Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

För statliga

För statliga

NU med SJ alla förseningar och inställda tåg,
är det på sin plats att göra SJ statlig igen.
Fortsätt med att lägga skolan till staten också.
I skolan skall det bara finnas en vinnare ELEVEN
När vi ändå är igång så skippar vi Landstingen,
och låter kommuner och staten ta över där med
Antal svar på detta inlägg: 9
Här i Skåne har det bara varit nedskärningar inom sjukvården avdelningar stängs och platsbritsen ökar. Jag låg inne på kirurgakuten för en tid sedan efter att ha legat på KAVA ett dygn då kom en kirurgläkare och ville tala med mig på kvällen vid pass kl.20:00 Då frågade han om jag hade något emot att bli flyttad till en annan avdelning kommer inte ihåg var det var nu men det var bara att acceptera
De behövde min sängplats till en som vad mer illa däran än mig.
Varför inte höja skatten och ge vården mer resurser. Skattesänkningar på 140 miljarder, tänk vad mycket sjuk- och åldringsvård detta kunnat ge.
Nu blir det höjning av Landstingskatten här i Skåne men det betalar jag gärna dels för att jag blivit opererad 7 gånger sedan 2010 haft en stroke och en blodpropp skall in och opereras igen uppsatt som Prio1 månad. Jag har legat på Hjärtintensiven, Infektionskliniken, Akuten och neurologen i Lund och Urologen i Malmö så jag har verkligen sett hur illa det varit med sjukvården i Skåne.
Men nu blir det Regimskifte tack och lov!
Personalen har gjort ett uppoffrande arbete alltid satt patienten i första rummet men då resurserna krymper blir det slitsamt för dem att pussla ihop allt.
Men personalen ger jag
Det är helt klart att världens mest privatiserade järnväg ska göras statlig igen.
men med skolan är jag tveksam om det hjälper.

Politikerna har pratat att man ska ta lärdom hur Finland sköter sin skola som är bättre än svenska. men vilka är skillnaderna mellan svenska och finska skola.

Boda har kommunal skola och fri skolval. Men sen kommer skillnaden i Finland styr staten skolan med järnhand så att varje skola är så likvärdig som möjligt.
Det finns ingen konkurrens om elever mellan skolorna och framför allt är privat skolorna förbjudna.

Annons
SJ är ett statligt ägt bolag idag!
Men förhoppningsvis så kommer den nya regeringen att stoppa all konkurrens på järnvägen!
Konkurrens är oftast väldigt bra men inte inom järnvägen.
Det är förutsättningen för att få järnvägen att fungera!
När jag föddes fanns det privata järnvägar och eftersom jag föddes i en snöstorm så kom ett privatägt ånglok att rädda livet på min mor eftersom det kunde transportera ut en läkare till henne.
Hur det skulle gått idag är det ingen som vet men antagligen hade hon förblött då tågen stoppas så fort det kommer lite snö.
Järnvägen förstatligades 1939.

http://korta.nu/JZ

Du undrar hur det hade gått idag?
Det vet jag! Det hade inte gått!
Det är inte helt omöjligt att sätta in ett lok på linjen men väldigt svårt!
Om du kommer ihåg när sovvagnståget spårade ur i upplands väsby för länge sen
då hade jag reserv i Hagalund och fick ta en diesel för att åka dit. Då skulle jag gå som vut(vagnuttagning) och skulle ha en tidtabell och order för att få åka.
Det får man av tågledaren på fjärren(ställverket). Det är han som bestämmer allt!Jag jobbade i 23 timmar i sträck och det gick bra då! Idag har det varit omöjligt!
Närmare sanningen går inte att komma.

http://forumbilder.se/DE17T/skamtteckning471.jpg
Hihihi. tillåt mig småle leiake ...eller rättare sagt skratta gott till den bilden. Det böjs i tid numera det som krokigt kan bli. Hälsn. L.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem