Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nationaldag Monarki Firande

Nationaldag Monarki Firande

Hejsan!

Här tänkte jag mig en debatt om hur man skall eller hur man har firat Nationaldagen och om Monarkins framtid och ev.vad som just utmärker Sverige/Svenskar mm.

Själv tycker jag att tjafset om kungens vara/ickevara är larvig och att det är lika larvigt att en del grupper tror att just dom är äkta svenskar och har ensamrätt till Svenska flaggan mm.

Håll er gärna till forumsreglerna..

Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Klart vi ska ha kvar kungafamiljen, den är ju just en sån sak som utmärker sverige. Eftersom Prinsessan Viktorias så framgångsrika utlandsbesöka så blir sverige mer omtyckt i världen det är bättre för exporten.. Tror knappast nån fet gammal politiker som Göran person skulle kunna göra ett lika bra jobb, enda han är intresserad av är ju hur han ska få väljarna att välja hans parti ännu en gång.
Nationaldag... lika gammalmodigt som att få röka på krogen. ;)

Att hävda Sverige är väl bara nåt vi gör för att alla andra länder gör det. Var inte argumentet för röd nationaldag mest "Det här är ju pinsamt, vad ska de andra länderna tro?"

Nej, då är EU mycket mer intressant. Jag tycker på fullaste allvar att den svenska nationaldagen redan är förlegad. Inför en europeisk nationaldag redan nästa år! Det skulle snabba på formandet av ett modernt europa.

(Det vet väl alla som varit med ett tag att man inte ska vänta med festen till efter release? Det är när det går trögt som det är viktigt att festa ihop.)

Det är min åsikt om den svenska nationaldagen, som jag firade i glada vänners lag med god mat och gott vin.
Det verkade dock ej ha varit så många som firade. Här i Linköping var det iaf helt lugnt. Jag skulle ej ha märkt någon skillnad om jag inte visste att det var nationaldag.
Annons
Sparka kungen och avskaffa hela kungahuset. De är redan ett skämt.. ska vi ha en drottning som ligger med halva överklasstockholm och sen fastnar för en bonde med ett eget gym?
Daniel W blir säkert en fantastisk prinsgemål.. (ironi)

Vakna folk, det är 2005 .. det är dags att det svenska folket får välja sin statschef!!
inför republik! men för att bevara det historiska arvet, kalla presidenten för "kung/drottning" och välj personen på 10 år. på så sätt kan man ha kvar alla kungliga anknytningar m.m. samtidigt som det är förenligt med en modern demokrati. förslagsvis bör den nya kungen/drottningen ha liknande uppgifter som nu (statschef), därav den långa mandattiden.
Hej igen!

Ehhh..?

Nja..ska vi verkligen sparka kungahuset som varit våran galjonsfigur i decennier?

Vad jag hört så skall det vara billigare med kungen som reklampelare än att ha president..
Kärleken är ju blind brukar man säga.

Låt kungahuset vara kvar
de är billiga i drift.
och lägg pengarna på att välja bort
de styrande lite oftare istället.
Telefonval vore inte så dumt, en gång om året.
inte så många i regeringen och bara två partier.
samt telefon röstning om alla frågor istället för
halvtomma röstningar i rikstagen.

Det som är förlegat är ju att välja folkvalda
som sedan skall representera oss ,
med att sova i rikstagen.
De tänker ju inte alltid som du i alla lägen.


Göcke: Dumheter, folket är inte insatta nog i stora frågor för att få rösta om saken. Folkvalda väljs för att sätta sig in i svåra frågor och fatta de bästa besluten.
Los Lovos , vilket snack

Är du så blind att du tror att politikerna kan allt bättre.
( det är ju utredningarna som styr deras handlande och
grupp beslut i partierna som styr )

Inte sjutton blir besluten bättre för att man måste kohandla
mellan blocken eller mellan partierna.

Nä låt svenska folket manometer rösta.
flest antal röster vinner.

Blir det inte bra efter en tid , så går det till en ny röstning.

Så gör vi ju i dag , men det går lite längre mellan varven.
och en misstroende röstning som det kommande valet kan knappast vara ett bättre val.
När man har glömt kohandel som har varit.
NEJ Göcke , det är klart att alla politiker inte kan allt.
Men är du så korkad att du tror att dom sitter i Sthm och fattar beslut efter eget tyckande ?
Har du inte hört talas om alla departement och utskott i riksdagen ?
Det är där expertisen finns nämligen, det är dom som breefar politerkerna om hur dom bör rösta. Endast i få enskilda fall går de folkvalda emot råden från sina departemant.
För det mesta så sköter dom sitt jobb väldigt bra, men visst finns det skräckfall där allt tycks ha gätt åt pipsvängen. Men som vanligt är det bara de fallen man hör om de andra 99% fallen är det lyckligt tyst om.
Självklart finns det politiker som missköter sig, precis somdet gör i alla andra yrkesgrupper. Helt klart skall dom bort och ersättas med nya.
/B

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem