Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Äldreomsorgen

Äldreomsorgen

Jag vill inte ha nuvarande äldreomsorg. Det måste ändras.
Är man slut i alla ändar så skall man få hjälp att komma härifrån.

Allt annat är ju tortyr, vilket är förbjudet, men används uppenbart ändå.

Jag är snart där. Det gör mig "vettskrämd". Minst sagt.
Antal svar på detta inlägg: 44
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

RolleBe , är du ryktesspridare??
eller vill du odla skrönor?
Min mor vistades i 6 år på ett särskilt boende innan hon dog. Allt var bra utom
chokladpuddingen berättade hon för mig. Den gillade hon inte.

Hon ramlade ett par gånger på natten och fick ligga i flera timmar trots larm på
armen och i väggarna. Men hon visste inte hur man gjorde när man larmade.

Det visste inte dom andra gamlingarna heller. Dom gapade och skrek så man fick
ha hörselskydd. Många hade dödsångest, troligen.


De flesta vårdinrättningar i Sverige är bra,och personalen är toppen,det får vi inte glömma.

Men sen finns det undantag!! Tyvärr!!

Jag tycker att man får bestämma själv när man vill släcka ljuset,när det inte finns något hopp kvar!

Det ska man skriva under när man är vid sina sinnes fulla bruk!

Men vem ska bestämma det? Läkare eller anhöriga? Det är inte så lätt att lösa!
Annons
leiake , är det underbemannat så är det.
Telomer,

Jag är leg. ingenjör men trots det så tror jag att tillåter s.k. amatörer att diskutera och ha synpunkter på mina arbeten.

Du säger att du är leg. läkare, då häpnar jag över ditt inlägg. I den här tråden finns en gamling som har en depp och bekymrar sig över framtiden som ett paket i vården, då kommer du med pekpinnar och mer eller mindre idiotförklarar diskussionerna runt hans bekymmer.

Bra hjälp åt honom.

Om du som läkare inte kan se hans problem och också ge diagnosen depression, då ifrågasätter jag starkt din yrkeskunskap.

Om du som läkare förstår hans problem men ändå skiter i dom då tycker jag inte du ska jobba med människor.

Det här inlägget kan väl aldrig få stå kvar på det här forumet men ibland så måste man bara få skriva av sig.
Tack Pedhan!
Göcke!

De två första händelserna sätter jag mitt huvud i pant! Det sista kan
jag inte ge någon garanti, det är rykten som man har hört.
Angående svärfar, var det en läkare som gav order om behandlingen, med orden
" Vad har han att leva för?"
RolleBe och detta händer i Finland?

Thomas2 säger nog det man skulle önska , men som är det kniviga.
När min mormor fick sin andra hjärnblödning blev hon helt okontaktbar och bara låg. Läkaren föreslog för oss anhöriga att inte sätta in vätskedropp, dvs han föreslog passiv dödshjälp. Så blev det. Det tog 3 dar innan hon dog av vätskebrist.

Dom 3 dagarna var inte roliga, nån anhörig satt hela tiden vid hennes säng.

Ett utdraget lidande för alla.

Så jag hoppas för min egen och mina anhörigas skull att aktiv dödshjälp snarast blir tillåtet i Sverige.


Ättestupa är det gamla ordet för ATP-pension. ATP är förkortning av" attestupa".

Finns ett ställe i Göteborg som heter så. Man måste vara riktigt frisk för att komma
upp till toppen. Med bil måste man köra på ettans växel. Väl uppe så kan man
inte hoppa, för då hamnar man på taket till den nya moskeen.

Det är alltså en seglivad myt, som många har trott på:

"Ättestupa är enligt traditionen ett brant stup där åldringar under nordisk forntid sägs ha kastat sig, eller blivit kastade, mot sin död. Enligt myten gjordes detta då den äldre blivit oförmögen att försörja sig själv eller bidra till arbetet på gården. Trots att det finns många platser utpekade i Norden som sägs ha tjänat som ättestupor, anses det inte längre troligt att de faktiskt har funnits och använts, utan snarare är det en seglivad myt."

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem