Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Vägservitut

Vägservitut

Jag bor granne med en "galen" människa som satt upp en grind, på en utfartsväg, som jag har ett servitut på. Han har en fastighet intill vägen, men äger inte vägen. Markägaren är en bonde. Jag har skrivit till bonden, och anmodat honom att se till att jag har fri utfart på min servitutsväg, men han har inte svarat. Då lämnade jag in det till Kronofogden.
Jag undrar, den som satte upp grinden måste ju begått ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Du skriver att din motpart inte äger vägen. Vem äger i så fall marken som vägen går över? Vem har anlagt och vem har bekostat vägen? Vem underhåller och vem snöröjer vägen? Du antyder att du även har en annan utfart. Är den senare din ordinarie utfart?
Min motpart är markägaren. Den som byggt vägen äger inte vägen, men han bor intill vägen. Jag vet inte vem som underhåller vägen. Jag har servitur på den vägen.
Min andra väg, infarten, bekostar jag snöröjningen för. Den ligger på en annan markägares mark. Den är mycket sämre att köra ut på, och har använts som infart istället, pga dålig sikt om man kör ut därifrån
Låter som ett fall för Robert Aschberg och "Grannfejden"
Annons
Den som byggt grinden, ska det förstås vara, han äger inte vägen
Du bör ta reda på vem som är väghållare på den akutella vägen, det vet antingenkommunen eller Lantmäteriet. Det bör vara en vägsamfällighet. När du vet, så kollar du med vad vägsamfälligheten beslutat ang. grinden.
Finns inget beslut om grind, så ber du vägsamfälligheten plocka bort den.
Finns ingen vägsamfällighet. Det är en bonde på en gård här, som äger vägen ensam, men jag har servitut
Är det samme bonde som jäklas så blir det ju inte lätt men är det en annan måste man ta hjälp av ägaren till vägen för att plocka bort grinden.
Ta kopia på ditt servitut och hälsa på vägbonden !
Iggesörping!

Du och bonden är ovänner.

Varför kan jag bara gissa. Men troligen är det något gammalt som ligger och
pyr.

Vågar du berätta vad som har gjort er ovänner. Det är inte bara vägen.
Här ligger mycket annat begravt.

Jag är så nyfiken, så jag "kissar" på mig snart.

Hör av dig.
Gör det Jag vet inte varför vi är ovänner. Eller han. Jag har bott här i fyra år, och pratat med honom en gång, då om tillstånd att ha mina bilar på ett stycke som ligger på hans mark, intill min. Det fick jag. Han är sällan här nere i den här ändan av sina marker. Det är inte han som satt upp grinden, tror jag, utan en granne en bit bort, som jag aldrig pratat med. Han (LG) har ett hus intill min servitutsväg, på väg upp mot Europavägen. Antagligen vill han inte ha bilar körandes förbi sin tomt. Jag vet inte, eftersom han inte pratade med oss innan han satte upp grinden. Min närmaste granne har varit arbetskamrat med LG i byggbrnachen tidigare. Han blir också drabbad, och tyckte inte "det var likt honom att göra så här".
Bonden, som är markägare, har sin mark huvudsakligen på andra sidan Europavägen, men en liten remsa på min sida. Jag vet, eller förstår inte, att han låter min LG sätta upp en grind så där. LG kanske har någon hållhake på bonden. Jag vet inte. LG har byggt en stor villa vid kanten av den här vägen, som han enbart har byggnadslov på som kontor. Bara det är konstigt.
Kronofogden skrev brev till mig i onsdags om kompletternade uppgifter. T.ex. bondens personnummer, och lite kartskisser, och jag postade det tillbaka samma dag.
Igår fick jag svar från Kronofogden, att de lägger ned ärendet. Orsaken var att det var fel att jag hade servitut på vägen!!?? Servitutet gäller en annan väg, säger de, efter att ha kontaktat Lantmäteriet. Jag mejlade förstås min kontakt på Lantmäteriet, som talat om för mig att jag har servitut på vägen, och t.o.m. ringat in vägen, men hon svarar, efter att ha pratat med Kronofogdens kontakt, att jag inte har servitut. Kartan var så otydlig säger hon, så hon hade missförstått den.... Så vad gör jag nu? Jag kommer inte ut på stora vägen. Kan man hävda gammal hävd, måntro? Och till vilken myndighet då?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem