Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

olagligt imorrn

olagligt imorrn

Nu är det dags, imorrn så blir fildelning olagligt samtidigt som cd o dvd skivor blir dyrare för att upphovsrättshavare ska få sin del av kakan. Men... om det är olagligt att ladda ner filer så varför ska jag betala för medierna då? Jag kan väl inte bränna sånt som är olagligt eller...? Hur har de tänkt nu? Jag fattar då ingenting. Och borde inte porrindustrin oxå få sin beskärda del? De har ju trots allt kanske den största delen av nedladdningar.
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

Nja det är snarare du som inte ser vikten av att hålla isär fildelning och piratkopiering. Lika svårt som dagstidningarna har. För skulle Fildelning innebära piratkopiering så skulle det i nya lagen stå att fildelning är olaglig vilket den inte är. Och aldrig kommer bli. Men tyvär fortsätter tidningar att pusha för att ordet fildelning ska vara synonymt med piratkopiering vilket är helt fel. Samma problem som de har att hålla isär hackers och crackers.
Jag hörde en politiker som försvarade prishöjningen med att de ville ge skådespelare, musiker, och författare en rättvis lön. Det är väl okej, men kunde vi inte börja med t.ex. vårdpersonal, lärare o.s.v. ????
Batting,
Meningen med kassetavgiften är ju att artisterna ska få betalt igen om du bränner en kopia tex till bilen av skivan du köpt. Man får alltså betala en gång till.
Läste en artikel på idg, det stog att om man lade ner lika mycket pengar på bekämpning av barnporr som i kampen mot piratkopiering skulle man kunna få bort det.
Varför inför man en kassetavgift som går till artister, men inte en som går till bekämpnigen av barnporr? Det ser man hur inte bara marknaden/pengarna, utan även våra politiker resonerar och prioriterar.
Annons
Rob:

För det första skulle det aldrig stå i lagen att verken fildelning eller piratkopiering är olagligt, det står bara om kopiering. Ordet kopiering har nämligen en betydligt vidare intolkning.

För det andra, återigen. Det händer att ord i folkmun kommer att bli synonymt med en viss företelse. Thermos var från början t.ex. en specifik produkt från ett vist företag, det var ett varumärke precis som "SoundBlaster". Men genom åren kom Thermos i folkmun att endast betyda "kärl för transport av varma eller kalla drycker" oavsett tillverkare. SoundBlaster är däremot fortfarande en särskild produkt, och samlingsnamnet är "ljudkort".

Börjar du förstå nu?

Fildelning = piratkopiering. Fildelare = piratkopierare. Så ser det ut i folkmun. Verken du eller någon annan kan hindra ord att degenerera. Lev med det.

Observera även att ordet "fildelning" inte användes om nätverkstrafik i någon vidare mening, det seglade upp i samband med de olika fildelningsnätverken så som Napster, KaZaa, DC, BitTorent, etc .. Det förefaller alltså ganska rimligt att folk i gemen endast använder ordet sålunda.
He He
Fildelning förekom innan förkomsterna Napster, KaZaa, DC, BitTorent mfl kom till.

Det enda de har gemensamt är att de har gjort det möjligt för gemene man att utföra tjänsten så att även kidsen kan göra det.

Det har med andra ord blivit en barnlek.
Där inga vuxna har satt gränserna förens nu.
och då degenererar ju språket till att bli därefter..

så att ändra på innebörden av ett ord är väl inte rätt väg att gå
Fildelning = Fildelning
Fildelare = Fildelare
piratkopiering = piratkopiering
piratkopierare = piratkopierare
kopiering = kopiering
osv

att sedan se liktydighet med en annat ord/händelse i specifika sammanhang är ju något helt annat.

så fortsätt att säga orden för vad de är
inte vad de kan göra i orätta händer.
man säger ju inte
kniv = döda
yxa = stycka
osv
men i rätten kan sammanhanget säkert vara adekvat
Fildelning != piratkopiering. även om det är det som DC och liknande program används till i huvudsak. Du tänker på pirater (inte sånna till sjös).

http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10457688

http://sv.wik
ipedia.org/wiki/Fildelning

http://sv.wikipedia.org/wiki/Piratkopiering
Göcke/Rob:

I hela samhället är sammanhanget adekvat. Varför tjatar ni så värst om ordet fildelning, jag slår vad om att ni kallar alla tränggående bilar för Jeepar .. även fast det är fel .. jag slår vad om att ni pratar om en kaffethermos, även fast den är tillverkad av någon annan, jag slår vad om att ni kallar all bubbelplast för frigolit, även fast det är tillverkat av 3M .. osv osv ..

Det börjar bli provocerande att ni uppenbarligen inte läser det ni svarar på ..

"He He
Fildelning förekom innan förkomsterna Napster, KaZaa, DC, BitTorent mfl kom till."

Har jag eller någon annan någonsin sagt någonting annat?

Och btw, göcke, det har alltid varit "kidsen" som går i främsta linjen .. det kanske är svårt för dig att acceptera nu när det var så länge sedan du var ung .. men försök inte nedvärdera "kidsen" genom att skriva "..så att även kidsen kan göra det.". Det har snarare blivit så enkelt att till och med gamla stötar klarar av det ..
Jeep = Jeep för mig
Volvo = Volvo
bil = bil

allt annat är hårklyverier

man kan ju inte säga att
volvo = raggarbil om man inte sätter in bilen i detta sammanhang tillsammans med just raggare.
man säger ju också
volvo = gubbracer
men då sitter det förmodligen en man med keeps vid förarplattsen.

varför cementera ett ord som fildelning
till något annat än vad det är.
Vilken fråga!

Varför degenererar ord, därför att de gör det.
Du kan kämpa emot allt vad du orkar Göcke, men fildelning och fildelade har i media och hos gemene man blivit synonymt med piratkopiering via olika P2P nätverk. Torka tårarna och var glad över att vi har ett levande språk!

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem