkontroll med hjälp av bart pe

http://www.nu2.nu/pebuilder/
Annons
Tack för tipset,men han har inte 64bitars stöd,annars tror jag det var en kanon grej.MVH Lazze
bart pe finns även för 32 bitar
men snälla nån

det första som händer är ju att en dator
testar hårdvaran. där skall även skärmen testas och visa att den kommer igång.
och minnen testas osv
med andra ord , bios är det lägsta läge i grafiken du kan som amatör testa

skall det vara så svårt att fatta detta.
i detta läget kan ni ha en blank hårddisk, ni skall iallafall ha något på skärmen
som syns, om all är ok med datorn.
hej göcke..ok..men råd o rön efter denna uppdatering frånwindows update då? för datorn har ej kontakt med skärmen,det står ...check signal cable..har gjort det oäven testat minskärm,dom står bara o blinkarnär man slagit pådom,alltsåden gröna power lampan,sen kommer check signal cable..har nu testat med en bios cd frånacer som jag lade på en sticka..men intet nytt under solen...sicken lörda va..
Har råkat ut för att skärmen är helt svart och det händer inget vid start av datorn
(kan hända bl.a när man t.ex överklockar processorn)

Det man kan göra i första hand är att rensa (Clear CMOS) då återställer man bioset i sitt förinställda läget. finn inte de tapparna på moderkortet så tar man ut bateriet och sedan sätter tillbaka det igen och då brukar allt komma igång igen men man får då gå in i bioset och ställa in rätt tid och datum igen...

/Deda
Tack för det dedapera..ska testa..sen äre data-doc på måndag, annars så testar jag allt just nu som bara kan funka..tonåringen är frustrerad.. ...MVH Lazze
i ditt läge så har inte windows ens börjat att läsas in.

ser du ingen text på skärmen eller linje som blinkar osv
då startar inte hårdvara upp som den skall.
och slår inte skärmen på i on läge (grön led) så känner inte grafikkortet av att
du har en skärm som klarar upplösningen. osv

och då kan du inte se vart du är i uppstartsfasen. osv.


som sagt, spåna kan man göra , men börja att lära er turerna så slipper ni
en massa blindskär.
och sätt inte igång att instalera/0minstalera innan ni vet vad det är som har hänt.

ickeförstörande felsökning är en konstform
(att ringa in felet)

try and error and try to max smoke är dyra former att lära sig på.
och inget jag använder mig av.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem