Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Gitarr mickar Hagström först

Gitarr mickar Hagström först

Har Seymour Duncan Mikrofoner och har blivit av med el ritningarna.
Hänvisa inte till deras Hemsida Support. Köpte den 1985 och denna finns inte med på deras lista längre.

STK-S2b Hot Stack for Strat bridge är det närmaste jag kommer.
Denna är dock inte min modell, min har naken spole och hel kärna. För övrigt skall det enligt S,D support vara samma. Den låter inte bra och brummet är irriterande. Skärmningen är g...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 33
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

karlmann , det låter som om det är en guldgruva för byggare.

jag har inte hittat schemat på Hagströms PA-t som har de antal rör
som du nämner,
och har de inte reggade i min databas , och jag har snabb bläddrat
i mina gamla pärmar så vi får hoppas att någon inbiten byggare kan ha dem närmare till hands

jag reparerade några förstärkare under 60/70talet. och vet att en del byggdes om efter en mägnd olika ideer.

annars så finns det en bra samling här för Marshall mfl
http://www.ampwares.com/
Oups! Lugn i bygget.

Det är helg och den är till 100% tillägnad mitt hjärtas utvalda och min son.

Om Måndag kör jag igång med fotograferingen.

Till slut:
Jag ser inga pengar i det gamla skräpet. Den 12 strängade Washburn som hänger på väggen är annars en dammsamlare. Förstärkarna som som inte används är bara i vägen. Jag har lyckan att det finns en som är intresserad.

Hade jag visst om denna respons skulle jag troligtvis inte startat den.
karlmann!

Inget inlägg på detta Forum är dumt. Det har jag lärt mig genom årens lopp.

Det finns alltid någon som hänger på. Om inte så är "Göcke" behjälplig.
Mitt intresse för förstärkare är begränsat, men jag har sett prislistan. Är det
lönt att reparera sådant.

Men jag fattar "nostalgin" i ditt inlägg.
Annons
leiake.
Det inte en fråga om pengar eller nostalgi. Mitt enda intesse är är att föra vidare mina musikaliska alsterter till min intresserade son.
Han fick tre gitarrer (två aukustiska US och en Svensk elgitarr), en USSR balalaika, en Ukelele från Hawaii, en synth från Japan och fyra förstärkare varav en är en Marschall kopia köpt i Singapore men byggd i Japan.

Göcke med flera det är inte EL 84 utan givetvis EL 34 och inget annat i Hagström förstärkaren jag byggde. Rören är gamla men storleken skiljer markant mellan de båda modellerna. Soory.
En bild finns under privata resten under övrigt. Varför? Jo jag gjorde fel och så enkelt var det.
Bilderna är av usel kvalitet och det beror på att jag normalt inte befattar mig med fotografering eller bildhantering.
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04069.jpg

karlmann
min första reflektion när jag ser bilden är att mikspolen ligger öppen, den måste magnetiskt skärmas annars så tar den upp brumm från omgivningen.
men det var ju fel mik du fick skrev du.
Hemma igen.
Micken är rätt. Den har aldrig haft något metallhölje runt spolen. Även Seymour Duncan har sett micken monterad med mycket bättre skärpa på bilden. På den bilden finns dock inga strängar monterade.
Den andra micken som syns är en annan modell, en S.D Humbuck nånting.

Brummet finns även om jag ex sätter fingret på kärnan. Brummet ökar inte om jag sätter fingret på kärnan eller spolen.
Har ett svagt minne av att när jag monterade in micken 25 år sedan stämde inte kopplings schemat. Jag fick koppla ett bra tag innan ljudet blev perfekt.

Hur kan man vara så dum att demontera allt? Tyvärr har jag inget svar på de.
och brummet kommer bara via den gitarren?

jo man gör en del överilade saker i sitt liv. men det får man ju leva med
Tyvärr är det så med eländet.
Den andra micken är brumfri och en lånad 60 tals Fender Strat är brumfri. Samma anslutningskabel används, samma nätsladd och samma vägguttag. Brummet gäller samtliga förstärkare. Nej Fendern vågar jag inte riva för att kolla närmre.

Ett visst brum/sus finns i alla rör förstärkare men det har med förstärkarnas uppbyggnad att göra. Det gäller dock inte Hi Fi klass A modeller, nu gäller det gitarr förstärkare. Visst kan man göra gitarrförstärkare helt brumfria, men det är lönlöst för det är ändå ett jädra liv i lokalen.

Tror jag ger upp ett tag framöver och letar i uthuset bland gamla papper.

karlmann , jag vet problemen , har jobbat med rörförstärkare i alla varianter. så det är inget nytt
jag tror i alla fall på att du har någon missmasch i just inkoplingen av mikrofonen med komponenval mm.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem