Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Rälsen är dålig

Rälsen är dålig

Stockholms räls är sliten. Dom är inte ensamma. Kinnekulletåget är inställt
till den 15 Juli. Där kan man snacka om dålig räls.

Hade den inspektören som visas i videon sett kinnekullerälsen så hade han
svimmat. När tåget gick så gungade det fram som en eka.

Det blir mycket räls att reparera i hela Sverige. Har vi råd med detta. Kan vi
inte köra bussar med tre släpvagnar i stället som bara stannar vid stora vägen
och inte kör in i samhällena.

Det finns i Australien. Lastbilar med 3-4 släp.

http://korta.nu/kcv78
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Jocke458!

Tur att du inte är besiktningsman längre, då hade du hittat dubbla fel.

Internetstart hade av avbrott. Då blir det så galet.

It's not just you! http://www.internetstart.se looks down from here.
Nu vill dom att Trafikverkets chef skall avgå. Varför det? Han har inte gjort fel
så det hjälper ju inte. Dessutom har han aldrig sett en järnvägsräls på nära håll.

Däremot skall den trafikledare som tog emot lokförarens samtal om den häftiga smällen , få sparken. Han skall få två sparkar på rätt ställe.

Dessutom skall han betala bärgningen.
Likaså är det med kontaktledningen. När jag jobbade på järnvägen för 44 år sedan körde vi ett sk. revisionståg på banan. Det var ett tågset med en plattform på taken, så man kunde gå från första till första sista vagn, medans tåget körde sakta framåt. Man klippte till litztråden (den som håller kontaktledningen uppe, sitter mellan bärlina och kontaktledning) med en stor skiftnyckel. Satt kontaktledningen inte fast ordentligt, så märkte man det, och skruvade åt medans man gick på plattformen. Vi var flera på plattformen, så det gick bra. Skulle vi inte hinna, var det vara att ropa till lokföraren, men det behövdes aldrig. Det blev aldrig sådana fel som nu, att kontaktledningen rasade ned titt och tätt. Det hände aldrig under min tid på Tillberga ElUnderhållsOmråde... Det var ju inte så många tåg som nu, men ibland kunde det bli nattjobb.
Det hände att vi jobbade med ledningen fast vi visste att tåget från Enköping var på väg. Man kunde bryta strömmen i sektioner, så vi hade strömlöst, men en gång minns jag så var vi sena, och ville ju inte åka ut igen efter tåget kört förbi. Då hade vi tåget i hasorna, och kunde precis växla in oss på Tillberga, och växeln las om precis efter vår sista vagn, och så kom tåget. Jag kommer ihåg att jag såg det på spåret efter oss. Koppa på strömmen gjordes genom att vi anropade Tillberga, som i sin tur ringde Tomteboda (tror jag) som bröt helt några sekunder, medans vi slog till en frånskiljare, och sedan på med spänning igen. Detta för att undvika ljusbåge.. Det var ett kul jobb och spänningsfyllt jobb....
Annons
99% av alla nedrivna kontaktledningar beror på fordonen!!
Inom SJ finns idag ingen som helst tillsyn av strömavtagaren!! Loken och andra fordon går inte ens in i stall utan vänder på bangården!!
Apropå Gunnar Malm så var han en inkompetent chef på SJ och fick sparken därifrån!
Iggesörping. Låter i mina öron livsfarligt .Ni hade inte skyddsplanering ? Tycker i det fallet säkerheten blivit bättre , sen gäller det att folk följer den.
tror nog att säkerhetstänket var bättre på den tiden än den är nu, när man kan hyra in kleti och pleti.

och då säger jag det av egen efarenhet
Det är faktiskt skrämmande att höra hur illa vårt tågsystem sköts av dom som ansvarar.

Underhållet är misskött till max. Både på tåg och räls. Detta blir dyrt mina vänner
i framtiden.

Åk tåg om ni vågar idag, för nästa månad så har ni inte råd.

Många av IS medlemmar har varit aktiva hos SJ och deras partner förstår jag.
Dom vet väldigt mycket, men Generaldirektören han vet inget.

Åkeribranschen är lika "rutten". Det rullar "lik" på vägarna.

Pengar går före säkerhet, tyvärr.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem