Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Känner ni er gammal

Känner ni er gammal

Jag själv är så enormt gammal att jag minns......

- När internet inte fanns
- När det var originellt att vara tatuerad
- När det var lätt att köpa glödlampor

Är det någon som är äldre eller har sämre minne...
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Själv är jag så gammal att det inte fans TV vi bodde med utedass det var friskt på vintern.
Jag kommer ihåg när bilarna hadde gengas och det mesta kördes med häst.
Men man visste inget bättre så man var lycklig ändå.
Jag minns mitt första jobb, jag var 15 år och fick jag som springpojke på madrassfabriken DUX i Malmö. Månadslöner var 250 kr och 36 gick till skatt.

Under de 9 månader jag jobbade där, lyckades jag spara till en splitterny moped.

Jag minns också att jag en gång i veckan cyklade genom Malmö, med en stor påse innehållande löner till ett par filialer i Småland, pengar skulle lämnas på Handelsbanken.

Tydligen så var säkerheten större än idag, detta var inga checkar utan kontanta sedlar
jag minns en tid , där inte Kylskåp & Frys fanns, rinnande vatten i köket saknades,
vedlåren alltid måste vara full.
och rostfria hinken full med vatten.
och att alla delade samma skopa att dricka vatten ur.

Inne toan inte ens var allas nymodighet. Utan vi alla delade på en länga utedass.
och skrynklade dagstidningen att torka med.

och att badkaret var ett träkar i brygghuset eller en rostfri balja på köksgolvet.

jag minns våran kristallradio och alla andra 50/60/70--- tals prylar som kom till

och som hade längre livslängd än dagens köp slit och släng mentalitet.

då det fanns en tid när man kunde få saker reparerade utan att höra
att det inte är lönsamt att reparera. för att reservdelspriserna är dyrare än en ny.

Jag är alltså inte så gammal än.
Men tillräckligt gammal så att mitt äldsta barnbarn tycker att jag måste lära mig
hur deras elektronik styrs via fjärren, genom att ge mig en lektion.

eller hur man spelar spel på paddorna..

Annons
Göcke: Det är ricktigt roligt att läsa om det man upplevt skulle tro vi kan vara samma årgång.
Även jag minns tider som var väsentligt annorlunda mot i dag. Jag föddes i Västmanland och där på landsbygden var man inte bortskämd med att allt fanns tillgängligt och klart. Inga idrottsanläggningar utan vi åkte skridskor på översvämmade åkrar vintertid. Senare byggdes en hockeyrink med virke som
skogsbönderna i trakten donerat. Därefter hjälptes alla i byn åt att bygga denna rink. Det var en riktig höjdare för oss ungar. Sommartid var det naturligtvis fotboll som gällde och då på samma åker som då inte var översvämmad och frusen. Alla vi ungar hade kul och gladdes åt det lilla. När jag blev något äldre jobbade jag på en liten lindareverkstad på ferierna. För dom surt förvärvade slantarna köpte jag min första moped, en Victoria påhängare för det facila priset av 25 riksdaler. Jag fick den att fungera efter diverse problem och hade sedan stor nytta och glädje av densamma. En stor händelse i min barndom när min far vann en 17" svart-vit TV 1958 på lotteri. Vi var dom första som hade TV i byn. Hela byns gubbar var ofta samlade hos oss för att se fotbolls-VM som gick i Sverige då. Det var tider det.
Jag vill inte påstå att vi hade det bättre förr men samhället vi levde i var betydligt trivsammare än i dag. Hörde aldrig talas om kriminella gäng och dödsskjutningar inte heller om invandrarfientlighet trots att det fanns mycket invandrande finnar
i våra trakter. Alla levde av och med naturen.
Som sagt, tiden går, men minnena består. Nog fick dom jobba mera för överlevnad och brödföda i den tid vi talar om här. Jag känner igen den tillvaron med, detta med el, bara det. Vintertid med vedeldad stuga och ingen kyl inne, men då gick det ju bra ändå med färskvaror. Sommartid gällde det att alltid bära kylvaror till utebrunnen och sänka ner dem där för att hålla dem svala.Och det viktigaste på kvällarna innan alla lagt sig var att den siste alltid skulle "skjuta spjället" som det hette för att bevara den vedeldade spisens värme så länge som möjligt,och det fungerade ju bra, spismuren var ju het och varm så den höll sig nästan hela natten tills far i huset skulle upp på morgonen för att göra sig klar för morgonmjölkningen innan mjölkbilen kom.Men , vi överlevde alla och mådde gott. Ingen nu levande ungdom kan ens fatta hur det var på den tiden. PÅ tal om skjuta spjällen, det gick ett ordspråk också då, så här; Skjut spjällen och lås dörrarna det kommer en luffare. Hälsn L
Jag känner igen er alla. Vi har tydligen suttit i samma båt allihop.

Under kriget bodde vi i en rivningslägenhet med kakelugn och vedspis. Då var min mor ledsen varje dag. Dessutom var en kyrkogård enda utsikten genom fönstren.
Undra på att hon mådde pyton.

http://korta.nu/4nyh0
Jag växte upp i Stockholm på 40-talet och jag minns alla spårvagnar och klarakvarteren. Där kunde man käka grötfrukost för en och femti med kaffe!
Minns inte så mycket innan skolstat. Men det jag minns var att få smaka på ett björkris mins en,två ggr. i veckan! Så minns jag att man fick gå på utedass om det var 25 grader kallt!

Tänk var rumpan har det bra i dag! Även om det finns märke kvar sen tidigt barnsminne.
Minns under kriget när flyglarmen gick över södra England, jag föddes 1939. Det var ett fasligt ljud som satte skräck i oss.

Det normala var att man skulle gå ner i källaren, men vi hade ingen källare så vi gick in i ett städskåp istället. När det blåstes faran över sprang vi barn ut för att samla tusentals staniol remsor som RAF släppt ut för att störa tyskarnas radar.

Men något utedass har jag aldrig upplevt!!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem