Tisdag 30 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Vilken pärs

Vilken pärs

Jaha, nu har man suttit i polisförhör för första gången på 64 år!
Bakgrunden är att jag var ute på en kvällspromenad i går kväll och jag satte mig på en bänk på Mariatorget i Stockholm. Då får jag syn på ett par som minst sagt bråkar. Jag tyckte det var kul att titta på ända till killen plötsligt sparkade omkull tjejen! För att skydda henne så gick jag fram till dom och sa ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 35
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Det du gjorde var riktigt bra, civilkurage som nämnts ovan, få förunnat att kunna hantera en sådan situation. Vad som händer i rätten återstår ju att se, men hoppas verkligen att rätten tar i beaktande situationen till din fördel. Jag vet att de byråkratiska människorna har lagar mm och rätta sig efter, men, va tusan..., lite humant tänkande kan dom väl "unna sig"!
loket55!

Ditt agerande kommer du troligen att ångra. Bankade du på misshandlaren så
att ambulans blev tillkallad då blir det "trubbel". Tro mig.

Hoppas åklagaren är på din sida.

Jag tycker du handlade modigt, men vad hjälper det. Själv hade jag inte rört ett
finger utan ringt 112. Jag har nämligen dålig erfarenhet av civilkurage.

Ja jag hoppas också att du inte ska råka i trubbel och jag tycker det var skitbra gjort.
Drar killen kniv så är det nödvärn och då har man ganska stora rättigheter.
Annons
leiake!

Jag ångrar mig inte och kommer aldrig att göra det. jag klarar inte att se på när en tjej blir nersparkad och kanske blir ännu mer sparkad där hon ligger. Att ringa 112 och sen se på när hon blir misshandlad skulle göra mig väldigt illa till mods!
loket55!

Jag förstår dig fullt och fast. Det skulle vara klara regler vid civilkurage. Nu är det
för "flummigt". Det verkar som om samhället värnar om skurkarna.

Om du inte hade haft svart bälte så tror jag inte att du hade ingripit. Nu var du
modig för att du visste att den "gubben" klarar jag lätt.

Ditt ingripande gillar jag, men som sagt det verkar vara skurkarnas samhälle.
Tyvärr!!
Killen som sparkade ner tjejen, klarar sig
säkert från åtal, för "Tjejen gjorde inte
tillräckligt motstånd !! " Så låter det i andra
domar ! Och Du loket55, kanske åker på ,
"Mer våld än lagen tillåter!!"
Otroliga domstolstolkningar !!!!
leiake!
Du har helt rätt! Enligt förhörsledaren så finns det inga klara regler utan det bedöms från fall till fall! Det är givetvis oacceptabelt att det inte finns lagar som styr detta. jag är dock väldigt glad över att det tog 40 år innan jag behövde använda mina kunskaper ute på gatan och hade jag inte haft dom så hade jag stuckit fort som fan!
loket55!

Jag förstår att du är orolig nu. Annat vore löjligt. Hoppas du var nykter i alla fall.

Det tar flera år innan detta blir rättssak, om det överhuvudtaget blir något.
Du känner ju själv hur läget är inombords. Ingen annan har en aning som inte
har råkat ut för samma sak.

Loket, du är en vardagshjälte och borde belönas, men i dagens Sverige är det knappast troligt att du ens får ett tack.

Det får du däremot från mig
Tack från mig med! Bra gjort!

Jag funderar på om det kan vara värt att skriva till
Leif GW Persson i Veckans brott om saken.

Massmedia får väl tag i det nu, när du har skrivit om det här??

MVH Oskar

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem