Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Orättvisor...

Orättvisor...

Jag fattar inte....
Jag är hårt arbetande heltidsanställd undersköterska.

Hur kan det komma sig att jag har mindre pengar kvar (när räkningarna är betalda) än en person som "går på" socialbidrag??

Ska inte jag ha det "bättre" som sliter arslet av mig varje månad än en som bara "glider omkring" på socialen?


Är inte detta orättvist?!!


/Joanna
Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Joanna , har du aldrig tänkt tanken att de som du vill klassa ned
också har utgifter, förmodligen har de inte råd med internet och dator, osv
Och har du det så knapert så att du inte får det att gå ihop, får väl du också gå till soc.
Ingen skall behöva svälta i Sverige.
Men ingen skall leva över sina tillgångar heller och gnälla.

Jag betalar skatt gladeligen om jag vet att det ges till de som behöver dem.
men gnällspikar kan jag vara utan.

att ta ett exempel som när man har varit sjuk och sedan göra ett
räkneexempel på det, då har du ju inte varit i arbete.

Du kan ju jämföra det med en arbetslös, de har samma summa ungefär, och det är ju lika ofrivilligt som att vara sjuk.

och de hamnar i lika taskig dager som i ditt räkneexempel.

så sluta och gnäll det är lika för alla på denna nivån.

mvh // göcke

Viste du inte vad arbetet gick ut på och löneläget innan du utbildade dig till undersköterska?
Det känns faktiskt som att du får ta ansvar för ditt eget liv, vidareutbilda dig, eller byt inriktning helt och hållet.

Själv pluggar jag f.n. och uppbär full CSN, till det flyter det in ung. 10.000 netto från mitt extrajobb som jag lägger ner 15-20 timmar i veckan på. Pengar som jag egentligen inte behöver, och kan lägga undan, eftersom jag har sagt upp ALLT som kan generera räkningar förutom hyra, internet & mobiltelefon.
Vill nog hålla med Göcke - sluta klanka på de svaga!
Vill nålla med Elias oxå - höj lönerna för lärare sjukpersonal mm, det är de värda.
Annons
Helt klart så skall Joanna ha en högre lön, jag tycker också att
de har för dåligt betalt.
Göcke:
Om man har en inkomst som är högre än normen så får man inte ett röttet öre, så mycket är säkert....

Vad jag menar är att dom som går på socialbidrag ska ha lite högre krav på sig....
Jag har ju själv varit där....

Om jag vore arbetslös socialbidragstagare och blir sjuk så förlorar jag ju inte ett öre på det?! Eller hur!!

Detta var ett exempel som stämde in på mig förra månaden okdå, jag fick ca 500.- mer än räkneexemplet. Jag låg ju ändå på ca +/- 0. Och då arbetar jag för min lön....

Är det fel att gnälla nån gång i bland?? Nej det är det inte!

Los Lovos; Om man inte har bra betyg sedan grund- och gymnasieskolan så kan man inte läsa till ex Läkare eller Ingenjör...eller Hur!? Om man inte heller tycker om att sitta i skolbänken så är en snabb utb det man väljer....
USK tar bara 3 terminer...

Jag jobbar ca; 48 timmar i veckan och har inte många tusenlappar mer än dig i netto....
en period på schemat jobbar vi 16 dagar och är ledig sammanlagt 3 dagar.
Hej!

Om jag räknade rätt har ligger du ju över normen..

Men soc betalar inga skulder åt någon så alla som har soc får ju ränta på ränta mm..

Internet kan man bara glömma..likaså bil, hus, bostadsrätt mm..
Man får inte äga eller ha något över huvudtaget nästan..

Efter det är det bara noodles och svälta som gäller..

Du har ganska hög hyra tyvärr och då kan man få hjälp med att byta till mindre..
Tror knappast va att du har det sämre betalt än de som "glider runt på socialbidrag". Jag har haft socialbidrag och det var knappt så att man hade råd till mat. Det är lite olika mellan kommuner men Soc. brukar betala hyran och så får man mellan 2800 - 3100 och detta ska räcka till allt förutom hyran! Har du sämre än detta så är det något som inte står rätt till när det gäller din förvärvsarbetetslön.

De du kanske menar är att endel som får socialbidrag och jobbar svart, DE får betydligt mer än vad jag kan tänka mig att du får.

Men jag förstår att du klagar på undersköterskelöner! Har en tjejkompis som jobbar på ett vikariat och det är ta me sjutton inte fett. Men att säga att man får mindre än de som "bara" tar socialbidrag (försörjningsstöd heter det nu) måste vara fel.
Joanna , jo jag vet hur ni har det, det är därför jag tycker att det
är fel att skjuta nedåt istället för uppåt.
Vi har som Bubben skriver ett snällt system för de som drabbas hårt. tyvär så har vi ett usselt system för de som jobbar med dessa, Jag har som hög skattebetalare haft glädjen att dela med mig av min inkomst till alla andra och har gjort detta med glädje
men som det är nu så ser tendensen ut att de som tjänar massor inte vill dela med sig. Vad beror detta på?

I mina ögon beror det på att man bara tänker på sig själv
och hellst skiter i andra.
Men vem som hellst kan drabbas av olyka, arbetslöshet osv
ingen går fri under en livstid.
Och då är denna falskärm bra att ha,
Det kallas solidaritet med sina medmänniskor.
Vill man inte dela med sig.
då kan det bli vad som hellst.

ni kan ju bara tänka er in i en annan person men med Joannas arbete och ensamstående och barn, om tex maxtaxan försvinner
för barnomsorgen

mvh // göcke
Fast så himla slappt har nog ej personer som lever på socialbidrag? Dom måste ju för det första vara inskrivna på arbetsförmedlingen och vara aktivt sökande. Dom måste en gång i månaden redovisa alla sökta jobb för arbetsförmedlingen. Socialen får reda på om dom ej söker jobb, och då blir det genast struligt att räkna med några pengar. Då kan arbetsförmedlingen ge en vilket skitjobb som helst. Dom anordnar ju även olika former av kurser för dom arbetssökande som dom måste gå på för att få pengar. Så personer med socialbidrag kan ej ligga hemma på soffan och sova dag ut och dag in och tro att pengarna dimper in på kontot.
Joanna..

Det är en sak jag undrar över..

Är din usla lön baserad på kollektivavtalet?

Har du pratat med facket?

Lycka till

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem