Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Göra om hårddisk

Göra om hårddisk

Hej och god fortsättning till er alla.

Jag har en digital tv-box från Boxer, en Sagem RT 90 (tror jag) med en 160 gb hårddisk.
Boxen är paj och jag funderar på att använda hårddisken till ett annat syfte, men det går inte att initiera den i windows. Diskhanteraren hittar den när jag kopplat in den via usb adapter, men det går inte att komma vidare. Jag får upp någon ruta med redundancy check cyclic error.
Försökte med en skiva att köra live Ubuntu, men det blev inte bättre där.
Går det att fixa HD??
Antal svar på detta inlägg: 34
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

kan den inte se ett format på disken. så är något dolt i den

kanske med att de har satt om några bitar i början på disken. eller modifierat mikrokoden

DedaPera har tydligen letat lite på andra varianter tidigare.
se ovan
Jag testar i morgon, men jag är tveksam till att det kommer att gå, MEN vi får se. Tack så länge.
Ser man disken i Diskhanteraren så ska man kunna göra som det står att först ta bort den partitionen, sen skapa en ny oformaterad partition och sen formatera den. Går det att ta bort partition vilket även går på skadade diskar och sedan inte går att skapa ny eller formatera efter att man har skapat ny så är disken med all sannolikhet trasig.

Ser man inte disken från början i Diskhanteraren så är den med all sannolikhet krypterad eller har någon form av av låsning typ lösenord (kod)

Man får även ta hänsyn till att den den är bryggad (stavning) på rätt sätt så att den inte krockar med befintlig disk eller CD/DVD spelare.

Annons
Jag ser disken men den står som oallokerat utrymme och det går inte att göra något med den i diskhanteraren.
Just nu kör jag den som usbdisk i en annan dator och via Ubuntu försöker att formatera den. Jag har provat lite olika tidigare men får då bara felmeddelande. Hittade dock en ny knapp att trycka på så vi får se vad som händer. Det blev just klart när jag skrev och ett felmeddelande kom upp.
Nu testar jag en annan funktion
hur stor var den oallokerade utrymmet??
Det var något på 149 gb. Hårddisken är 160 gb.
syntes någon del till ytterligare eller var det bra ett block oallokerat
finns det en låst skydds partition på disken så kan den tas bort genom detta
Gå till DOS-prompten:
c: \> diskpart
diskpart> list disk
diskpart> välj disk *** D: disken som du vill ta bort (GPT) skyddad partition ***
diskpart> ren
Skivan kommer att initieras när du är klar och du har en opartitionerad del av disken som du skall sammanslå med den andra

OBS! se upp så du inte gör det på din recoverypartition om du har en sådan på din ordinarie disk. (den har ofta enheten D:) även om den är osynlig.

wd/hitaschi har en disktool som heter Drive Fitness Test (DFT)

http://www.hgst.com/support/downloads
Tack för dina förslag Göcke mfl.
Hitachiprogrammet har jag testat och där får jag inte upp disken överhuvudtaget.
Jag ska testa diskpart igen på min äldsta dator.
Just nu tror jag att jag ger upp hårddisken.

Har provat allt, men någon dold kod låser alla försök att göra om den.
Får väl investera ett par hundra i någon annan disk.
Tack för hjälpen iaf.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem