Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: TV, film och musik

Gitarr mickar Hagström först

Gitarr mickar Hagström först

Har Seymour Duncan Mikrofoner och har blivit av med el ritningarna.
Hänvisa inte till deras Hemsida Support. Köpte den 1985 och denna finns inte med på deras lista längre.

STK-S2b Hot Stack for Strat bridge är det närmaste jag kommer.
Denna är dock inte min modell, min har naken spole och hel kärna. För övrigt skall det enligt S,D support vara samma. Den låter inte bra och brummet är irriterande. Skärmningen är g...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Jo det är jag övertygad om men var är frågan.
Kan var som den gången felet satt i en potentiometer. Då fick jag ett ADHD utbrott och slängde ut förstärkaren genom fönstret. Efter att skrotat förstärkaren och byggt nytt kom samma fel igen. Tappade en trimmejsel vid felsökning och zapp brummet var borta. Då blev jag glad.
det var en ny variant av felsökning.

men nu bör du nog koncentrera dig på gitarren, kan du inte se hur lödningarna ser ut så är det hart när omöjligt att gissa sig till vad det är , för du har bara en strömbrytare och inga potentiometrar
men problemet tror jag ändå är miken
karlman denna Engelska sida har en del matnyttigt,
http://goo.gl/HNN8U
Annons
Tack Göcke du har satt fingret på problemet.

När mitt hjärtas utvalda åker på kryssning en vecka tar jag itu med problemet efter din teori.
Går att åt helvete igen så ??
karlmann , lycka till , i bygghandledningar så pratas det ofta om att flytta/byta kondingarna när man byter till nya mikar eftersom flera har fått brum när de har försökt att fixa gamla hagströmare. hur stort problemet är kan jag inte se.
Men om man ser i bakspegeln så var det ingen hitt att löda direkt på potetiometrarnas skärmhölje, men det var ju det ända man hade att ha som jordpunkter.
Lyckan är stor.

Mitt hembygge verkar vara en mix av Hagström 310 & 840.
Nu jäklar skall det servas och ev byggas nytt. Det blir att köpa en nya gitarr lik förbannat.
Grabbens Hagström Super Swede blir ändå min favorit med många ljusa minnen.
Spelningar på den i ex Hofu i Japan / Corner Brook i Canada & Arkangelsk i forna Sovjet är för evigt etsade i minnet.
Nej jag är inget proffs, spelar hellre än bra. Det är spelglädjen som räknas.
Musik bygger broar oavsett om vi begriper språket eller ej.

Tipset om att inte löda på pot och byta kondingar tar jag åt mig. Trodde det enbart gällde elektrolyt kondingar, de vanliga trodde jag var odödliga. Mycket har jag glömt sedan instrumentmakar utbildningen på på 60 talet.

STORT TACK Göcke för länken den är mer värd än platina.
karlmann , jag är lika glad själv åt länken, innan jag hittade den , så har jag hittat flera bra sidor att köpa buts & nuts ifrån. :=)
& en hel del bra forum också
fast då på tyska och engelska och italjenska för gitarrbyggen, en del är så häftiga att man bara får lust att sluta jobba och dyka in i snickarboa igen.
Sen fick jag ju en schans att städa upp bland schemorna och alla andra papprena

föresten så är rytm det internationella första språket
vi lärde oss att dansa och sjunga innan vi formade språket
så din gurra måste ha tagit dig långt
Nu kommer förklaringen till brummet och jag skäms.

Under en vild spelning med grabben dvs hund rusat ut, kvinnan i mitt flytt till de tondöva i grannhuset. Dör plötsligt Hagström guran!!

Grabben rycker arg ut sladden. Byter sladd, Hagström dånar igång & brummet försvann. I ett visst läge orsakade sladden kortis eller brum? Får väl kolla upp kabeln vid tillfälle, troligtvis aldrig utan slänger den.
Testade idag och allt låter som det skall med den nya kabeln.

Bökade i uthuset och fann kroppen till en gura av Telecaster modell. Den gjorde jag någon gång på 70 talet i Pockenholz. Lånade en 2x4" planka på kajen i någon Röda havs hamn. Borde rota mer i uthuset där fynden finns.

Ironiskt nog kan jag inte dansa men går gärna på dans för jag gillar dansmusik.

Än en gång Tack för all respons.
karlmann

man brukar ju säga mycket arbete för så lite

kul att du har igång guran, oxid/avbrott/dåligJord i phonojacken var ju vanligt, så du måste ha varit ifrån guran ett tag.

jag smorde förr in kontakten med syrafri vasselin i ett tunn tunnt lager och satte i den i jacken för att skydda jacket från att oxidera
ett gammalt knep från telfonborden, där ville man ju inte att det skulle skrapa
när man jackade i och ur

haha rena stenåldersknepen , nu börjar jag bli gammal
snart börjar jag väl yra om hur man polerade Radio/Tvapparater i trälådornas tidevarv

Lär grabben att spela nu. så kan ni lira tillsammans sen
Ha där var ytterligare ett tips, att memorera. Vilken tur man inte vet allt.

På 90 talet lade jag av helt sedan har kabeln (5 meter) legat i uthuset.

Jag är nästan omkörd av grabben men hänger i och känner mig inte ung utan upprymd. Glädjen i spelandet har fått en annan dimension.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem