Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Göra om hårddisk

Göra om hårddisk

Hej och god fortsättning till er alla.

Jag har en digital tv-box från Boxer, en Sagem RT 90 (tror jag) med en 160 gb hårddisk.
Boxen är paj och jag funderar på att använda hårddisken till ett annat syfte, men det går inte att initiera den i windows. Diskhanteraren hittar den när jag kopplat in den via usb adapter, men det går inte att komma vidare. Jag får upp någon ruta med redundancy check cyclic error.
Försökte med en skiva att köra live Ubuntu, men det blev inte bättre där.
Går det att fixa HD??
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

HD som sitter i andra enheter än i dator brukar vara låsta med en kod av den enhetens tillvärkare/säljare.
Bland annat i HDn i PlayStation är låsta med kod och man ser dem i datorn som fysisk enhet i Diskhanteraren men kommer inte vidare än så med dem.
Man ska då låsa upp den i samma enhet de sitter i eller motsvarande och koden hittade man antingen just under original apparaten eller separat på en av köp dokumenten. I visa apparater så kunde man även hitta det i närheten av platsen där HDn har sin plats.

Hur de gör med tv-boxar har jag inte undersökt det än.
Göra om hårddiskar som har suttit i gamla digitalboxar verkar vara lite avancerat.
Varför gör man det.? I stället för att dammsuga golvet i sovrummet, kanske.

Jag har provat att byta lite grejer i mina datorer under årens lopp. Det blir inte
bra. Bara elände, så jag började dammsuga min lägenhet i stället när jag fick dessa konstiga infall. Det blev billigare.

Icke förty är jag full av beundran av dom som tycker de är roligt att testa denna
djungel av obegripligheter.

Min senaste speldator är ett underverk. Den har två fläktar på grafikkortet och går
nästan ljudlöst. Ofattbart.

Jag köpte den färdigmonterad. HP. Rekommenderas.
HP har något som heter "Support assistent". Det är verkligen bra.
Med andra ord så menar du leiake att om din HD pajar i din dator så köper du inte en annan HD utan går och köper en ny dator istället?

Vill man kanske utöka diskutrymmen i en halvår gammal dator så gör du nog inte det utan köper en ny dator med större diskar i bara för att kunna surfa på internet.

Min dator är förmodligen svagare än din leiake men jag tror att jag kan göra många fler grejer med min hemmabyggd 4-5000 kronors dator än vad du kan med din skryt dator, sen kvittar det om du nu har en 50 000 kronors dator eller inte.
Annons
DedaPera!

Jag köper nytt i stället för att byta komponenter. Börjar det bråka så är det något
fel på hårdvaran. Då ger jag upp.

Orsaken till att jag bytte till speldator, var att jag ville spela tågsimulator. Då krävs det viss prestanda.

Jag hade inget annat val vilket jag inte ångrar. Det är faktiskt det bästa jag gjort.
Jag är "äckligt" nöjd.

Tågsimulator är ett grymt bra tidsfördriv. Tyvärr lite marigt att lära sig. Men
nu är jag expert. Det tog 6 månader. Fick bevis idag.

Vet du vad det stod på min skärm. GREAT DONE!

Det är som en orgasm, fast lite bättre.
leiakes dator:

http://www.komplett.se/komplett-xtreme-i100/10817

Pajar HD:n köper han en ny sådan här var 3:e månad.

Du kan få till det. Men hade jag varit yngre så hade jag "nappat".

Det är faktiskt en skön upplevelse när grafiken blir perfekt. Man tror inte det
är sant, och allt går så fort.

Nu har jag förstått att min mus inte hänger med riktigt. Måste köpa en ny.
Det trodde man inte för 18 år sedan när man spelade "Pacman"


Spelmus heter det
I PerAsk fall så är det förmodligen inget fel på hårdvaran utan förmodligen ett "spärr" som man ska ta sig förbi.
Att kasta en fungerande HD (om man kan komma förbi spärren) och köpa en ny är ju att kasta pengarna i sjön eller elda upp dem.
Det kostar inget att undersöka alla möjligheter om hur man kan lösa detta och lyckas man med det så är man en erfarenhet rikare och sparat in en massa slantar.
Går det inte att komma förbi den spärren så har man ändå inte förlorat något och möjligen lärt sig något nytt användbart på vägen.

Sen är det klart upp till dig själv leiake om hur du själv gör och trots alla påhopp så kan man inget annat än beundra dig att du försöker hänga med på alla nya utmaningar trots din nu höga ålder (inget illa menat vilket jag hoppas att du förstår)

klart de har små strulat med en spärr
copysweed vill nog vara med i ruljansen.

boxen kan ju ta emot vilken s-ata disk som helst om man vill uppgradera.

för att konvertera innehållet på det inspelade , så finns det tydligen ett program som ska heta x-convert hos sagem att ladda ned , då kan man konvertera det inspelade fram och tillbaka på datorn för att tex spela upp i VLC-player.

för även formatet på det inspelade är inte standard.

frågan är om koden är placerad i mikrokoden eller på diskens sektorer

hittar ni någon som lyckats med det så finns det nog att finna på nätet.
Har nu försökt med gparted, men den klarar inte av att göra något. Partionstabell saknas mm. men jag kommer inte vidare där utan får bara felmeddelande när jag försöker skapa en sådan.
Det fanns ju en mängd olika format att formatera i, men jag vet inte om jag är hjälpt att prova något annat format.
http://korta.nu/b7bn2

Det står vid 3 Answers

att i Diskhanteraren ska man först ta bort den befintliga partitionen (antingen högerklicka eller förmodligen under någon undermeny uppe i menyraden)

sen ska man skapa ny partition och sen formatera den.

det hittade jag i alla fall på nätet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem