Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Orättvisor...

Orättvisor...

Jag fattar inte....
Jag är hårt arbetande heltidsanställd undersköterska.

Hur kan det komma sig att jag har mindre pengar kvar (när räkningarna är betalda) än en person som "går på" socialbidrag??

Ska inte jag ha det "bättre" som sliter arslet av mig varje månad än en som bara "glider omkring" på socialen?


Är inte detta orättvist?!!


/Joanna
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

JOOO - det är jäkligt orättvist att vårdjobben är så underbetalda!!!! Jag ser verkligen upp till er alla där ute i vårt avlånga land som arbetar inom vården i dessa viktiga yrken (vårdbiträden, personliga assistenter, undersköterskor mfl yrkeskategorier naturligtvis) och är så underbetalda!
till er - men framför allt en önskan att era löner höjs till rimliga nivåer inom en snar framtid (nej, senaste avtalet var väl direkt inget att hurra för).
Hej!

Ingen i Sverige ska behöva leva under existensminimum..Då har man rätt att komplettera..så även du..kolla normerna med soc!
Håler med Joanna.
dock tror jag att de som går på soc inte får ha så stor lägenhet,ingen bil osv.
jag tror att det är farligt att dra alla över en kam för det finns ju folk som verkligen behöver socialen. missbrukare av systemet finns överallt inom alla olika sociala nivåer.
"anatalet idioter överstiger alltid vida efterfrågan"


Annons
Det har väl alltid varit stora orättvisor inom vårdyrket. Min fru jobbar inom det och får bara ut ca 10.000 netto varje månad.
Detta ska jämföras med jag själv som får ut 19.000 varje månad och har det betydligt lättsammare än vad hon har det.
Hon jobbar med människor och jag med papper.

Skulden ska väl läggas långt bak i tiden då det var Florence Nighengaletyper som var inom vården, de jobbade ju för fasen gratis. Välbeställda familjers döttrar som ville ha nåt att göra.
Hej igen!

Jag tror att gränsen för maxhyran ligger på (3500

Efter hyran är betald skall man ha kvar (3400
Då skall (1540):- gå till mat
Resten till kläder (490), lek och fritid (370), hälsa o hygien (250)
Förbrukningsvaror (110) Tv o telefon o dagstidningar (610) Kvar blev..HELA 30kr..!

Det kallas för att glida omkring!!!!
Ok, säg att jag har har en lön där jag får ut ca 8,500 kr netto. (vilket händer ibland om man tex varit sjuk...)

Hyra; 4880.- (ink garage)
El; ca 246,- (beroende på bolag)
Nät; ca 165.-
Telefon abonemang; 229.-
Tele räkning; 150.-
Tv avg; 150.-
Hyresgästför; 65.-
Internet; 399.-

Då har jag kvar: 2216.-

Om jag då ska ha råd till det som socialen delat pengarna på som du ovan nämnde....
Då skall (1540):- gå till mat
Resten till kläder (490), lek och fritid (370), hälsa o hygien (250)
Förbrukningsvaror (110)

Då har jag kvar: MINUS 554.-

Hur ska jag göra då??
Nu är det väldigt sällan detta inträffar.... men det gör ju det i bland. Har försökt att få tag på billigare lgh men har inte fått nån på 1år och 6 mån....

Jag blir bara arg.... Morrrr.....
Det enda raka är nog att du säger upp dig på jobbet och börjar leva på soc istället, så att du får det att gå ihop. :P
Ojdå....
Jag glömde visst att jag lånat pengar av CSN för att få min utb. Dom vill ha ca 2500.- var tredje månad.....

Detta ovan va ett rätt krasst exempel....

Jag menar att "glida omkring" är att dom inte har speciellt höga krav på sig för att få pengar.
Jag har själv varit socialbidragstagare, så jag vet att du inte behöver bidra med speciellt mycket....några stämplar från ams så är dom nöjda....

Jag som jobbar kommer hem efter jobbet och har ibland sån värk i nacke och axlar att jag inte vet vad jag ska ta mig till... sjukskriven har man ju inte råd att vara....

Att man då också har blivit spottad på av Gösta som inte ville äta sin mat, att Astrid ramlat på toaletten (som är så pass trång att man inte får in några hjälpmedel) och att hon spretade emot och klöste mig på armarna när jag och min kollega skulle hjälpa henne upp...
När dementa Oskar kallade mig dom värsta orden som någonsin kommit ur hans mun + att han försökte ge mig en rak höger när jag tog bort blomman på bordet som han försökt att äta till mellenmål....
När dom har serverat "rävlandaröra" (i filen till frukost) eller när dom fått laxdroppar... det är bajs högt och lågt, på händer i ansikte. När det går magsjuka.... Urk.....vill inte ens tänka tanken!
Och allt ansvar man ändå har....att patienten får i sig sina tabletter (som ibland är livsavgörande), att dom som är diabetiker får sin insulin, att alla omläggningar (bensår) är gjorda innan nästa skift börjar, att byta kateter om det har blivit stopp i den.
Att alla har kommit upp och fått frukost.... att alla är rena och fina....man vet ju att anhöriga kan dyka upp när som helst under helgerna.
Anhöriga är ju nästan värre än dom man tar hand om.....

Hummm....jag tror nog att jag ska byta yrke....




Fajjer..... Jag börjar ärligt fundera på saken...
Ja. visst är det orättvisst.
Man kan ju undra hur socialdemokraterna kan påstå sig ligga på vänster sida på politikerskalan?
Höj lönerna istället inom offentlig sektor!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem