Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Nyhets rubriker

Nyhets rubriker

Bland dagens nyhetsrubriker finns dessa två. Personligen tycker jag att det är vansinnigt att lägga så mycket på en helg som få anser berättigad, i mitt tycke tycker jag amerikanarnas rymdprogram är betydligt intressantare att lägga pengar på.

Vad tycker ni?

05:15 USA:s rymdresor kostar 2,6 miljarder



Näringsliv
18:21 Prislappen för första maj: fyra miljarder
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: «1 2 3 Nästa »

lagera!

Varför Första Maj. Då kan man väl ha roligare än att demonstrera. Man kan

demonstrera första söndagen i Maj, då kolliderar det inte med något.

Det är ett otyg med dessa håldagar som måste arbetas in. Det blir bara krångel.

Lägg allt så det sammafaller med lör/söndag, då skadar det minst och samhällsekonomin mår bättre.

Nu kommer Kristi Himmelsfärdsdag på torsdag och stökar till livet igen.
Jag vill inte fira den dagen då jag inte tror att Kristus for till himlen på en
Torsdag, om han nu for alls.

Man börjar en så lång resa på en lördag.
Lustigt resonemang för då skulle det fortfarande kosta 4 miljarder... om det nu var kostnaden du var ute efter.
Men det var nog din politiska ådra som skrev och den är nog lite mer åt höger
Helt klart om det bara vore det som gäller. Men en sak kan man ju inte ändra på, datumet 1;a Maj rullar ju på hela tiden. Sedan om man ska fira eller inte är en annan sak. Men styrs av politiska partier gör den dagens vara eller inte vara dock inte. Hälsn. L.
Annons
Hux Flux ???
1 Maj, förflyttar sig på veckans dagar,
precis som t.e.x. , Alla Helgons dag,
Julafton med följande Dag och Annandag,
Kristi Himmelsfärd, Pingstdagen, Midsommardagen
och 6 Juni gör, varje år ! Alla dessa dagar är röda
dagar, och förflyttas på veckans dagar varje år!!
Inte skall väl vi pensionärer missunna de arbetande skarorna en ledig dag när den nu infaller eller vilket motivet är. Minns själv att jag uppskattade en extra ledig dag när det begav sej. Jag är heller inte helt säker på att eventuellt slopad helgdag med sparade medel som följd skulle gå till det ändamål som vi anser behjärtansvärt. Kanske skulle man i stället införa någon form av bonussystem för politiker eller om möjligt skapa förbättrade pensionsvillkor för dessa. Vem vet?
Om alla heldagar sammanföll med lör/söndagar så vore livet enklare. Men det är
så inrotat allting med det religiösa så det går nog inte att ändra på.

Men varför infaller alltid Krist Himmelfärdsdag på en torsdag. Det är lite trolleri.
Det är något med 39 dagar efter påsk.

Vilken soppa detta är.
Hur vi än funderar så är det som det är leiake, och Första Maj-dagen har definitivt ingenting med det religiösa att göra. Som sagt, pensionären där uppe har allt klart för sig. Hälsn. L.
Stämmer det verkligen? Pingstdagen kommer väl alltid på en söndag?
Med tanke på att en helgdag kostar så mycket som 4 miljarder så skulle vår
finansminister dra in alla helgdagar omgående, men det vågar han inte.

Tar han bort Jul och Nyår så bleknar inbördeskriget i Syrien mot vad som skulle hända i Sverige. Hela Rosenbad låg i ruiner på några timmar.
north, visst är Pingst Påsk och Midsommardagen alltid på en Söndag, men datumet förskjuts i de fallen liksom den debatterade dagen Första maj, den dagen infaller dock på olika veckodagar alltid. Nu så, middagsdags. Hälsn. L.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem