Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Orättvisor...

Orättvisor...

Jag fattar inte....
Jag är hårt arbetande heltidsanställd undersköterska.

Hur kan det komma sig att jag har mindre pengar kvar (när räkningarna är betalda) än en person som "går på" socialbidrag??

Ska inte jag ha det "bättre" som sliter arslet av mig varje månad än en som bara "glider omkring" på socialen?


Är inte detta orättvist?!!


/Joanna
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Joanna..

Denna text hittade jag på arb.förmedlingens hemsida:

Genomsnittslönen för undersköterskor anställda inom landstinget var cirka 15 200 kronor i månaden år 2000. Det skiljer mindre än 3 000 kronor mellan högsta och lägsta lön. Till lönen kommer ersättning för obekväm arbetstid, i genomsnitt cirka 1 500 kronor i månaden. (Källa: Landstingsförbundet).

Nåt verkar vara fel då du har mycket lägre än så..

Prata med facket!
Hej igen..

Här kan man börja prata skillnad mellan löner..*GULP*

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,638123,
00.html
Joanna:

Du skriver: "Om man inte har bra betyg sedan grund- och gymnasieskolan så kan man inte läsa till ex Läkare eller Ingenjör...eller Hur!?"

Jo, det finns både komvux och högskoleprov. Dessutom, de dåliga betygen från grund och gymnasieskolan, vems fel är de?

Du skriver vidare "Om man inte heller tycker om att sitta i skolbänken så är en snabb utb det man väljer...."

Nå, du kan knappast lasta någon annan för att du inte tycker om att sitta i skolbänken. Tror du att jag njuter av min 5 år långa utbildning? Personligen skulle gärna slippa både plugga och jobba för att leva ett liv i sus och dus. Verkligheten ser annorlunda ut och jag har valt en lång utbildning där jag vet att löneläget är högt och arbetslösheten låg.

Joanna, betänk ett gammalt svenskt ordspråk, "genvägar äro senvägar".

P.S.
Jag vet inte hur gammal du är, men det är förmodligen inte för sent för att skita i det där skräpjobbet och börja plugga till någonting vettigt.
Annons
Los lovos --> Du skriver jag citerar "en det är förmodligen inte för sent för att skita i det där skräpjobbet och börja plugga till någonting vettigt."

Så du menar att undersköterskor gör ett jobb som inte är vettigt ?! vem hade du tänkt skulle ta hand om dig när du blir gammal?

Är lite offtopic men kunde inte låta bli att kommentera det du skrev..

Mvh
Eric
Eric:

Ett jobb man inte kan leva drägligt på är ett skräpjobb, vare sig det handlar om att vara undersköterska eller hamburgerstekare på McDonalds.

Om det för henne eller andra är så himla "belönande" att veta att hon "gör gott" och att det är så fint att ta hand om gamla dementa, då kan hon väll fortsätta med det och finna rikedom, om inte i lönekuvertet så i själen.

Mig kvittar det egentligen lika, men jag retar mig en smula på folk som gnäller järnet om saker de egenligen är de enda som kan påverka.
Själv är jag missnöjd med min lägenhets planering, färg, golv inredning .. osv .. men eftersom jag helt enkelt har för lite tid för att göra om den så blir det inget av.
Eftersom jag vet att det är jag själv som disponerar och prioriterar min tid så undviker jag att beskylla någon annan för att jag har så lite tid.

btw, inte när, men Om jag blir gammal, så förväntar jag mig att bli omhändertagen av antingen: 1, en sköterska som jag betalar bra för att ombesörja mig. Eller 2, en naiv liten flickstackare som har gått på allt trams om att vissa har "ett kall" att ta hand om folk för inga pengar alls.

Sjukskriven.... Då va det dax igen då.

Läkaren skulle sjukskriva mig i 2 veckor men jag vägrade och sa att en vecka räcker....


Los Lovos: När du blir gammal kommer jag inte ta hand om dig... jag e varken nr 1 eller nr 2... Synd för dig...

Bubben; tro inte allt vad du läser... Detta stämmer inte överallt....
Joanna:

Det blir nog inte så svårt att hitta endra
Los Lovos : -*ler*-
Grundproblemet är ju att lönerna för vårdpersonal (bl a) är åt helsike för låga! Men ska kommuner och landsting höja dessa löner markant – vilket vårdpersonal givetvis är värd - så skulle det leda till antingen mängder av uppsägningar av bl a vårdpersonal och/eller att kommunalskatterna måste höjas kraftigt! (Och till råga på allt skulle en massa andra löntagargrupper kräva kompensation.)
I båda dessa fall skulle det bli ett ramaskri bland allmänheten. Det är med andra ord ingen politiker som vågar göra något åt saken för då är hans/hennes politikerbana slut. Som jag ser det är exkvationen olöslig! Så länge vi kräver att vi ska ha BÅDE tillgång till viktiga resurser som bra vård, omsorg, skola etc – OCH all i grunden onödig ”lyxkonsumtion”; godis, läsk, TV-spel, datorer, dyra leksaker, Thailandsresor, oxfile på fredagar, minst en bil i varje familj etc., etc.
Utan att vi alla radikalt ändrar våra krav och prioriteringar blir det aldrig någon ändring!
”Marknadens” värderingar av människor måste förstås också förändras: att en person som spelar golf eller programmerar dataspel (eller är VD) tjänar så oändligt mycket mera än en undersköterska är förstås fullkomligt absurt. Vete f-n hur det ska gå till bara…
"Men ska kommuner och landsting höja dessa löner markant – vilket vårdpersonal givetvis är värd - så skulle det leda till antingen mängder av uppsägningar av bl a vårdpersonal och/eller att kommunalskatterna måste höjas kraftigt!"

Om en låglönetagare får höjd lön innebär det inte nödvändigtsvis att skatten måste höjas eller att andra åtgärder behöver vidtas.
När en höginkomsttagare får höjd lön, sparar hon antingen större delen av inkomsten på ett bankkonto eller köper aktier för dom. Hon skulle inte öka sin konsumtion. Eftersom varken pengar på banken eller aktier på något sätt bidrar till ekonomin, så blir det tvärtom negativt för Sverige.

När däremot en låginkomsttagare får höjd lön, sparar denne inte sina nyvunna pengar(i regel) utan höjer sin levnadsstandard och ökar sin konsumtion. Detta bidrar till ekonimin på ett positivt sätt. Hela hennes lön konsumeras och går på så vis går pengarna tillbaka som skatter och andra får jobb av hennes konsumtion.

Det gäller bara att tänka lite längre

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem