Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Microsoft Security Essentails

Microsoft Security Essentails

Jag har fått ett problem med MSE nu sen några dagar tillbaka, när jag startar min dator så är ikonen till MSE orange och man måste söka igenom datorn efter virus för att den skall bli grön igen!!!!

Någon mer som har detta problem?
Antal svar på detta inlägg: 32
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Ikonen nere i aktivitetsfältet ska vara grön och ingenting annat.
Är ikonen gul-orange så varnar MSE att någonting är fel.

När det är gul-orange, har MSE inte kunnat uppdatera sin definition databas eller utföra en snabbanalys på ett par dagar. Det kan också innebära att en uppgradering till programmet är tillgängligt.

En ”bov” kan ju med vara att något rensningsprogram tar bort logg-filen på den senaste sökningen och då varnar MSE att inga sökningar har utförts på flera dagar.

Bland annat är CCleaner ett sådant program som tar bort dessa logg-filer. Då bör man i CCleaner-n vid Filstädning och fliken Applikationer och under Windows bocka ur ”MS Management Console”

http://goo.gl/u7PKL

http://www.internetstart.se/bildgalleri
/visa.asp?id=4

men ... nu är jag senil, får inte bilden att funka

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/04232.jpg

@leike!
Läste i Pc för Alla om en test som gjorts av de kostnadsfria antivirusprogrammen så var AVG antivirus det som var bäst. Den fick 4 av 6 och Microsoft Security Essential fick endast 2 av6. Så Microsofts antivirus är inte det bästa.

Har själv Microsoft och när den visar gul så gör jag bara en sökning och den sköter sig själv i bakgrunden för att sedan bli grön när det är färdigt.
Annons
Sofus..! Visst finns det bättre antivirus som är gratis men oftast är det för att locka folk att köpa en full version av programmet. Ett tips är att även online skanna datorn hos de olika antivirus företagen den versionen är oxå bättre än gratis versionen.
DedaPera; jag har inte den rutan i mitt CCleaner för jag har Business Edition versionen, däremot så har jag MS Antimalware, MS Search och MS Security Client under Windows fliken.
Jag bockade av samtliga de rutor som jag skrev i mitt förra inlägg i CCleaner och startade om min dator och MSE ikonen var grön i ca: 5 min. för att sedan bli orange igen. Klickade upp MSE och då står det "Du har inte sökt igenom datorn på ett tag. Den kan vara utsatt för risk" ändå så har jag gjort en fullständig genomsökning i går kväll på datorn.
Challe. Det kan ju faktiskt vara något som MSE inte rår på riktigt, har du spy ware program? För jag hade något på datorn för ett par år sedan som jag försökte ta bort flera ggr utan att det gick, körde då ett spyware och det försvann.
Det låg ett program i karantän i MSE som jag tog bort nu så då får vi se om det hjälper.
Jag kör även Panda Cloud, gratisversionen, ihop med MSE. Fungerar utmärkt och på så sätt får jag två virusprogram i ett. Panda Cloud är mig veterligen det enda virusprogram man kan köra ihop med andra och som inte tar några resurser alls på datorn. Smart lösning det där..........
Challe!

Låg det ett program i karantän. Du menar en fil antar jag
Det inverkar inte ett dugg om du tar bort i karantän.

Microsoft support rekommenderar att man avinstallerar MSE, och sedan laddar
hem ett nytt. Gör en snabbscan och startar om datorn.

Avinstallera alla dina antispyware-och spionprogram. Det räcker med MSE, annars
blir datorn förbryllad. Man kan inte köra en bil med alla växlarna ilagda. Man måste välja en av dom.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem