Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

SAS

SAS

Sjunger SAS på sista versen mot konkurs?
Antal svar på detta inlägg: 45
Sidor: «1 2 3 4 5 Nästa »

Nu börjar det osa katt om SAS. Sänker lönerna till hälften. Det är ett krav från
SAS-ledningen. Något sådant är ju otänkbart. Helt sanslöst. Så dåligt kan det
inte vara i dessa moderna tider. SAS framtvingar en konkurs. Ful grej.

Då rasar ju hela samhället ihop. Skall dom sänka lönerna så får dom ta det i
omgångar. 10 % per gång.

Samtidigt måste ju samhället hänga på med lägre priser. Annars.....

http://tinyurl.com/bqqqe9t
Jag gissar att utspelet om lönerna är ett sätt för ledningen att sätta press på ägarna, staterna. Det blir ju som ett ultimatum till dom, skjut till mer pengar eller konkurs. Budet till löntagarna är ju ett rent skambud.

Det har här snackats om orsaken till SAS kris här. Nån skyller på anställda, helt fel, de anställda gör aldrig mer än vad ledningen ställer krav på. Nån tycker att ledningen har ansvaret, det tycker jag oxo är fel, ledningen gör inte mer än vad styrelse och ägare kräver.

Jag anser att allt ansvar ska läggas på ägarna, 3 stater som ska dela på ansvar och styrelse. Kan bara bli på ett sätt när verksamheten konkurrensutsätts. Förluster.

Jag tror att enda sättet förutom kk är att dela upp SAS mellan länderna i 3 olika bolag, då kan varje land var för sig ha en effektiv styrning.
Varför inte sälja "skiten" till Dubai för marknadspris och ta smällen nu. Efter
ett år så blir det ännu mer förluster. Det är samma som med SJ och Telia. Gamla
trotjänare som inte hänger med i svängarna. Tyvärr!

Någon föreslår att man skall slå ihop SJ med SAS, och döpa det till SJAS. Men då blir det antagligen ännu värre. Tågen krockar med flygplanen på Arlanda.

Det måste finnas köpare till SAS, Det är bara en prisfråga som allt annat.

Erimates är bäst skötta flygbolag. Dom ha gått från kameler till Boing 747.
Bra gjort.
Annons
Nu är det slut med kreditkort på flyget. Det har jag väntat på länge. Verkade
för bra för att vara sant.

Köper man resa på kreditkort så får man pengar tillbaka om resebolaget eller
flyget konkursar. Betalar man med vanligt bankkort eller kontant så får man
i regel inget tillbaka.

Nu är det läge för bankgaranti. Säljer man resor och annat så skall företaget
deponera minst 100 miljoner i en garantifond annars blir dom inte godkända.
Som det är nu kan vilken luffare som helst dra igång en resebyrå och lura oss
på konfekten.

http://tinyurl.com/cd5n8fy
leiake,

Du svamlar en massa som du inte har en aning om. Både Telia och SJ har klarat omställning till konkurrensutsatt verksamhet på ett bra sätt. Båda gör bra vinster.

Telia ger en direktavkastning på 6% och nästa år så blir det kanske 10% när nu Megafon börsnoteras.

Är ev. mutningar inräknade??
pedhan!

Telia går med vinst, men SJ är väl ingen guldkalv. Men att påstå att dom bolagen
är välskötta är väl att ta i. Dom är skötta, inte mer.

H&M är ett välskött bolag. Google är ett annat.

Det är inte lätt med affärsverksamhet i denna värld. Ena dagen upp, nästa ner.
Osäkerheten gör att inget fungerar till slut.

Vad skall Telia i Asien att göra. Dom klarar ju knappt Sverige.
Hoppas inte SJ får samma tokiga ide`.

SJ skyller på trafikverket, som skyller på Telia, som skyller på gamla ledningar
från Televerkets tid. Vilken soppa. Alla skyller på alla.

Uppdrag Granskning har hittat ett outslitligt program.
Alla skyller på alla, och ljuger i TV så öronen fladdrar.

I går satt jag helt hänförd och tittade på Götene Naturpark med en död älg
som kostade en halv miljon.

leiake,

Du frågar vad de ska göra i Asien?

Ja samma som i Sverige. Sälja Telebonnemang. Telia är inte gamla Televerket, det är ett svensk/finskt ägt multinationellt företag.

I korthet:

Fakta och siffror

"
EU: s 5: e största teleoperatör
Från Norge till Nepal finns vi i Azerbajdzjan, Danmark , Estland, Finland, Georgien, Kazakstan, Lettland, Litauen, Moldavien, Nepal, Norge, Ryssland, Spanien, Sverige, Tadzjikistan, Turkiet och Uzbekistan.
180 miljoner abonnemang (Q3, 2012)
27,983 anställda över hela världen (Q4, 2011, omräknat)
44 procent av de anställda är kvinnor, 56% män
Netto försäljning SEK 104,804 miljoner (omräknat) (fördelning per affärsområde: rörlighet 49%, bredband 35%, Eurasien 16%)
EBITDA * SEK 37,222 miljoner (omräknat)
CAPEX SEK 17,384 miljoner (omräknat)
Ca 573,000 aktieägare
Vinst per aktie SEK 4.20"

Telia drar in stora belopp till svenska medborgare och din pension leike.

Jag tycker Telia är en av Sveriges mest välskötta bolag och ett av de mest expansiva när nu ryska landsbygden ska få intenet.

Jag köper just nu så mycket aktier jag kan. Jag köper oxo Tele2, de ska ta hand om Afrika.

Om mutor, för att få order öster om Finland så måste du muta. Telia och alla andra följer den kulturen. Jag vet jag har sålt internationellt i mer än 20 år.
pedhan!

Vi kanske skall muta en arab som köper SAS. Men vem skall betala mutan.
SAS är ju snart black. Det blir marigt. SAS har 200 flygplan varav hundra är
leasade. Dom resterande 100 är runt 13 år gamla. Kallas skrot.

Börsvärdet på SAS är 1,7 miljarder. Finns det någon som köper 100 gamla
flygplan för 2 miljarder. Knappast. Varumärket SAS har varit värt stora
pengar, men nu är det kört i botten.

Vi får se hur det går. Jag tycker dom skall avyttra bolaget och hitta på något nytt.
Men finns det inga köpare så är det kört. En konkurs är därför oundviklig.

Telia:s aktie står just nu i 44:-. Det är en halvering av ingångspriset på 85:-.
Marknaden delar inte din uppfattning om Telia:s värde.
leiake! och ni andra som skriver om sas
Hur många gånger har ni flygit inrikes? Tror inte ni har gjort det många gånger.
vi måste lära oss att använda oss av svenska produkter så slipper vi såna här situationer ! Sas kommer att klara krisen men dom får offra mycket men det kommer att gå.( en som inte är flygrädd).

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem