Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Vägservitut

Vägservitut

Jag bor granne med en "galen" människa som satt upp en grind, på en utfartsväg, som jag har ett servitut på. Han har en fastighet intill vägen, men äger inte vägen. Markägaren är en bonde. Jag har skrivit till bonden, och anmodat honom att se till att jag har fri utfart på min servitutsväg, men han har inte svarat. Då lämnade jag in det till Kronofogden.
Jag undrar, den som satte upp grinden måste ju begått ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3

Har du inte servitut så har du inte, då blir det till att ta av mössan och be om att få använda grinden. Lägg korten på bordet inför grindägaren om hur du trott att du verkligen hade servitut.
Ett förslag är att du ber om att få använda utfarten och att få köpa en en kopia på nyckeln eller att du bekostar ett hänglås med kod.

Jag bor också på landet med tjuriga bönder kring mig så jag vet hur svårt det kan vara med dessa frågor. En bonde har låst en grind vid infarten av en uttagsväg trots att vägen lite längre in går över min mark. Han vägrar låta mig köra traktorn över hans bit av vägen trots att han kör över min. Nu behöver jag inte köra där särskilt ofta men när jag behöver det så klipper jag av kättingen men en bultsax som jag alltid har i traktorn just av den anledningen. Ser bonden detta så kommer han farande och skriker som en stucken. Vid de tillfällena drar alltid samma ramsa, att jag inget har att säga honom utan att han får ringa polisen och göra en anmälan istället. Det har inte kommit någon polis ännu efter c:a 2 år av fejd.

Servitutsfejeder är vanliga och svårlösta om inte nån till slut ger sig !

När jag forskade vidare, så visade det sig att, vid en avstyckning av en granntomt intill mig, så var Lantmäteriet här och gjorde mätningar. Min tomt var "för stor" och det lär har varit ett väldans liv, om att förre ägaren (på min fastighet), hade fått fastigheten att "svälla" lite.
I samband med detta, så omtolkade den lantmäteritjänstemannen mitt servitut, och sa att detta gällde en annan väg, med annan ägare. Samtidigt raderade hon min servitutsväg från tomtkartan, så den syns inte på den kartbilden.
Nu är det ju så att man inte kan göra så med ett servitut, så jag överväger att stämma lantmäteriet
ÖVERVÄGER?? men snälla du,det första du gör i morgon är att överklaga, o jag ser gärna att du tar hjälp av en jurist..Han/Hon fixar detta jobbet på en timme...Kostnad ca 1200Kr/timme o denna skrivelse tar nog ej mer än en timme...Lycka till o skynda för tusan..
Annons
Iggesörping Du har hamnat i en riktig sörja. Du skulle som jag skrev inledningsvis kontaktat lantmäteriet i första hand. Men du gjorde som man skall göra, tyvärr.
Ja, jag kontaktade Lantmäeteriet i första hand. Det verkar nu som om LG, som satt upp grinden, har köpt marken/vägen av bonden, dock utan att koppla in Lantmäteriet. Då slapp de den avgiften på ca 25.ooo.
Men strunt samma ,vem som äger vägen. Jag försöker hävda mitt servitut. Jag har pratat med gamla Televerkare som körde här, på den tiden mitt hus ägdes av Televerket. De säger att de alltid körde ut och in där grinden är nu, för det gick inte att köra med lastbil någon annan väg. Därför kom servitutet till 1949

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem