Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Vägservitut

Vägservitut

Jag bor granne med en "galen" människa som satt upp en grind, på en utfartsväg, som jag har ett servitut på. Han har en fastighet intill vägen, men äger inte vägen. Markägaren är en bonde. Jag har skrivit till bonden, och anmodat honom att se till att jag har fri utfart på min servitutsväg, men han har inte svarat. Då lämnade jag in det till Kronofogden.
Jag undrar, den som satte upp grinden måste ju begått "Egenmäktigt förfarande" Lyfter jag av grinden, begår jag också "egenmäktigt förfarande" vilket är ett lagbrott. Kommunen säger att det inte är deras sak. Kan man ringa polisen och anmäla brottet? Hur kan man skynda på processen? Det här kan ta år innan det vandrat upp i Tingsrätt osv. I och med att jag har servitut, så vinner jag ju tvisten så småningom, men kan jag inte göra något under tiden, annat än att anlita ett gäng? Måste ju finnas snabbare lagliga metoder!
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Grind...?...
Den är väl öppningsbar...?

Kronofogden har väl inte med saken att göra? Komunens underhuggare lantmäteriet som har kartorna däremot?

Grinden i sig är väl inget problem, öppna - kör igenom - stäng efter dig. Staket är en annan sak. Du bör kontakta lantmäteriet som upplyser dig / bonden / den som satt upp grinden om vad som gäller för servitut. Du kan inte kräva något mer än att du har tillgång till vägen. Markägaren kan sätta kodlås på grinden om han vill bara du får koden.

Varför inte kontakta den som satt upp grinden eller bonden direkt? Eller är det där problemet ligger?

Grind hade vi på vägen till sommarhuset, våra ungar vaktade och tjänade grindslantar. Detta var på 90-talet.
Lämnades grinden öppen kom korna och sket på tomten samt åt upp alla blommorna. Bonden brydde sig inte om var korna betade, han hade satt upp grinden.

Med grind tolkar jag en öppnings & stängbar anordning.
DEn är låst med kedja och hänglås, och markägaren är som sagt kontaktad. Lantmäteriet kan inget mer göra än vad de gjort. Taklat om att jag har servitut och berättat att efter kontakt med markägaren så ska Kronofogden kontaktas, om ingen hände efter markägarkontakten, vilket är gjort. Det kan ta år!
Min fråga var om någon kom på något annat, men ingen tycks veta..
Annons
Du ska begära särskild handräckning hos Kronofogden. Här har du mer info och broschyr.

http://korta.nu/b5fkn

Misströsta inte ett sånt här ärende kan gå fort. Ansökan kostar dig 300 men dom får du tillbaka senare + lite andra ersättningar så du får starx under 2000 som grindmannen får punga ut med.

Men innan du går till Kronofogden och begär skriftlig handräckninng så tycker jag du ska skriva ett brev till grindägaren och speca dina krav. Ett sånt brev kan se ut så här:

"
Betr: Servitut för väg över fastigheten XXXX (grindägarens nr)

På fastigheten XXXX finns ett servitut för väg enl. Lantmäteriets nr YYYY för fastigheten ZZZZ (din fastighet).

Du äger fastigheten XXXX och undertecknad äger fastigheten ZZZZ. På vägen så har nu en grind med lås monterats som hindrar mig att använda vägen.

Du anmodas nu senast 2011-12-xx att ta bort grinden eller ge mig en nyckel till låset så att jag kan använda vägen.

Har inte detta skett på angivet datum så kommer ärendet att överlämnas till Kronofogden för Särskild Handräckning.

Kostnader för kronofogden, mina andra kostnader och kostnader för mitt juridiska ombud kommer att debiteras dig.

Med vänliga hälsningar,

"

Det här brevet kan du sedan bifoga till Kronofogden om han inte gör nåt innan utsatt datum.
Jag hade ett sånt här problem för några år sedan och lite träffande är det att du skriver just nu. Mitt servitut gäller väg från en skogsfastighet som jag äger och idag ska jag för första gången utnyttja vägen då jag ska köra ut timmer och det finns en massa grejer uppställda på vägen som hindrar mig komma fram. Jag kommer att köra så långt det går idag, begära att han flyttar grejerna, om han inte gör det så kommer jag att ringa 112 polisen och hävda att han stängt inne mig och att jag känner mig hotad.

Anledningen till att jag fick begära handräckning tidigare var att han då byggde ett hus mitt på vägen.
Jag hade fel.

Vi kontaktade bonden efter att korna härjat vilt hela semestern. Exotiskt i början men irriterande efter ett par veckor.

Efter sommarsäsongen tog vi även kontakt med lantmäteriet. De kontaktade bonden och allt löste sig smärtfritt dvs han satte upp grinden.

Servitut är ofta en fråga om förståelse om mitt/ditt/vårt och framför allt kommunikation.
Personlig kontakt är att föredra första hand.
Tack Pedhan
Jag lämnade in ärendet till Kronofogden häromdagen.
Ingen idé med polisanmälan om egenmäktigt förfarande?
Iggesörping!

Vad skall kronfogden med detta ärende.
Det skall lantmäteriet sköta.

Är du personligen ovän med din motpart så kan det bli segt.
Är ni däremot ödmjuka mot varandra så går det bra,

Jag hade väsen med ett servitut. Kvinnan va´som ett lejon. Tvärarg.
En vecka efter dog hon. Hennes man var helt medgörlig, han skrev på
allt utan nmnsta problem. Han betalade sånt han inte behövde. Han skämdes över sin frus agerande. Skitkäring.




Iggesörping,

Om du kan visa att du tagit skada av hans förfande med grinden så kan du ju göra en polisanmälan om egenmäktigt, om du inte kan visa nån skada så är jag tveksam till att en åklagare tar upp ärendet trots lagbrottet.

Att du själv driver en civilrättslig process skulle jag avråda från. Kostar mer än det smakar om du inte är driven i juridik.


leiake,

Lantmäteriet bestämmer om gränserna och reg servitut och liknade. Vad som sker sen inom gränserna eller om nån inte respekterar servitut det skiter dom i.

Kronofogden gör mycket som du inte verkar ha en aning om

http://www.kronofogden.se/

Jo, skadan är att jag har en mycket osäkrare utfart mot en annan smalare, starkt trafikerad väg. Dålig sikt vid den utfarten. Och jag kan knappt GÅ förbi grindstolpen. Med snö tror jag inte jag ens kan gå förbi. Och, motparten är INTE den ödmjuka typen

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem