Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Gitarr mickar Hagström först

Gitarr mickar Hagström först

Har Seymour Duncan Mikrofoner och har blivit av med el ritningarna.
Hänvisa inte till deras Hemsida Support. Köpte den 1985 och denna finns inte med på deras lista längre.

STK-S2b Hot Stack for Strat bridge är det närmaste jag kommer.
Denna är dock inte min modell, min har naken spole och hel kärna. För övrigt skall det enligt S,D support vara samma. Den låter inte bra och brummet är irriterande. Skärmningen är gjord enligt alla konstens regler. Rev allt 1989, när grabben nu skall lira får jag inte ihop det igen.
Den ger annars ett grymt hårt ljud.

Kör med Marschall förstärkare och den låter bra. När Humbuck micken också Seymour Duncan är på är det som vanligt ett gudomligt ljud. Guran är en ÄKTA Hagström Super Swede från 1983. Ingen kinesisk kopia.

Ritningen till Hagströms förstärkare med 3 x ECC 81 och i slutseget 2xEL84.
Uteffekten ligger på runt 20 30W.
Låter lite luddigt men om det finns någon som har en ritning något liknande.

Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

ja nog var du luddig
är det en mick du behöver eller är det ritningen över en förstärkare

finns den med här
[ www.gpdusa.com/Seymour_Duncan-Guitar_Pickups.html ]

som det låter har du en singelcoil duncan pickup med öppen spole
Förtydligande

Stycke 1 Elritning dvs Kopplings schema.
Modellen är Limited edition dvs såldes i begränsat antal i USA 1986.

Stycke 2 Med naken spole menas att man ser lindningen dvs ej kapslad
Kärnan är tre mm bred och ligger synlig under alla sex strängarna.

Stycke 3 Ren information om vilken gitarr dvs gura ovanstående mick sitter i och den förstärkartyp från 1980 som används för det mesta.

Stycke 4 Kopplings schema önskas till en Hagströms förstärkare. Lite info om vad den innehåller. Som en ren vägledning eftersom den är mitt hembygge baserad på en Hagströms ritning från 1968. Jag byggde den 1972 och den behöver service efter alla dessa år.

Som jag skrev finns inte micken på deras hemsida, har dammsugit nätet i snart ett år. I mejlkontakt kunde S.D inte fixa fram kopplings schemat utan hänvisade till en liknande modell.

Förstår att jag borde lagt ut micken som en tråd och förstärkaren som en annan. Att lägga två frågor är kanske osv.
karlmann

kan du lägga upp en bild på gitarren

och testa med att söka på bilder istället , det kan ge dig en vink på vad pickupen heter om du hittar den, för alla har namn.
Annons
Såg att du har SuperSwede 1986. Vad är Serienumret?
kolla upp här http://bit.ly/lCookZ finns flera bra gitarrmekaniker på Hagströms gitarrer i Sverige
Telomer
Guran inköpt 1983-85 lite osäker för jag fladdrade väldigt mycket till de åren Inköpt i Göteborg på Grönsakstoget tror Hagström hade sin affär där. Plate No. 53 075004
Hur gör jag för att mina Mb bilder bilder skall komma in? Spärren är på 100Kb!
I sydafrika finns det säkert bra gitarrtekniker. Hör med någon som säljer Gibson så hjälper dom dig. Betr bilden så får du ändra storleken så att den blir max 100 KB
Finns massor av gratisprogram..
Om du inte är i Sydafrika föreslår jag att du snackar med någon på ortens musikaffär.
karlman , du skall förminska dem, vill du att det skall gå snabbare så sänd dem till mej så skall jag lägga upp dem.

angående förstärkare , så använde Hagström ,Mulards rörkopplingar.
mulard var en rörtilverkare.
och kan det vara denna koppling
www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04067.gif

Hagström använde
Custom 58 Alnico 5 split-coil Humbucker pickuper
Befinner mig i hemma en månad till.
Tack för alla svar. Skall försöka få ner bilderna alternativt skicka dem.
Mullard känner jag till och tack för ritningen. Kollar upp med förstärkaren om det överenstämmer. Annars bygger jag nytt efter Marschalls ritningar.
Hagströms mickarna försvann i flytten alternativt finns de i ladan någonstans. Det finns en hel del lådor ouppackade.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem