Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fängelse

Fängelse

Fänrik Flink som sköt ihjäl 7 personer på fyllan i Falun fick 36 år .

Vad är det för mening att hålla en människa inlåst på skattebetatalarnas konto så länge. Jag tycker ett sådant straff är mot mänskliga rättigheter.

Han skulle fått en spruta i armen och lämnat detta jordeliv när skuldfrågan
var utdömnd i domstol.

Om han nu blir frigiven?. Vart skall han ta vägen då. Legosoldat i Libyen
kanske.

http://tinyurl.com/6jt29e5
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

leiake!
Här har du riktiga siffror från kriminalvården. Liiite i överkant blev det nog.
http://www.kriminalvarden.se/Om-Kriminalvarden/Fragor-och-svar/

Emans!
Om du syftade på fajjers hemtrakter med ditt svar så får du nog läsa hans kommentarer igen för han nämner inget om att släppa dem lösa, bara att det inte alltid blir rätt när man avrättar folk och att många av dem är sjuka på ett eller annat sätt.

Personligen tror jag inte på dödsstraff då det inte på något sätt minskar antalet brott då det bevisligen mördas massor även i länder där detta finns.
Att försöka behandla dessa människor tycker jag är det enda rätta men det finns dock massor av "patienter" som aldrig blir färdigbehandlade och ska då naturligtvis vara inlåsta för evigt. Denna bedömning är naturligtvis väldigt svår.
Om vi skulle betrakta alla psyksjuka mm som ej behandlingbara så finns det ju rätt många i samhället som kanske borde låsas in i preventivt syfte och det skulle naturligtvis inte funka...

Sedan finns det ju många andra sätt som folk tar död på varandra, det behöver ju inte nödvändigtvis vara "mord". En vårdslös omkörning har och kommer att döda många personer. Ska vi låsa in dem och slänga nyckeln eller ge dem en spruta gift eller ska vi som idag behandla dessa individer annorlunda än mördare? Var går gränsen? Ett liv har gått till spillo i båda fallen.

Ursäkta att jag landade lite utanför "topic" men det är ett känsligt område som är intressant att diskutera.
Kanske läste lite väl fort där.........
Nu har vi inte dödsstraff i detta land,på gott och ont. Men en sak är glasklar!! Den som avrättas begår inga nya svåra brott!!

Så visst avskräcker dödsstraff!!
Annons
wacko: Du resonerar precis som jag.

Thomas: Om dödsstraff skulle avskräcka skulle väl länder som har just det ha en minskande brottslighet? Men är det verkligen så? Tänk lite längre. Blir det andra konsekvenser när man har dödsstraff?
2640 kr har dom räknat ut,att det kosta att ha en intagen. Har man inte räknat fel??

Vad räkna man vad dom ställt till med innan dom kommer in?? Rättegång!

Och vad är ett människoliv värt?? En miljon? Eller??

Man kan inte räkna på det viset!! Brotten i Sverige går inte att räknar i pengar.
Man kan väl tänka så här! Hur många fler brott hade begåtts om man inte haft dödsstraff?

Dessutom kan man inte jämföra ex. USA och Sverige. I usa går ju varenda människa beväpnad!!
Min straffskala:

Felparkering 5000:- i böter. Andra gången 50000:-. 3:e gången döden.

Rattfylleribrott utan dödsfall, men invaliditetsdrabbade individer. Döden direkt utan rättegång och skyhöga skadestånd.

Bedrägeri mot privatpersoner som blir ruinerade. Dödsstraff.

Skadegörelse på Internet med "spam" och virus. Döden två gånger. Minst.

Straff skall ju vara androm till varnagel hette det förr. Idag blir man oftast förvånad över den låga straffskalan. Har Silbersky varit inblandad så blir
man mer än förvånad. Han kan ju få folk frikända som har slagit ihjäl sin
svärmor utan anledning.

Ni är för mesiga...

http://goo.gl/KSBmF
Just det vi är för mesiga i Sverige!!!
xyz!

Man är ju hjärntvättad att inte förespråka dödsstraff. Men jag tror många
skulle tänka till mer än en gång om detta införs igen.

Om inte annat så är nog SVT intresserade av direktsändning av detta som
kallas stegling i din bifogade länk. Då kan Melodifestivalen slänga sig i väggen.

Många brott utförs ju under sinnesförvirring. Hur gör vi med dom. Låter dom
försvinna som i en dimma.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem