Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Göra om hårddisk

Göra om hårddisk

Hej och god fortsättning till er alla.

Jag har en digital tv-box från Boxer, en Sagem RT 90 (tror jag) med en 160 gb hårddisk.
Boxen är paj och jag funderar på att använda hårddisken till ett annat syfte, men det går inte att initiera den i windows. Diskhanteraren hittar den när jag kopplat in den via usb adapter, men det går inte att komma vidare. Jag får upp någon ruta med redundancy check cyclic error.
Försökte med en skiva att köra live Ubuntu, men det blev inte bättre där.
Går det att fixa HD??
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Detta kan hjälpa
http://korta.nu/vth8h

eller så kör du
chkdsk g: /F

från kommandotolken , där g är den enhet du skall testa & reparera
utan /F så kör du testen bara med felrapport, utan någon åtgärd.

alternativt så laddar du hem disktools från disk tillverkaren som testar hela disken
då måste jag montera disken i en dator för detta fungerar inte via usb förstås
en extern disk (USB) fungerar , men filsystemet kan vara något annat som inte windows känner till.

vad är det för disk /märker beteckning på den..
Annons
Det är en Hitachi, men den var överklistrad med Elfil-etikett. Digitalboxen tillverkas visst i Tunisien.
Jag har försökt med ett nedladdat program som ska kunna hantera detta och där hittas disken i ett cmd fönster, men vad jag än försöker göra så går det inte att formatera om den. Sannolikt ligger någon kryptering och spökar.
sata eller pata ?
sata, 2,5 tum
Etiketten var överklistrad och jag har inte lyckats skrapa fram originaletiketten ännu
Hjälp Göcke.

Har fortsatt att reta mig på hårddisken som djäklas. Nu är det inte värdet i hårddisken som gäller, utan nu är det mera sport att lyckas.

Har provat Diskpart och där hittar ju datorn HD. När jag är i diskpartläge finns två diskar. Min ordinarie C disk som då heter Disk nr 0 och den trilskande HD som heter Disk nr 1.
Jag lyckas inte få till kommandona så att programmet börjar att jobba.
Vågar ju inte peta och göra fel ifall att min ordinarie disk skulle bli påverkad.

Har provat med att skriva Disk nr 1, eller enbart 1 men vet inte riktigt hur jag ska göra där.
I vanliga fall förr skrev man ju ex. Format c: men det går ju inte här.
förstår att du tar det som en sport, det skulle jag också göra.

diskpart i windows7 har denne listat kommandona för
http://ss64.com/nt/diskpart.html

får du aldrig reda på vilket format disken är formaterad i??

då är det troligt i något linuxformat. och att hela diskens filsytem måste byggas om ,
alltid när man jobbar med problem i diskar som man inte vet vad som har hänt med dem, kör den ensam i systemet via något extern OS

och jobba först bara med att analysera. problemet.

gparted Linux är en grafisk miljö för detta.
http://gparted.sourceforge.net/

om du inte använder dig av tillverkarens verktyg som gör lite udda grejor
Jag ska testa detta under dagen. Har som sagt provat med Ubuntu, men den fixar inte detta, men jag är inte familjär med Linux så jag kanske inte gjorde rätt.
Ang diskpart, så står det ju att man ska markera aktuell enhet, men jag lyckas inte med detta. Jag vågar ju inte vara för brutal heller så att jag gör något som sabbar moderdisken, men jag har en gammal xp dator som jag ska prova med.
Återkommer med resultatet
har du en gammal xp- dator så ta ur original disken och sätt i den du vill testa och ladda hem gparted iso-n så får du ett grafiskt snitt liknande diskhanteringen i windows. när du startar från dvd/cd skivan

liknande verktyg finns annars hos disk-tillverkaren , och i botten på dem så är det ofta en Linux kärna som startar.

skulle det vara så att disken är blockerad i mikrokoden
krävs det helt andra verktyg

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem