Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Äldreomsorgen

Äldreomsorgen

Jag vill inte ha nuvarande äldreomsorg. Det måste ändras.
Är man slut i alla ändar så skall man få hjälp att komma härifrån.

Allt annat är ju tortyr, vilket är förbjudet, men används uppenbart ändå.

Jag är snart där. Det gör mig "vettskrämd". Minst sagt.
Antal svar på detta inlägg: 44
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Har ni varit i Göteborg och missat utsikten från Ramberget och ättestupan. Då har ni gått miste om något imponerande. Minst sagt.

Man måste ha bil med minst 100 hkr. för att ta sig upp. Det är branta backar, typ alpina.

www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04077.JPG
Verkligen imponerande alpina berg, leiake!
leiake , det enklaste vore ju att man själv fick gå och ta sig en avslutare när man själv ville, men andra tar ju till andra ytterligheter.

det kanske var det ättestupan var.
Annons
pedhan
Meningen med mitt inlägg var att uppdatera de som inte arbetar med terminalvård/döende eller synen på mänskligt lidande. Vad ni än tycker så finns lagar och förordningar som man inte som läkare kan gå förbi.
Det vi gör och har gjort i många år är att diskutera "passiv" dödshjälp med patienten (om det är möjligt) och anhöriga. Har det undgått herrarna att läsa i dagspressen eller läkartidiningen om vård i livets slutskede. Läkartidningen kan alla läsa på nätet.
pedhan! i ditt något tempramentsfulla inlägg 2 våningar upp så är min fråga till dig. Vilka möjligheter står till buds?
Här är en kort sammanfatting som tar upp viktiga argument för och emot aktiv dödshjälp (eutanasi)
http://bit.ly/pPskOF
Telomer!

Många lagar och förordningar är "mossiga". Det människor har skapat, kan
människor ändra på. Man kan ändra lagar, men det tar tid.

Har man svurit läkareden så har man. Håll alla människor vid liv så länge det går.
Bry er inte omkostnader eller platsbrist, men ställ inte sängarna för tätt, för då
får sjukhuset böter.

leiake , personal/platsbrist gör också att man kan ta fel beslut.
för då ställer man dem mot varandra.
så lagar och förordningar kan förrändra det önskade läget.
både till det sämre eller bättre.
Göcke!

Givetvis skall varje fall utredas så att inga misstag görs. Man kan ju inte börja att
"mörda" folk bara för att dom blir gamla och dementa. Det finns inte en susning.
Ingen politiker vågar ens andas om detta ämne.

Demensvården kostar 50 miljarder/år. Demens är obotlig. Den drabbar oftast anhöriga, mer än offret som bara blir sämre och sämre.

Denna tråd blev ett hett ämne. Minst sagt!
När min mor dog i lungcancer 1976 hade hon legat i 3 månader på sjukhuset och fått den bästa tänkbara vård.

När det närmade sig slutet ville doktorn tala med mig, och han berättade då att hon bara hade någon vecka kvar att leva, och att hennes sista önskan var att få dö i sitt hem.

Naturligtvis ville jag uppfylla hennes önskan, vilket dock innebar att alla livsuppehållande insatser avbröts, de var nämligen tvungna att skriva ut henne från sjukhuset, men under den sista veckan kom distrikt sköterskan varje dag och gav henne en morfinspruta.

Första dagen hon var hemma skickade hon ut mig för att köpa champagne och hummer, kändes lite märkligt att festa när man visste hur nära döden hon var, men hon kände nog att det var mycket nära slutet, och kvällen tillbringade hon med att ringa nära och kära för att ta farväl.

Detta var i mitt tycke en form av dödshjälp, möjligen hade de kunnat hålla liv i henne några veckor till men Varför?

Nämnda kväll var den sista vi hade tillsammans på "riktigt", hon låg sedan 6 dagar till medvetslös, men jag var och är oerhört glad att vi fick denna sista kväll tillsammans.
Ja, det kallar jag ett fint och värdigt avslut på livet !
Fint att Du uppfyllde hennes sista önskan!


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem