Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nationaldag Monarki Firande

Nationaldag Monarki Firande

Hejsan!

Här tänkte jag mig en debatt om hur man skall eller hur man har firat Nationaldagen och om Monarkins framtid och ev.vad som just utmärker Sverige/Svenskar mm.

Själv tycker jag att tjafset om kungens vara/ickevara är larvig och att det är lika larvigt att en del grupper tror att just dom är äkta svenskar och har ensamrätt till Svenska flaggan mm.

Håll er gärna till forumsreglerna..

Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Göcke:

Det är faktiskt, när jag tänker på det, otroligt skrattretande att just du av alla IS:are har föfattat ett inlägg som går ut på att folket alltid vet bäst. Jag kan bara anta att du här utgår från dig själv..
Det kommer inte som någon överaskning för mig att du tror att DU alltid vet bäst, du är ju trots allt känd som internets mesta besserwisser. Men att du även tror att svenska folket har samma plåtkoll som du, angående allt mellan himmel och jord, det överaskar mig.

Personligen säger jag som Agent K: "A *person* is smart. People are dumb, panicky, dangerous animals and you know it."
Los Lovos:
Ett mer demokratiskt sätt att rösta kan ju knappast ges.

Och vi lever i en Demokrati, där majoriteten har utslagsrätten.
Vi går till val med jämna mellanrum och väljer folkvalda
att företräda oss.
Och däremellan så skriker vi högt att de inte gör det som vi vill att de skall göra
Varför inte ändra på det?

Bosse:
Om vi nu har allt på print via departement
och olika utredningar
så borde det vara fullt möjligt.

Låt dessa politiker informera oss hur de vill att vi skall rösta
och låt oss rösta tillsammans.

Ingen behöver ju ha mer koll än att de röstar med hjärtat som
vi gör i dag iallafall.

För inte har vi väl järnkoll på allt till nästa val?
Utan vi svär ve och fasa för nu skall här ändras!
Fast det som är intressant är ju att rösträtten egentligen bara gäller vilket parti och vilken stadsminister som man vill ha.
I övrigt så är dom övriga frågorna upp till partiet att avgöra om det skall vara rösträtt eller ej.


T.ex. omröstningen om vi skulle vara med i EMU:

Sossarna hade lika gärna kunnat säga:
Nej, det här har ej den svenska befolkningen något att säga till om. Nu blir det ett JA, vare sig majoriteten av allmänheten tycker något annat eller ej.

Anledningen till att dom ej beter sig så är ju att dom gärna vill stanna kvar även nästa valår.

Men det har ju hänt att ett parti, mot allmänhetens vilja har genomfört beslut som dom anser vara bra, trots att resultatet av en omröstning visar motsatsen av vad befolkningen vill.

T.ex. så infördes högertrafik i Sverige 3:e september 1967 trots att den övre delen av allmänheten röstade nej.
Det var ett väldigt bra beslut av politikerna, eftersom att nästan hela övriga jordklotet kör med högertrafik.
Det var bara människans slöhet att ej kunna anpassa sig efter något nytt som fick dom att rösta nej.

Jag tycker att mycket av det som Los Lovos säger stämmer väldigt bra.

Politikerna går ej efter Medias åsikter, dom går efter eget beslut och tycke. Allmänheten däremot går näst intill efter vad som står skrivet i tidningar och andra medier. Vi är alldeles för lite insatta i vissa frågor.
Annons
Fajjer men det var ju en folkomröstning om högertrafik. Och en FOlkomröstning är ju inget annat än en stor opinions undersökning. Eftersom den har inget med resultatet i frågan att göra för beslutet ligger alltid hos politikerna. Men det var ju tur att de iaf följde vad folket tyckte i fråga om EMU.
Jag kanske är tappad bakom en vagn, men jag har fått för mig att Sverige redan deltar i EMU samarbetet som en följd av Maastrichtfördraget vi ratificerade i samband med inträdet i unionen den 1 januari 1995. Gällde inte folkomröstningen bara EMUs tredje etapp - valutaunionen?

Fajjer: bra exempel med högertrafiken!

Hej!

Såg detta i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=431752&previousRende
rType=6

Det kanske är det vi ska fira på Nationaldagen?

Ha en bra dag!
Jag måste hålla med Los Lovos om att vi väljer folkvalda som företräder oss. Det är den demokrati vi har. Det är dock inte säkert att de fattar de bästa besluten men det får vi stå ut med.
Göcke: Du vill ha mera folkvilja fram förstår jag. Då blir det ingen stabilitet, ingen ordning. Ska vi ha enfrågeomröstningar där folk ska välja utan att tänka på ekomomiska konsekvenser för landet? Vilken regering vill då regera?
Samma sak gäller i princip om flera partier ska regera ihop - totalt sett blir det dyrare för landet! Varför? Enkelt - ska m få igenom det så kräver c det och fp det och kd det. Kompromisser kostar Lägger man ihop allt detta så blir det en dj-a massa mer pengar/kostnader än om ett parti/färre partier får regera.
Ingen ska tro att vi får det bättre om den borgerlliga alliansen får makten. Kolla tidigare borgerliga regeringar! Stora budgetunderskott! Det finns i praktiken bara ett regeringsdugligt parti s även om de fått kompromissa både på på gott och ont under senare år.
Jag är orolig för att 08-or framför allt väljer beroende på fastighetsskatten kd och andra enfrågegrejor andra partier.
Kom visst från tråden men jag skickar den ändå!
hm..intressant.

Varför är du inte lika trevlig på evvan Fajjer?

WicCeds förtjänst eller..

Birger:

Jag är borgerlig, och jag tror att vi får det bättre med en borgerlig regering. Du tror inte det, men ingen av oss vet.

Fakta: S blocket är en större orsak till budgetunderskott och statsskuld än borgarna.

Fakta: Alla partier utan egen majoritet tvingas kompromissa med "stödpartier".
Los Lovos:

Vilken imponerande kunskap haha

"Fakta: S är en större orsak till budgetunderskott och statsskuld än borgarna"

Vilken insikt - Los Lovos.. BRAVO

- Hur skall vi lösa världssvälten ?

"Fakta: S är en större orsak till budgetunderskott och stastskuld än borgarna"

Hur skall Los Lovos brist på Logik och intelligens förstås..?

"Fakta: S är en större orsak till budgetunderskott och statsskuld än borgarna"

LoL


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem